Diplomová práce se zabývá tím, jak středoškolská mládež vnímá stáří a stárnutí. Práce je členěna na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá adolescencí, stářím a stárnutím. Sleduje také proměny současné rodiny a s tím související mezigenerační vztahy. Poslední kapitola se věnuje věkové diskriminaci a ageismu. Praktická část diplomové práce se zabývá výzkumem, který měl za cíl zjistit, jak vnímá středoškolská mládež seniory, stáří a stárnutí. Zda mladí lidé znají pojem ageismus a zda si myslí, že jsou senioři v české společnosti znevýhodňováni. A nakonec zjišťuje, jak středoškolská mládež tráví čas se svými prarodiči.
Anotace v angličtině
Dissertation is concerned with how high school students percive old age and aging. The work is divided into theoretical and practical part. The theoretical part deals with adolescence, old age and aging. Also follows the transformation of the present family and related intergenerational relations. The last chapter deals with age discrimination and ageism. Practical part of the thesis deals with the reaserch, which aimed to find out how youth percive seniors, old age and aging. Whether youth are familiar with the concept agismus and whether they think that seniors are disadvantages in Czech society. And finaly find out how high school students spend time with their grandparents.
adolescence, ageism, intergenerational relationships, youth, old age, ageing, senior
Rozsah průvodní práce
80 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá tím, jak středoškolská mládež vnímá stáří a stárnutí. Práce je členěna na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá adolescencí, stářím a stárnutím. Sleduje také proměny současné rodiny a s tím související mezigenerační vztahy. Poslední kapitola se věnuje věkové diskriminaci a ageismu. Praktická část diplomové práce se zabývá výzkumem, který měl za cíl zjistit, jak vnímá středoškolská mládež seniory, stáří a stárnutí. Zda mladí lidé znají pojem ageismus a zda si myslí, že jsou senioři v české společnosti znevýhodňováni. A nakonec zjišťuje, jak středoškolská mládež tráví čas se svými prarodiči.
Anotace v angličtině
Dissertation is concerned with how high school students percive old age and aging. The work is divided into theoretical and practical part. The theoretical part deals with adolescence, old age and aging. Also follows the transformation of the present family and related intergenerational relations. The last chapter deals with age discrimination and ageism. Practical part of the thesis deals with the reaserch, which aimed to find out how youth percive seniors, old age and aging. Whether youth are familiar with the concept agismus and whether they think that seniors are disadvantages in Czech society. And finaly find out how high school students spend time with their grandparents.
adolescence, ageism, intergenerational relationships, youth, old age, ageing, senior
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti stáří, stárnutí, ageismu, diskriminace a předsudků.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu pomocí dotazníků.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti stáří, stárnutí, ageismu, diskriminace a předsudků.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu pomocí dotazníků.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. ISBN 978-80-87109-19-9.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
ORT, Jiří. Kapitoly ze sociologie stáří: (společenské a sociální aspekty stárnutí). Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7044-636-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie II: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.
VIDOVIČOVÁ, Lucie. Stárnutí, věk a diskriminace - nové souvislosti. Brno: Masarykova univerzita, Mezinárodní politologický ústav, 2008. ISBN 978-80-210-4627-6.
Seznam doporučené literatury
HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. ISBN 978-80-87109-19-9.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
ORT, Jiří. Kapitoly ze sociologie stáří: (společenské a sociální aspekty stárnutí). Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7044-636-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie II: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.
VIDOVIČOVÁ, Lucie. Stárnutí, věk a diskriminace - nové souvislosti. Brno: Masarykova univerzita, Mezinárodní politologický ústav, 2008. ISBN 978-80-210-4627-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma diplomové práce, její hlavní cíle, výzkumnou metodologii. Následně prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumného šetření. Odpověděla na dotazy oponenta i vedoucího práce. Proběhla diskuse.