Cílem této diplomové práce je navrhnout projekt na volnočasové aktivity pro děti předškolního věku ve městě Kroměříž. Teoretická část práce vymezuje základní pojmy vztahující se ke specifikaci vývojového období předškolního věku, volnému času, rodině, zájmovým činnostem a tvorbě projektu.
Druhá část se zabývá výzkumem trávení volného času u dětí předškolního věku. Kvantitativní metodou zjišťujeme způsoby trávení volného času dětí i společný čas dětí a rodičů, aktivity a organizace, které děti navštěvují, spokojenost s nabídkou volnočasových činností ve městě Kroměříž a mapujeme, co rodinám s dětmi předškolního věku v nabídce chybí. Na základě zjištěných informací a analýzy současné nabídky zájmových aktivit ve městě je vypracován projekt volnočasových činností pro děti předškolního věku.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to design a project suggesting leisure time activities for pre-school children in towns. The theoretical part defines the basic terms related to the specification of the developmental stage of pre-school age, free time actitivities, family, and special interest activities, as well as the desing of the project itself. The second part deals with research about common ways of spending free time of pre-school children. Using the quantitative methods we discover ways of spending free time of children themselves, time the children spend with their parents, activities and organizations that children attend, satisfaction with the choice of leisure activities in Kroměříž and lastly map of what families for pre-school children are missing. Based on the information and analysis of the current choice of extracurricular activities in the town, the project of leisure activities for children of pre-school age is developed.
Klíčová slova
volný čas, dítě, předškolní věk, rodina, zájmové činnosti, hra, projekt
Klíčová slova v angličtině
leisure time activities, free time activities, child, pre-school age, family, leisure activities, game, project
Rozsah průvodní práce
114
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této diplomové práce je navrhnout projekt na volnočasové aktivity pro děti předškolního věku ve městě Kroměříž. Teoretická část práce vymezuje základní pojmy vztahující se ke specifikaci vývojového období předškolního věku, volnému času, rodině, zájmovým činnostem a tvorbě projektu.
Druhá část se zabývá výzkumem trávení volného času u dětí předškolního věku. Kvantitativní metodou zjišťujeme způsoby trávení volného času dětí i společný čas dětí a rodičů, aktivity a organizace, které děti navštěvují, spokojenost s nabídkou volnočasových činností ve městě Kroměříž a mapujeme, co rodinám s dětmi předškolního věku v nabídce chybí. Na základě zjištěných informací a analýzy současné nabídky zájmových aktivit ve městě je vypracován projekt volnočasových činností pro děti předškolního věku.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to design a project suggesting leisure time activities for pre-school children in towns. The theoretical part defines the basic terms related to the specification of the developmental stage of pre-school age, free time actitivities, family, and special interest activities, as well as the desing of the project itself. The second part deals with research about common ways of spending free time of pre-school children. Using the quantitative methods we discover ways of spending free time of children themselves, time the children spend with their parents, activities and organizations that children attend, satisfaction with the choice of leisure activities in Kroměříž and lastly map of what families for pre-school children are missing. Based on the information and analysis of the current choice of extracurricular activities in the town, the project of leisure activities for children of pre-school age is developed.
Klíčová slova
volný čas, dítě, předškolní věk, rodina, zájmové činnosti, hra, projekt
Klíčová slova v angličtině
leisure time activities, free time activities, child, pre-school age, family, leisure activities, game, project
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerže a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k oblasti volného času, vývojové psychologie, rodiny a tvorby projektu.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocování získaných dat, včetně jejich interpretace, vytvoření projektu volnočasových činností pro děti předškolního věku v Kroměříži.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerže a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k oblasti volného času, vývojové psychologie, rodiny a tvorby projektu.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocování získaných dat, včetně jejich interpretace, vytvoření projektu volnočasových činností pro děti předškolního věku v Kroměříži.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
LANGMEIER, Josef a KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0870-1.
ŠPAŇHELOVÁ, Ilona. Dítě v předškolním období. Praha: Mladá Fronta a.s., 2004. ISBN 80-204-1187-9.
TRPIŠOVSKÁ, Dobromila a VACÍNOVÁ, Marie. Ontogenetická psychologie. Národní pedagogická knihovna Komenského, 2006. ISBN 80-7044-792-3.
PÁVKOVÁ, Jiřina, HÁJEK, Bedřich a HOFBAUER, Břetislav. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-711-6.
VÁŽANSKÝ, Mojmír. Základy pedagogiky volného času. Brno: Print-Typia, spol. s.r.o, 2001. ISBN 8091737-9-9.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. 1. vydání. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
Seznam doporučené literatury
LANGMEIER, Josef a KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0870-1.
ŠPAŇHELOVÁ, Ilona. Dítě v předškolním období. Praha: Mladá Fronta a.s., 2004. ISBN 80-204-1187-9.
TRPIŠOVSKÁ, Dobromila a VACÍNOVÁ, Marie. Ontogenetická psychologie. Národní pedagogická knihovna Komenského, 2006. ISBN 80-7044-792-3.
PÁVKOVÁ, Jiřina, HÁJEK, Bedřich a HOFBAUER, Břetislav. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-711-6.
VÁŽANSKÝ, Mojmír. Základy pedagogiky volného času. Brno: Print-Typia, spol. s.r.o, 2001. ISBN 8091737-9-9.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. 1. vydání. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představvila téma diplomové práce, její hlavní cíle a výzkumnou metodologii. Následně prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumného šetření. Odpověděla na dotazy oponenta i vedoucího práce. Proběhla diskuse.