Diplomová práce je zaměřena na problematiku práva na život a smrt z pohledu sociální pedagogiky a současné společnosti. Teoretická část se zabývá hodnotou a smyslem lidského života, popisuje proces umírání a samotnou smrt jako zánik lidského organismu. Pozornost je věnována především otázkám interrupce, sebevraždy, eutanazie a trestu smrti. V praktické části jsou zpracovány a interpretovány výsledky kvantitativního výzkumu na základě dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
The dissertation work deals with the right to life and the right to die from the view of the social pedagogy and the contemporary society. The theoretical part examines the value and the meaning of human life and describes the phase of dying and the death itself as a human organism termination. The attention is paid above all to the topics such as interruption, suicide, euthanasia and death punishment. In the practical part the results of the quantitative research are proceeded and interpreted on the base of the questionnaire inquiry.
Klíčová slova
hodnota života, umírání, smrt, eutanazie, sebevražda, interrupce, trest smrti, právo na život, právo na smrt
Klíčová slova v angličtině
life value, dying, death, euthanasia, suicide, interruption, the death punishment, righ to life, right to die
Rozsah průvodní práce
83 s. (115 221 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na problematiku práva na život a smrt z pohledu sociální pedagogiky a současné společnosti. Teoretická část se zabývá hodnotou a smyslem lidského života, popisuje proces umírání a samotnou smrt jako zánik lidského organismu. Pozornost je věnována především otázkám interrupce, sebevraždy, eutanazie a trestu smrti. V praktické části jsou zpracovány a interpretovány výsledky kvantitativního výzkumu na základě dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
The dissertation work deals with the right to life and the right to die from the view of the social pedagogy and the contemporary society. The theoretical part examines the value and the meaning of human life and describes the phase of dying and the death itself as a human organism termination. The attention is paid above all to the topics such as interruption, suicide, euthanasia and death punishment. In the practical part the results of the quantitative research are proceeded and interpreted on the base of the questionnaire inquiry.
Klíčová slova
hodnota života, umírání, smrt, eutanazie, sebevražda, interrupce, trest smrti, právo na život, právo na smrt
Klíčová slova v angličtině
life value, dying, death, euthanasia, suicide, interruption, the death punishment, righ to life, right to die
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti práva na život a smrt pohledem sociální pedagogiky a současné společnosti.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti práva na život a smrt pohledem sociální pedagogiky a současné společnosti.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
DESPELDER, Lynne and Albert Lee STRICKLAND. The last dance: encountering death and dying. Boston: McGraw Hill Higher Education, 2009. ISBN 978-0-07-340546-9.
HAŠKOVCOVÁ, Helena. Thanalogie: nauka o umírání a smrti. Praha: Galén, 2000. ISBN 80-7262-034-7.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie smysluplnosti existence: otázky na vrcholu života. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1370-5.
KUBLER-ROSS, Elisabeth. On death and dying. New York: Simons&Schuster, 1997. ISBN 13:9780684839387.
ROTTER, Hans. Důstojnost lidského života. Praha: Vyšehrad, 1999. ISBN 80-7021-302-7.
VÁGNEROVÁ, Marie. Základy psychologie. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0841-3.
Seznam doporučené literatury
DESPELDER, Lynne and Albert Lee STRICKLAND. The last dance: encountering death and dying. Boston: McGraw Hill Higher Education, 2009. ISBN 978-0-07-340546-9.
HAŠKOVCOVÁ, Helena. Thanalogie: nauka o umírání a smrti. Praha: Galén, 2000. ISBN 80-7262-034-7.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie smysluplnosti existence: otázky na vrcholu života. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1370-5.
KUBLER-ROSS, Elisabeth. On death and dying. New York: Simons&Schuster, 1997. ISBN 13:9780684839387.
ROTTER, Hans. Důstojnost lidského života. Praha: Vyšehrad, 1999. ISBN 80-7021-302-7.
VÁGNEROVÁ, Marie. Základy psychologie. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0841-3.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma diplomové práce, její hlavní cíle a výzkumnou metodologii. Uvedla nejdůležitější výsleky výzkumného šetření. Odpověděla na dotazy vedoucího i oponenta diplomové práce. Proběhla diskuse.
doc. Knotová: Překvapily Vás určité výsledky? Studentka odpověděla.
doc. Knotová: Co Vás vedlo k tomuto tématu? Již od bakalářské práce se tomuto tématu věnuji, tématům týkající se trestu smrti, eutanázii. Jak jste vybírala výzkumný soubor? Jaká kritéria jste si volila? Studentka uvádí záměrný výběr a kritéria. doc. Knotová upozorňuje na důležitost volby adekvátnějších kritérií pro výběr výzkumného vzorku. Taktéž komentuje absenci zdůvodnění volby výzkumného problému.