Tato bakalářská práce se zabývá analýzou diskursu sebeprezentace společností na webových stránkách. Cílem této práce je prozkoumat rozličné jazykové prostředky zvolené k propagaci společností.
Teoretická část definuje diskurz a analýzu diskurzu, dále se zaměřuje na její využití v reklamě. Následně popisuje prostředí internetu a jeho vhodnost pro účel sebepropagace.
Praktická část aplikuje analýzu diskurzu na vybrané webové stránky a dává si za cíl zjistit rozdíly v tom, jakým způsobem se společnosti snaží prezentovat veřejnosti.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with discourse analysis of companies' self-presentation strategies on the websites. The aim of this thesis is to investigate diverse language means which are chosen to promote company.
Theoretical part defines discourse and discourse analysis; furthermore, it aims to discover its purpose in advertisement. It also describes Internet as medium and its appropriateness for the purpose of self-presentation.
The practical part applies the discourse analysis to investigated websites and aims to discover differences in approaches to self-promotion.
Klíčová slova
diskurz, analýza diskurzu, propagace, webové stránky
Tato bakalářská práce se zabývá analýzou diskursu sebeprezentace společností na webových stránkách. Cílem této práce je prozkoumat rozličné jazykové prostředky zvolené k propagaci společností.
Teoretická část definuje diskurz a analýzu diskurzu, dále se zaměřuje na její využití v reklamě. Následně popisuje prostředí internetu a jeho vhodnost pro účel sebepropagace.
Praktická část aplikuje analýzu diskurzu na vybrané webové stránky a dává si za cíl zjistit rozdíly v tom, jakým způsobem se společnosti snaží prezentovat veřejnosti.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with discourse analysis of companies' self-presentation strategies on the websites. The aim of this thesis is to investigate diverse language means which are chosen to promote company.
Theoretical part defines discourse and discourse analysis; furthermore, it aims to discover its purpose in advertisement. It also describes Internet as medium and its appropriateness for the purpose of self-presentation.
The practical part applies the discourse analysis to investigated websites and aims to discover differences in approaches to self-promotion.
Klíčová slova
diskurz, analýza diskurzu, propagace, webové stránky
Shromáždění materiálů k tématu
Prostudování odborné literatury z oblasti jazyka internetu
Formulace cílů práce sestavených na základě prostudované literatury
Provedení analýzy sestaveného korpusu a testování hypotézy
Analýza výsledků a formulace závěrů
Zásady pro vypracování
Shromáždění materiálů k tématu
Prostudování odborné literatury z oblasti jazyka internetu
Formulace cílů práce sestavených na základě prostudované literatury
Provedení analýzy sestaveného korpusu a testování hypotézy
Analýza výsledků a formulace závěrů
Seznam doporučené literatury
Boardman, Mark. 2004. The Language of Websites. London: Routledge.
Cook, Guy. 2001. The Discourse of Advertising. 2 ed. London: Routledge.
Crystal, David. 2006. Language and the Internet. Cambridge: Cambridge University Press.
Salkie, Raphael. 2001. Text and Discourse Analysis. New York: Routledge.
Widdowson, G. Henry. 2007. Discourse Analysis. Oxford: Oxford University Press.
Seznam doporučené literatury
Boardman, Mark. 2004. The Language of Websites. London: Routledge.
Cook, Guy. 2001. The Discourse of Advertising. 2 ed. London: Routledge.
Crystal, David. 2006. Language and the Internet. Cambridge: Cambridge University Press.
Salkie, Raphael. 2001. Text and Discourse Analysis. New York: Routledge.
Widdowson, G. Henry. 2007. Discourse Analysis. Oxford: Oxford University Press.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
The student presented his bachelor thesis.
Q: Blažková: Can you explain the difference between text and discourse?
A: The text is coherent and cohesive, discourse communicates.
Q: Blažková: On page 33 you claim that TNT Express refers to itself by the company name. Does the company do so to promote its strong brand or are there other possible explanations?
A: The keyword is express, they deliver fastly.
Q: Blažková: What effects might formal and informal discourse have on the potential customers?
A: Formal discourse is used to promote the brand, informal is more friendly towards customers.
Q: Drábková: Do you think that the customers who collaborate with these two companies on a regular basis follow their websites?
A: I do not think so, they just visit them but they are just browsing.
Q: Trčková: Make a strong conlusion.
A: It is about how they write down the text, how they work with customers. TNT calls them by names, other companies give them trust, concept of the web pages is written more friendly and emotionally.
Hlasování komise: 3 hlasy pro F, 3 hlasy pro E, včetně rozhodujícího hlasu předsedy.