Diplomová práce se zabývá vymezením hodnotového žebříčku mladistvých jedinců, kteří se dopustili prohřešku proti nastoleným normám naší společnosti a byli nuceni za to nést odpovědnost. V teoretické části jsou vymezeny a popsány základní pojmy jako mládež, poruchy chování, sankce, hodnoty, ale také je zde popsáno místo, kde byl realizován výzkum, který je prezentován v praktické části diplomové práce. Jedná se o kvantitativní výzkum, realizovaný formou Q-metodologie, jehož výsledkem bylo stanovení pořadí uznávaných hodnot mezi jedinci umístěnými ve výchovném ústavu.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with specification of a value scale of young people, who committed a minor offence against established norms of our society and were forced to hold the responsibility for it. The theoretical part describes basic terms such as the youth, behavior disorders, sanction and values. The place where the research was realized is also described in this part. The practical part includes the quantitative research realized by Q-methodology. The result was to determine the order of the recognized values among people situated in an educational institute.
Klíčová slova
delikvence, hodnoty, mládež, poruchy chování, sankce
Diplomová práce se zabývá vymezením hodnotového žebříčku mladistvých jedinců, kteří se dopustili prohřešku proti nastoleným normám naší společnosti a byli nuceni za to nést odpovědnost. V teoretické části jsou vymezeny a popsány základní pojmy jako mládež, poruchy chování, sankce, hodnoty, ale také je zde popsáno místo, kde byl realizován výzkum, který je prezentován v praktické části diplomové práce. Jedná se o kvantitativní výzkum, realizovaný formou Q-metodologie, jehož výsledkem bylo stanovení pořadí uznávaných hodnot mezi jedinci umístěnými ve výchovném ústavu.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with specification of a value scale of young people, who committed a minor offence against established norms of our society and were forced to hold the responsibility for it. The theoretical part describes basic terms such as the youth, behavior disorders, sanction and values. The place where the research was realized is also described in this part. The practical part includes the quantitative research realized by Q-methodology. The result was to determine the order of the recognized values among people situated in an educational institute.
Klíčová slova
delikvence, hodnoty, mládež, poruchy chování, sankce
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k životním a morálním hodnotám, motivům, druhům a způsobům delikvence.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou Q - metodologie.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k životním a morálním hodnotám, motivům, druhům a způsobům delikvence.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou Q - metodologie.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
NAKONEČNÝ, Milan. Lidské emoce. Praha: Academia, 2000. ISBN 80-200-0763-6.
SPURNÝ, Joža. Psychologie násilí: o psychologické podstatě násilí, jeho projevech a způsobech psychologické obrany proti němu. Praha: Eurounion, 1996. ISBN 80-858-5830-4.
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6.
MATOUŠEK, Oldřich a Andrea MATOUŠKOVÁ. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.
TAYLOR, Claire. Young People in Care and Criminal Behaviour. London: Jessica Kingsley Publishers, 2005. ISBN 978-18-431-0169-7.
SAK, Petr. Proměny české mládeže. Praha: Petrklíč, 2000. ISBN 80-7229-042-8.
Seznam doporučené literatury
NAKONEČNÝ, Milan. Lidské emoce. Praha: Academia, 2000. ISBN 80-200-0763-6.
SPURNÝ, Joža. Psychologie násilí: o psychologické podstatě násilí, jeho projevech a způsobech psychologické obrany proti němu. Praha: Eurounion, 1996. ISBN 80-858-5830-4.
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6.
MATOUŠEK, Oldřich a Andrea MATOUŠKOVÁ. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.
TAYLOR, Claire. Young People in Care and Criminal Behaviour. London: Jessica Kingsley Publishers, 2005. ISBN 978-18-431-0169-7.
SAK, Petr. Proměny české mládeže. Praha: Petrklíč, 2000. ISBN 80-7229-042-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil diplomovou práci. Zaměřil se na prezentaci praktické části DP, kdy uvedl design výzkumného šetření a konkrétní výstupy výzkumu. Prezentace diplomové práce místy působila nepřehledně a nečitelně, někdy až zmatečně. Student zodpověděl otázky k obhajobě.
Doc. Balvín: V teoretické práci je patrné, že se ztotožňujete s Novotným. Zdůvodněte proč? Student odpověděl.