Předkládaná diplomová práce se skládá z části teoretické a praktické. Zabývá se využitím a přínosem teatroterapie u osob s mentálním postižením. V teoretické části vycházíme z odborné literatury a internetových zdrojů, kdy objasňujeme pojem teatroterapie, její metody, cíle, formy a působení na člověka. Dále se zaměřujeme na teatroterapii jako na jeden ze způsobů aktivizace uživatelů sociálních služeb denního stacionáře. V praktické části práce zjišťujeme názory osob s mentálním postižením a jejich rodinných příslušníků na přínos teatroterapie, a to za využití techniky rozhovorů. Výstupem našeho kvalitativního výzkumného šetření je zakotvená teorie. Práce jako taková si klade za cíl zjistit hodnocení přínosu teatroterapie osobami s mentálním postižením (uživateli sociálních služeb denního stacionáře) a jejich rodinnými příslušníky a poukázat na teatroterapii jako na účinnou metodu, vymykající se klasickým postupům práce s lidmi s mentálním postižením.
Anotace v angličtině
This diploma thesis consists of theoretical and practical part. It deals with usefulness nad benefits of theatrotherapy for mentally disabled people. The theoretical part sums up specialized publications and web sources to clarify the concept of theatrotherapy, its methods, goals, forms and impact on people. We also discuss theatrotherapy as one of the means to stimulate activity of users of social services of day care centre. The practical part is trying to explore attitudes of mentally disabled people and their family members towards theatrotherapy and its benefits using the interview method. The output of our qualitative research is a grounded theory. Our diploma thesis aims to find out how mentally disabled (clients of day care centre) and their family members evaluate the benefits of theatrotherapy and point out theatrotherapy as an effective method which surpasses the usual practices used with mentally disabled people.
Klíčová slova
Klíčová slova: teatroterapie, mentální postižení, sociální služby, denní stacionář.
Klíčová slova v angličtině
Keywords: Theatrotherapy, Mental Disability, Social Services, Day Care Centre.
Rozsah průvodní práce
101 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná diplomová práce se skládá z části teoretické a praktické. Zabývá se využitím a přínosem teatroterapie u osob s mentálním postižením. V teoretické části vycházíme z odborné literatury a internetových zdrojů, kdy objasňujeme pojem teatroterapie, její metody, cíle, formy a působení na člověka. Dále se zaměřujeme na teatroterapii jako na jeden ze způsobů aktivizace uživatelů sociálních služeb denního stacionáře. V praktické části práce zjišťujeme názory osob s mentálním postižením a jejich rodinných příslušníků na přínos teatroterapie, a to za využití techniky rozhovorů. Výstupem našeho kvalitativního výzkumného šetření je zakotvená teorie. Práce jako taková si klade za cíl zjistit hodnocení přínosu teatroterapie osobami s mentálním postižením (uživateli sociálních služeb denního stacionáře) a jejich rodinnými příslušníky a poukázat na teatroterapii jako na účinnou metodu, vymykající se klasickým postupům práce s lidmi s mentálním postižením.
Anotace v angličtině
This diploma thesis consists of theoretical and practical part. It deals with usefulness nad benefits of theatrotherapy for mentally disabled people. The theoretical part sums up specialized publications and web sources to clarify the concept of theatrotherapy, its methods, goals, forms and impact on people. We also discuss theatrotherapy as one of the means to stimulate activity of users of social services of day care centre. The practical part is trying to explore attitudes of mentally disabled people and their family members towards theatrotherapy and its benefits using the interview method. The output of our qualitative research is a grounded theory. Our diploma thesis aims to find out how mentally disabled (clients of day care centre) and their family members evaluate the benefits of theatrotherapy and point out theatrotherapy as an effective method which surpasses the usual practices used with mentally disabled people.
Klíčová slova
Klíčová slova: teatroterapie, mentální postižení, sociální služby, denní stacionář.
Klíčová slova v angličtině
Keywords: Theatrotherapy, Mental Disability, Social Services, Day Care Centre.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociálních služeb, teatroterapie a aktivizačních přístupů k osobám s mentálním postižením.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného interview.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociálních služeb, teatroterapie a aktivizačních přístupů k osobám s mentálním postižením.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného interview.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
MŰLLER, Oldřich. Terapie ve speciální pedagogice. Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. ISBN 80-244-1075-3.
VALENTA, Milan a kol. Rukověť dramaterapie II. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého 114 v Olomouci, 2009. ISBN 978-80-244-2274-9.
VALENTA, Milan a kol. Rukověť dramaterapie a teatroterapie. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1358-2.
HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-303-X.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: Pravidla hry. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
MŰLLER, Oldřich. Terapie ve speciální pedagogice. Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. ISBN 80-244-1075-3.
VALENTA, Milan a kol. Rukověť dramaterapie II. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého 114 v Olomouci, 2009. ISBN 978-80-244-2274-9.
VALENTA, Milan a kol. Rukověť dramaterapie a teatroterapie. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1358-2.
HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-303-X.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: Pravidla hry. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma své diplomové práce (Přínosy teatroterapie pro uživatele sociálních služeb denního stacionáře), její teoretická východiska a popsala metodologii výzkumného šetření. Studentka se věnovala také doporučením pro praxi vyplývající ze zjištění diplomové práce, odpovědím uvedeným v posudku oponenta diplomové práce a dále zkušenostem získaným při zpracování diplomové práce. Komise se vyjádřila ke způsobu zpracování kategorií (dr. Andrysová).