Práce se zabývá tématem aplikace multikulturní výchovou v mateřské škole. Teoretická část se zaměřuje na východiska vzniku multikulturní výchovy, její charakteristiku a možnosti uplatnění v předškolním vzdělávání.
Obsahem praktické části je kvalitativní výzkum, který byl realizován formou rozhovorů s učitelkami mateřských škol a kde bylo cílem zjistit, zda je v mateřských školách realizována multikulturní výchova a jakých prvků a metod je přitom využíváno.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the application of multicultural education in nursery school. The theoretical part focuses on fundamentals of multicultural education, its characteristics and possibilities of pre-school education.
The practical part is a qualitative research, which was conducted through interviews with teachers and nursery schools where the goal was to determine whether in nursery schools implemented multicultural education and what components and methods is yet used.
Práce se zabývá tématem aplikace multikulturní výchovou v mateřské škole. Teoretická část se zaměřuje na východiska vzniku multikulturní výchovy, její charakteristiku a možnosti uplatnění v předškolním vzdělávání.
Obsahem praktické části je kvalitativní výzkum, který byl realizován formou rozhovorů s učitelkami mateřských škol a kde bylo cílem zjistit, zda je v mateřských školách realizována multikulturní výchova a jakých prvků a metod je přitom využíváno.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the application of multicultural education in nursery school. The theoretical part focuses on fundamentals of multicultural education, its characteristics and possibilities of pre-school education.
The practical part is a qualitative research, which was conducted through interviews with teachers and nursery schools where the goal was to determine whether in nursery schools implemented multicultural education and what components and methods is yet used.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti multikulturní výchovy, předškolního vzdělávání a kulturní diverzity ve vzdělávání.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Vyvození výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti multikulturní výchovy, předškolního vzdělávání a kulturní diverzity ve vzdělávání.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Vyvození výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BANKS, James. A. An introduction to multicultural education. Boston: Pearson/Allyn and Bacon, 2008, ISBN 978-0-205-51885-2.
GILLERNOVÁ, Ilona a Václav MERTIN. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2003, ISBN 80-7178-799-x.
HLADÍK, Jakub. Multikulturní výchova: (socializace a integrace menšin). Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2006.
PELCOVÁ, Naděžda. Multikulturní výchova ve vzdělávání budoucích učitelů a dalším vzdělávání učitelů. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007, ISBN 978-80-7290-277-4.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova : Teorie - praxe - výzkum. Praha : ISV, 2001. ISBN 80-85866-72-2.
PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-885-6.
ŠIŠKOVÁ,Tatjana. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998. ISBN
978-80-7367-182-2.
Seznam doporučené literatury
BANKS, James. A. An introduction to multicultural education. Boston: Pearson/Allyn and Bacon, 2008, ISBN 978-0-205-51885-2.
GILLERNOVÁ, Ilona a Václav MERTIN. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2003, ISBN 80-7178-799-x.
HLADÍK, Jakub. Multikulturní výchova: (socializace a integrace menšin). Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2006.
PELCOVÁ, Naděžda. Multikulturní výchova ve vzdělávání budoucích učitelů a dalším vzdělávání učitelů. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007, ISBN 978-80-7290-277-4.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova : Teorie - praxe - výzkum. Praha : ISV, 2001. ISBN 80-85866-72-2.
PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-885-6.
ŠIŠKOVÁ,Tatjana. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998. ISBN
978-80-7367-182-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka uvedla obsah diplomové práce (literaturu a charakteristika pojmu multikulturní výchova). Dále specifikovala metodologii praktické části (vymezení výzkumných otázek, cílů, výzkumného souboru a techniku sběru dat). Následně se zaměřila na výstupy výzkumného šetření. Otázky od vedoucího i oponenta diplomové práce byly zodpovězeny.
Dr. Hrbáčková poukázala na nevhodnost formulace výzkumného cíle. Jak jste analyzovala data? Studentka uvedla vlastní způsob, který však není korektní vzhledem k požadavkům na závěrečné práce. Zkušební komise vytkla nevhodnost analýzy dat a volby pojetí výzkumného šetření. Doc. Balvín poukázal na gramatické chyby v diplomové práci.