Tato diplomová práce se zaměřuje na problematiku osamělých rodičů a její příčiny v mikroregionu Zábřežsko. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá teoretickými východisky k tématu a charakteristikou osamělého rodiče v mikroregionu Zábřežsko. Důraz je kladen na možnosti pomoci osamělému rodiči v azylovém domě v Zábřehu, příčiny neúspěchu působení na uživatele pobytové sociální služby a legislativní překážky. V praktické části se vlastním kvalitativním výzkumem realizovaným formou rozhovorů s uživateli v azylovém domě v Zábřehu zabýváme příčinami využívání sociálních služeb v pobytovém zařízení. Výzkumem cílové skupiny uživatelů bylo zjištěno,že původní prostředí a vzdělání mají značný vliv na resocializaci a jsou výrazným ukazatelem při aktivizaci uživatele při hledání práce a bydlení také v závislosti na době poskytovaných sociálních služeb.
Anotace v angličtině
This final work is centred on present problems of lone parents and its causes in the mikroregion Zábřežsko. The work is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part deals with theoretical ways out to topic and with the characteristic of lone parent in the mikroregion Zábřežsko. Emphasis is placed on possibilities of help the lone parent in the asylum house in Zábřeh, causes of failure at effects on users of an hotel-based social service and legislative obstacles. In the practical part by qualitative research realized in the form of interviews with users in the asylum house in Zábřeh we engage in causes of the using social services in the hotel-based establishment. By the research of target group users was found out, that the original environment and the education have a considerable influence on social rehabilitation and they are a well-marked indicator about an activation of user during finding work and apartments too with reliance on time offered social services.
Klíčová slova
osamělý rodič, azylový dům, uživatel, pomáhající profese, sociální pracovník, pracovník v sociálních službách, sociální dávky, azylová turistika, exkluze.
Klíčová slova v angličtině
lone parent, asylum house, user, helping profession, social worker, worker in social services, social benefits, asylum tourism, exclusion.
Rozsah průvodní práce
71 s. (118 332 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zaměřuje na problematiku osamělých rodičů a její příčiny v mikroregionu Zábřežsko. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá teoretickými východisky k tématu a charakteristikou osamělého rodiče v mikroregionu Zábřežsko. Důraz je kladen na možnosti pomoci osamělému rodiči v azylovém domě v Zábřehu, příčiny neúspěchu působení na uživatele pobytové sociální služby a legislativní překážky. V praktické části se vlastním kvalitativním výzkumem realizovaným formou rozhovorů s uživateli v azylovém domě v Zábřehu zabýváme příčinami využívání sociálních služeb v pobytovém zařízení. Výzkumem cílové skupiny uživatelů bylo zjištěno,že původní prostředí a vzdělání mají značný vliv na resocializaci a jsou výrazným ukazatelem při aktivizaci uživatele při hledání práce a bydlení také v závislosti na době poskytovaných sociálních služeb.
Anotace v angličtině
This final work is centred on present problems of lone parents and its causes in the mikroregion Zábřežsko. The work is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part deals with theoretical ways out to topic and with the characteristic of lone parent in the mikroregion Zábřežsko. Emphasis is placed on possibilities of help the lone parent in the asylum house in Zábřeh, causes of failure at effects on users of an hotel-based social service and legislative obstacles. In the practical part by qualitative research realized in the form of interviews with users in the asylum house in Zábřeh we engage in causes of the using social services in the hotel-based establishment. By the research of target group users was found out, that the original environment and the education have a considerable influence on social rehabilitation and they are a well-marked indicator about an activation of user during finding work and apartments too with reliance on time offered social services.
Klíčová slova
osamělý rodič, azylový dům, uživatel, pomáhající profese, sociální pracovník, pracovník v sociálních službách, sociální dávky, azylová turistika, exkluze.
Klíčová slova v angličtině
lone parent, asylum house, user, helping profession, social worker, worker in social services, social benefits, asylum tourism, exclusion.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k oblasti azylových domů pro rodiče s dětmi.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k oblasti azylových domů pro rodiče s dětmi.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BICKOVÁ, Lucie. Individuální plánování a role klíčového pracovníka v sociálních službách. Tábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb České republiky, 2011. ISBN 978-809-0466-814.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-859-3179-6.
GRUSEC, Joan a Paul HASTINGS. Handbook of socialization: theory and research. New York: Guilford Press, 2007. ISBN 978-159-3853-327.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-736-7040-2.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-807-3673-833.
MATOUŠEK, Oldřich a kol. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X.
MATOUŠEK, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-717-8548-2.
SALMON, Catherine a Todd SHACKELFORD. Family relationships: an evolutionary perspective. New York: Oxford University Press, 2008. ISBN 978-019-5320-510.
HAVLÍK, Radomír a Jaroslav KOŤA. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-802-6200-420.
Seznam doporučené literatury
BICKOVÁ, Lucie. Individuální plánování a role klíčového pracovníka v sociálních službách. Tábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb České republiky, 2011. ISBN 978-809-0466-814.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-859-3179-6.
GRUSEC, Joan a Paul HASTINGS. Handbook of socialization: theory and research. New York: Guilford Press, 2007. ISBN 978-159-3853-327.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-736-7040-2.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-807-3673-833.
MATOUŠEK, Oldřich a kol. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X.
MATOUŠEK, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-717-8548-2.
SALMON, Catherine a Todd SHACKELFORD. Family relationships: an evolutionary perspective. New York: Oxford University Press, 2008. ISBN 978-019-5320-510.
HAVLÍK, Radomír a Jaroslav KOŤA. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-802-6200-420.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka začala hovořit o cílech výzkumu a motivech výběru tématu diplomové práce. Dále specifikovala strukturu práce z hlediska teoretického i praktického, výzkumný soubor a způsob analýzy dat. Na závěr prezentovala sumarizaci výsledků výzkumu a doporučení pro praktické využití. Studentka zodpověděla otázky od vedoucího i oponenta diplomové práce.
Dr. Hrbáčková: Proč jste volila kvalitativní výzkum? Protože jsem pracovala v azylovém domě. Zohlednila jste to v závěru diplomové práce? Ne, ale v jiné části DP ano. Závěry Vaší práce nejsou nějak nové nebo mohla byste vyzvednout nějaký nový, překvapující závěr? Ne. Dr. Hrbáčková dále poukázala na nesprávnou formulaci otázek v rozhovoru.
Doc. Balvín: Jak vysvětlujete stručné odpovědi respondentů? Studentka nejasně odpověděla.