Diplomová práce se zabývá prožíváním rodičovství u lidí se schizofrenií. Teoretická část mapuje problém onemocnění schizofrenií, zabývá se rodinou, jejími vzájemnými interakcemi a specifiky rodin, jejichž členové schizofrenií trpí. Praktická část pak prostřednictvím kvalitativního výzkumu zpracovává osobní zkušenosti lidí se schizofrenií s rodičovstvím, pozitivy i negativy, které jim přináší. Aplikační význam práce tkví ve zpracování možností podpory a pomoci lidem se schizofrenií ke zvládnutí životní role rodiče.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is aimed at investigating the experience of parenthood in people with schizophrenia. The theoretic part maps the disease, focuses on the family and family intera-ctions as well as on specific characteristics of families, whose members suffer from schi-zophrenia.
The practical part carries out qualitative research that investigates the personal experience of parenthood in people with schizophrenia and focuses on the positive and negative aspects of their situation. The practical use of the thesis lies in the possibility of elaborating options how people with schizophrenia could be supported and helped when coping with their role of being parents.
Klíčová slova
schizofrenie, stigma, rodina, rodičovství
Klíčová slova v angličtině
schizophrenia, stigma, family, parenthood
Rozsah průvodní práce
70 s. (108 889 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá prožíváním rodičovství u lidí se schizofrenií. Teoretická část mapuje problém onemocnění schizofrenií, zabývá se rodinou, jejími vzájemnými interakcemi a specifiky rodin, jejichž členové schizofrenií trpí. Praktická část pak prostřednictvím kvalitativního výzkumu zpracovává osobní zkušenosti lidí se schizofrenií s rodičovstvím, pozitivy i negativy, které jim přináší. Aplikační význam práce tkví ve zpracování možností podpory a pomoci lidem se schizofrenií ke zvládnutí životní role rodiče.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is aimed at investigating the experience of parenthood in people with schizophrenia. The theoretic part maps the disease, focuses on the family and family intera-ctions as well as on specific characteristics of families, whose members suffer from schi-zophrenia.
The practical part carries out qualitative research that investigates the personal experience of parenthood in people with schizophrenia and focuses on the positive and negative aspects of their situation. The practical use of the thesis lies in the possibility of elaborating options how people with schizophrenia could be supported and helped when coping with their role of being parents.
Klíčová slova
schizofrenie, stigma, rodina, rodičovství
Klíčová slova v angličtině
schizophrenia, stigma, family, parenthood
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se ke kompentencím sociálního pedagoga, onemocnění schizofrenií a rodině a jejím funkcím.
Příprava metodiky výzkumné části, vypracování otázek pro polostrukturovaný rozhovor.
Realizace kvalitativního výzkumu zaměřeného na zmapování dopadů onemocnění schizofrenií na možnost být rodičem a na zvládání a prožívání této životní role.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se ke kompentencím sociálního pedagoga, onemocnění schizofrenií a rodině a jejím funkcím.
Příprava metodiky výzkumné části, vypracování otázek pro polostrukturovaný rozhovor.
Realizace kvalitativního výzkumu zaměřeného na zmapování dopadů onemocnění schizofrenií na možnost být rodičem a na zvládání a prožívání této životní role.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ARTHUR, Corrine, HAMID-BALMA, Sarah, 2009. Stigma, strach, předsudky, odmítání. ESPRIT, roč. XIII, č. 7-8, s. 6-7. ISSN 1214-2123.
DÖRNER, K., PLOG, U, 1999. Bláznit je lidské. Praha: Grada Publishing. ISBN 80-7169-628-5.
HÖSCHL, C., LIBIGER, J., ŠVESTKA, J, 2002. Psychiatrie. Praha: TIGIS. ISBN 80-900-130-1-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára a kol., 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-3.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.
Seznam doporučené literatury
ARTHUR, Corrine, HAMID-BALMA, Sarah, 2009. Stigma, strach, předsudky, odmítání. ESPRIT, roč. XIII, č. 7-8, s. 6-7. ISSN 1214-2123.
DÖRNER, K., PLOG, U, 1999. Bláznit je lidské. Praha: Grada Publishing. ISBN 80-7169-628-5.
HÖSCHL, C., LIBIGER, J., ŠVESTKA, J, 2002. Psychiatrie. Praha: TIGIS. ISBN 80-900-130-1-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára a kol., 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-3.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma své diplomové práce, její cíle a zvolenou kvalitativní metodologii. Následně prezentovala nejdůležitějí výsledky výzkumného šetření. Studentka odpověděla adekvátně na otázky vedoucího i oponenta diplomové práce.
Proběhla diskuse.
Dr. Kitliňská: potřeba svépomocných skupin Vám vzešla z vlastního výzkumu? Studentka relevantně odpověděla. Dále téže zkoušející uvedla limity výzkumu a připomínky k zakotvené teorii.
Dr. Suchánková: Jaké jsou možnosti dalšího výzkumného šetření? Studentka adekvátně odpověděla a proběhla diskuse.