Diplomová práce je zaměřena na problematiku péče o nadané žáky a hodnocení kvality škol z hlediska péče o nadané žáky. V teoretické části práce jsou vymezeny a charakterizovány klíčové pedagogické, sociální a psychologické pojmy týkající se této problematiky. Nadále tato práce předkládá informace týkající se inkluzívního vzdělávání žáků s nadáním. Praktická část zahrnuje kvantitativní výzkum, jehož hlavním cílem je hodnocení kvality základních škol a příslušných ročníků víceletých gymnázií z hlediska péče o intelektově nadané žáky a zjištění míry inkluzívního přístupu od pedagogických pracovníků k těmto žákům.
Anotace v angličtině
This graduation thesis is focused on the care of talented students and the evaluation of school quality in terms of care of talented students. In the theoretical part are identified and characterized crucial educational, social and psychological concepts related to this issue. Further this thesis presents information regarding inclusive education of students with talent. The practical part contains quantitative research, whose the main objective is to evaluate the quality of basic education and the appropriate grades of grammar schools in terms of care for the intellectually talented pupils and to find out the inclusive approach of teaching staff for these pupils.
Klíčová slova
nadání, žák s nadáním, integrace, inkluze, inkluzivní škola
Klíčová slova v angličtině
talent, talented student, inclusion, inclusive school
Rozsah průvodní práce
80 s. (122 566znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na problematiku péče o nadané žáky a hodnocení kvality škol z hlediska péče o nadané žáky. V teoretické části práce jsou vymezeny a charakterizovány klíčové pedagogické, sociální a psychologické pojmy týkající se této problematiky. Nadále tato práce předkládá informace týkající se inkluzívního vzdělávání žáků s nadáním. Praktická část zahrnuje kvantitativní výzkum, jehož hlavním cílem je hodnocení kvality základních škol a příslušných ročníků víceletých gymnázií z hlediska péče o intelektově nadané žáky a zjištění míry inkluzívního přístupu od pedagogických pracovníků k těmto žákům.
Anotace v angličtině
This graduation thesis is focused on the care of talented students and the evaluation of school quality in terms of care of talented students. In the theoretical part are identified and characterized crucial educational, social and psychological concepts related to this issue. Further this thesis presents information regarding inclusive education of students with talent. The practical part contains quantitative research, whose the main objective is to evaluate the quality of basic education and the appropriate grades of grammar schools in terms of care for the intellectually talented pupils and to find out the inclusive approach of teaching staff for these pupils.
Klíčová slova
nadání, žák s nadáním, integrace, inkluze, inkluzivní škola
Klíčová slova v angličtině
talent, talented student, inclusion, inclusive school
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k nadaným žákům, integraci a inkluzivní pedagogice.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k nadaným žákům, integraci a inkluzivní pedagogice.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
FOŘTÍK, Václav a Jitka FOŘTÍKOVÁ. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-297-3.
HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-1998-6.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
MACHŮ, Eva. Nadaný žák. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-197-3.
TUREK, Ivan. Kvalita vzdelávania. Bratislava: Iura, 2009. ISBN 978-80-8078-243-6.
Seznam doporučené literatury
FOŘTÍK, Václav a Jitka FOŘTÍKOVÁ. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-297-3.
HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-1998-6.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
MACHŮ, Eva. Nadaný žák. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-197-3.
TUREK, Ivan. Kvalita vzdelávania. Bratislava: Iura, 2009. ISBN 978-80-8078-243-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma diplomové práce, design výzkumného šetření, metody, způsob zpracování získaných dat a hlavní zjištění. Studentka adekvátně odpověděla na otázky kladené v posudku oponenta diplomové práce a stejně tak na otázku zaměřující se na hlavní rozdíl mezi integrací a inkluzí (otázka položena dr. Andrysovou).