Diplomová práce se věnuje postoji romských dětí ze sociálně vyloučené lokality
ke školnímu vzdělávání a k záškoláctví. Teoretická část stručně nastiňuje tematiku
záškoláctví a sociálně vyloučených lokalit, dále se zabývá problematikou vzdělávání romských dětí se zřetelem na příčiny jejich vzdělanostních problémů. Cílem praktické části je prozkoumat faktory ovlivňující postoje romských dětí ke školnímu vzdělávání a k záškoláctví, a mezi těmito faktory hledat souvislosti.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the attitudes of Roma children from socially excluded locality to school education and truancy. The theoretical part briefly sets out the theme of truancy and socially excluded localities, also deals with the education of Roma children in view of the causes of educational problems. The aim of practical part is to explore factors influencing the attitudes of Roma children to school education and truancy, and to find connections among these factors
Klíčová slova
romský žák, základní škola, záškoláctví, výzkum názorů a postojů, sociálně vyloučená lokalita
Klíčová slova v angličtině
Roma pupil, elementary school, truancy, ideas and attitudes research, socially excluded locality
Rozsah průvodní práce
80 s. (114 000 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se věnuje postoji romských dětí ze sociálně vyloučené lokality
ke školnímu vzdělávání a k záškoláctví. Teoretická část stručně nastiňuje tematiku
záškoláctví a sociálně vyloučených lokalit, dále se zabývá problematikou vzdělávání romských dětí se zřetelem na příčiny jejich vzdělanostních problémů. Cílem praktické části je prozkoumat faktory ovlivňující postoje romských dětí ke školnímu vzdělávání a k záškoláctví, a mezi těmito faktory hledat souvislosti.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the attitudes of Roma children from socially excluded locality to school education and truancy. The theoretical part briefly sets out the theme of truancy and socially excluded localities, also deals with the education of Roma children in view of the causes of educational problems. The aim of practical part is to explore factors influencing the attitudes of Roma children to school education and truancy, and to find connections among these factors
Klíčová slova
romský žák, základní škola, záškoláctví, výzkum názorů a postojů, sociálně vyloučená lokalita
Klíčová slova v angličtině
Roma pupil, elementary school, truancy, ideas and attitudes research, socially excluded locality
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti záškoláctví, specifik příslušníků romské minority a sociálního vyloučení.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím techniky ohniskových skupin zaměřeného na záškoláctví dětí v sociálně vyloučené lokalitě a jejich vztah ke školnímu vzdělávání.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti záškoláctví, specifik příslušníků romské minority a sociálního vyloučení.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím techniky ohniskových skupin zaměřeného na záškoláctví dětí v sociálně vyloučené lokalitě a jejich vztah ke školnímu vzdělávání.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole: od měření k řešení. Překlad Dagmar TOMKOVÁ. Praha: Portál, 2005. Pedagogická praxe. ISBN 80-717-8945-3.
NAVRÁTIL, Pavel a kol. Romové v české společnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-741-8.
ŘÍČAN, Pavel. S Romy žít budeme - jde o to jak: dějiny, současná situace, kořeny problémů, naděje společné budoucnosti. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-250-5.
STŘELEC, Stanislav, ed. Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno: Katedra pedagogiky pedagogické fakulty MU, 2002. ISBN 80-86633-00-4.
ZÍKOVÁ, Tereza et al. Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele střední školy. Plzeň: Západočeská univerzita, 2011, ISBN 978-80-261-0054-6.
Seznam doporučené literatury
KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole: od měření k řešení. Překlad Dagmar TOMKOVÁ. Praha: Portál, 2005. Pedagogická praxe. ISBN 80-717-8945-3.
NAVRÁTIL, Pavel a kol. Romové v české společnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-741-8.
ŘÍČAN, Pavel. S Romy žít budeme - jde o to jak: dějiny, současná situace, kořeny problémů, naděje společné budoucnosti. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-250-5.
STŘELEC, Stanislav, ed. Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno: Katedra pedagogiky pedagogické fakulty MU, 2002. ISBN 80-86633-00-4.
ZÍKOVÁ, Tereza et al. Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele střední školy. Plzeň: Západočeská univerzita, 2011, ISBN 978-80-261-0054-6.
Přílohy volně vložené
1 barevné schéma (Příloha II)
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student v úvodu obhajoby diplomové práce představil cíle výzkumu, a to personální, praktický i intelektuální. Dále vymezil výběr výzkumného souboru, kdy neuvedl způsob jeho výběru. Student neopomněl uvést techniku sběru dat, spolu s analýzou a způsobem jejich interpretace. Poté uvedl konkrétní výstupy výzkumného šetření, a to ve formě paradigmatického modelu. Student zodpověděl otázky od vedoucího i oponenta diplomové práce.
Dr. Hladík - velmi oceňuji systém kódování dat, který uvádíte v příloze diplomové práce.