Tato bakalářská práce se zabývá třemi reklamami, které jsou určeny britské kultuře a ve kterých se objevuje zejména verbální humor. Teoretická část popisuje diskurs a jazykové prostředky reklamních sdělení, dále se zabývá vlivem humoru na efektivitu reklamy a také uvádí jednotlivé typy humorů, které se v reklamách používají. Poslední částí teoretické části je britská kultura a její vnímání humoru. Jsou zde demonstrovány rozdíly jednotlivých národů britské kultury a jejich porozumění humoru.
Cílem praktické části je analýza diskursu vybraných reklamních sdělení. Analýza je soustředěna zejména na vliv verbálního humoru v reklamách a jeho působení na britskou kulturu. Z poznatků zjištěných v praktické části je vyvozen závěr.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with three advertisements which are determined to British culture and in which especially verbal humour appears. The theoretical part describes the discourse and language features of advertisements, then deals with the influence of humour on the effectiveness of the advertisement and also states the particular types of humour which are used in advertisements. The last part of the theoretical part is the British culture and its perceiving of humour. There are demonstrated the differences among the individual nations of the British culture and their understanding of humour.
The aim of the practical part is the analysis of chosen advertisements. The analysis is particularly focused on the effectiveness of verbal humour in advertisements and its specific aspects within the British culture. From the findings, there is conclusion deduced.
Klíčová slova
diskurs, jazyk, reklama, humor, Britská kultura
Klíčová slova v angličtině
discourse, language, advertisement, humour, British culture
Rozsah průvodní práce
49 s. (64 169 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá třemi reklamami, které jsou určeny britské kultuře a ve kterých se objevuje zejména verbální humor. Teoretická část popisuje diskurs a jazykové prostředky reklamních sdělení, dále se zabývá vlivem humoru na efektivitu reklamy a také uvádí jednotlivé typy humorů, které se v reklamách používají. Poslední částí teoretické části je britská kultura a její vnímání humoru. Jsou zde demonstrovány rozdíly jednotlivých národů britské kultury a jejich porozumění humoru.
Cílem praktické části je analýza diskursu vybraných reklamních sdělení. Analýza je soustředěna zejména na vliv verbálního humoru v reklamách a jeho působení na britskou kulturu. Z poznatků zjištěných v praktické části je vyvozen závěr.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with three advertisements which are determined to British culture and in which especially verbal humour appears. The theoretical part describes the discourse and language features of advertisements, then deals with the influence of humour on the effectiveness of the advertisement and also states the particular types of humour which are used in advertisements. The last part of the theoretical part is the British culture and its perceiving of humour. There are demonstrated the differences among the individual nations of the British culture and their understanding of humour.
The aim of the practical part is the analysis of chosen advertisements. The analysis is particularly focused on the effectiveness of verbal humour in advertisements and its specific aspects within the British culture. From the findings, there is conclusion deduced.
Klíčová slova
diskurs, jazyk, reklama, humor, Britská kultura
Klíčová slova v angličtině
discourse, language, advertisement, humour, British culture
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury z oblasti sémantiky, pragmatiky a slovního humoru
Formulace hypotézy
Sběr výzkumného materiálu specifických ukázek diskurzu
Analýza vybraného diskurzu
Potvrzení nebo vyvrácení hypotézy
Závěr
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury z oblasti sémantiky, pragmatiky a slovního humoru
Formulace hypotézy
Sběr výzkumného materiálu specifických ukázek diskurzu
Analýza vybraného diskurzu
Potvrzení nebo vyvrácení hypotézy
Závěr
Seznam doporučené literatury
Cook, Guy. 2001. The Discourse of Advertising. 2nd ed. London: Routledge.
Cruse, Alan. 2004. Meaning in Language: An Introduction to Semantics and Pragmatics. 2nd ed. Oxford: Oxford University Press.
Goatly, Andrew. 2012. Meaning and Humour: Key Topics in Semantics and Pragmatics. Cambridge: Cambridge University Press.
Goddard, Cliff. 2011. Semantic Analysis: A Practical Introduction. 2nd ed. Oxford: Oxford University Press.
Warren, John T., and Deanna L. Fassett. 2011. Communication: A Critical/Cultural Introduction. Thousand Oaks: Sage Publications.
Seznam doporučené literatury
Cook, Guy. 2001. The Discourse of Advertising. 2nd ed. London: Routledge.
Cruse, Alan. 2004. Meaning in Language: An Introduction to Semantics and Pragmatics. 2nd ed. Oxford: Oxford University Press.
Goatly, Andrew. 2012. Meaning and Humour: Key Topics in Semantics and Pragmatics. Cambridge: Cambridge University Press.
Goddard, Cliff. 2011. Semantic Analysis: A Practical Introduction. 2nd ed. Oxford: Oxford University Press.
Warren, John T., and Deanna L. Fassett. 2011. Communication: A Critical/Cultural Introduction. Thousand Oaks: Sage Publications.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
The student presented her bachelor thesis.
Q, Drábková: Can you suggest some effective strategies a foreigner could approach for a better understanding of humour used in Great Britain? A: You have to be prepared for irony.
Q, Janasová: You claim that "you will never hear "I am British"" in the U.K. However, this is not true - there is a group of people who identify themselves as British as they cannot really claim a national identity. Who are they? A: Immigrants, the first generation who just came, have no traditions and history as British.