Cílem této práce je analýza přesvědčovacích strategií, které jsou použity v reklamách na luxusní zboží, aby zaujaly zákazníkovu pozornost a dokázali ho přesvědčit o koupi výrobku. V teoretické části se bakalářská práce zaměřuje na pojmy reklama, diskurzivní analýzu textu, funkce reklamy, cílová skupinu zákazníků a také se zaměřuje na visuální a verbální aspekt reklamy a řeší, jak tyto faktory dokáží přesvědčit a ovlivnit. Praktická část se zaměřuje na analýzu jednotlivých přesvědčovacích strategií v konkrétních reklamách a hledá prvky, které mají tyto reklamy společné.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is the analysis of persuasive strategies, which are used in advertisements on luxury products to interest customer and motivate the customer to purchase. In theoretical part of bachelor thesis deals with term advertising, discourse analysis of the text, function of advertising, target group of customer and it also focuses on visual and verbal aspect of advertising and it deals with how these factors can persuade and influence a customer. Practical part is focused on analysis of persuasive strategies in particular advertisements and it searches elements, which have these advertisements in common.
Klíčová slova
reklama, přesvědčování, diskurz, diskurzivní analýza, vizuální a verbální prostředky
Klíčová slova v angličtině
advertising, persuasion, discourse, discourse analysis, visual and verbal means
Rozsah průvodní práce
57 s. (79180 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Cílem této práce je analýza přesvědčovacích strategií, které jsou použity v reklamách na luxusní zboží, aby zaujaly zákazníkovu pozornost a dokázali ho přesvědčit o koupi výrobku. V teoretické části se bakalářská práce zaměřuje na pojmy reklama, diskurzivní analýzu textu, funkce reklamy, cílová skupinu zákazníků a také se zaměřuje na visuální a verbální aspekt reklamy a řeší, jak tyto faktory dokáží přesvědčit a ovlivnit. Praktická část se zaměřuje na analýzu jednotlivých přesvědčovacích strategií v konkrétních reklamách a hledá prvky, které mají tyto reklamy společné.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is the analysis of persuasive strategies, which are used in advertisements on luxury products to interest customer and motivate the customer to purchase. In theoretical part of bachelor thesis deals with term advertising, discourse analysis of the text, function of advertising, target group of customer and it also focuses on visual and verbal aspect of advertising and it deals with how these factors can persuade and influence a customer. Practical part is focused on analysis of persuasive strategies in particular advertisements and it searches elements, which have these advertisements in common.
Klíčová slova
reklama, přesvědčování, diskurz, diskurzivní analýza, vizuální a verbální prostředky
Klíčová slova v angličtině
advertising, persuasion, discourse, discourse analysis, visual and verbal means
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury týkající se reklamy
Stanovení cílů výzkumu
Shromáždění reklam pro analytickou část
Analýza vizuálních a verbálních dat z reklam
Stanovení závěru, shrnutí
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury týkající se reklamy
Stanovení cílů výzkumu
Shromáždění reklam pro analytickou část
Analýza vizuálních a verbálních dat z reklam
Stanovení závěru, shrnutí
Seznam doporučené literatury
Beasley, Ron, and Marcel Danesi. 2002. Persuasive signs: The semiotics of advertising. Berlin: Mouton de Gruyter.
Cook, Guy. 2001. The discourse of advertising. 2nd ed. London: Routledge.
Davis, Joel. 2012. Advertising research: Theory and practice. 2nd ed. Boston: Prentice Hall.
Goddard, Angela. 2012. The language of advertising: Written texts. 2nd ed. London: Routledge.
Powell, Helen, and Sean Brierley. 2009. The advertising handbook. 3rd ed. London: Routledge.
Seznam doporučené literatury
Beasley, Ron, and Marcel Danesi. 2002. Persuasive signs: The semiotics of advertising. Berlin: Mouton de Gruyter.
Cook, Guy. 2001. The discourse of advertising. 2nd ed. London: Routledge.
Davis, Joel. 2012. Advertising research: Theory and practice. 2nd ed. Boston: Prentice Hall.
Goddard, Angela. 2012. The language of advertising: Written texts. 2nd ed. London: Routledge.
Powell, Helen, and Sean Brierley. 2009. The advertising handbook. 3rd ed. London: Routledge.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
The student presented her bachelor thesis.
Q: Trčková: Which means of persuasion ethos, pathos or logos is prevalent in the analyzed advertisements?
A: Pathos.
Q: Trčková: The author states in the theoretical part that a high quality is associated with luxury products. Is an emphasis put on the quality of the product in the analyzed advertisements?
A: Yes for sure, for someone it is visible, it is slogan, they also use adjectives truly, precious, used in ultramodern environment, it indicates high quality.
Q: Trčková: Can the author interpret the pun in AD33 with different times of the day and different places better? What message does the ad convey?
A: It was for example in Jimmy Choo advertisement.
Q: Janasová: You claim that the target audience is higher class which might influence the persuasive methods used in advertisements. Could you specify how?
A: There are products for higher class, they want to impress and show they are unique, they are influenced by the values.
Q: Janasová: analysis makes luxury products advertising seem very predictable. When analyzing the selected corpus of advertisements, have you noticed any surprising techniques, methods or strategies which would make the ad more memorable or original?
A: They use quotations of famous people (Nietzsche, etc.). Most influential is the environment of the advertisement, they also use unique places in nature.