Hlavním cílem této bakalářské práce je analýza metaforických prvků v automobilových magazínech. Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část rozebírá historii magazínů od jejich zrodu po moderní podobu a jejich prvky. Práce obsahuje stručný úvod do studia stylistiky jako nezbytného prostředku pro studium metaforických prvků. Praktická část bakalářské práce se zabývá analýzou dvou vybraných anglických automobilových periodik a na vybraných příkladech se snaží prokázat, že úroveň metaforických prvků je v automobilových časopisech vysoká.
Anotace v angličtině
The main objective of this bachelor thesis is analysis of the metaphorical concepts in automotive magazines. The thesis is divided into two parts. Theoretical part discusses the history of magazines, from their beginnings to present, and their major elements. The thesis contains brief introduction to the study of stylistics as necessary mean for studying metaphorical concepts. Practical part of the thesis contains analysis of two selected British magazines and aims to prove on chosen examples that level of figurativeness in automotive magazines is high.
Hlavním cílem této bakalářské práce je analýza metaforických prvků v automobilových magazínech. Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část rozebírá historii magazínů od jejich zrodu po moderní podobu a jejich prvky. Práce obsahuje stručný úvod do studia stylistiky jako nezbytného prostředku pro studium metaforických prvků. Praktická část bakalářské práce se zabývá analýzou dvou vybraných anglických automobilových periodik a na vybraných příkladech se snaží prokázat, že úroveň metaforických prvků je v automobilových časopisech vysoká.
Anotace v angličtině
The main objective of this bachelor thesis is analysis of the metaphorical concepts in automotive magazines. The thesis is divided into two parts. Theoretical part discusses the history of magazines, from their beginnings to present, and their major elements. The thesis contains brief introduction to the study of stylistics as necessary mean for studying metaphorical concepts. Practical part of the thesis contains analysis of two selected British magazines and aims to prove on chosen examples that level of figurativeness in automotive magazines is high.
Výběr a studium odborné literatury
Vypracování teoretické části bakalářské práce
Shromáždění materiálů k jejich analýze
Stylistická analýza textů na základě teoretických poznatků
Vyhodnocení výsledků a stanovení závěru
Zásady pro vypracování
Výběr a studium odborné literatury
Vypracování teoretické části bakalářské práce
Shromáždění materiálů k jejich analýze
Stylistická analýza textů na základě teoretických poznatků
Vyhodnocení výsledků a stanovení závěru
Seznam doporučené literatury
Kövecses, Zoltán. 2010. Metaphor: A practical introduction. New York: Oxford University Press.
McKay, Jenny. 2006. The magazines handbook. London: Routledge.
McLoughlin, Linda. 2000. The language of magazines. London: Routledge.
Minářová, Eva. 2011. Stylistika pro žurnalisty. Praha: Grada.
Prater, Karl James, and Jodie Bushell. 2007. Slangová angličtina: Not the Queen's English. Brno: Computer Press.
Seznam doporučené literatury
Kövecses, Zoltán. 2010. Metaphor: A practical introduction. New York: Oxford University Press.
McKay, Jenny. 2006. The magazines handbook. London: Routledge.
McLoughlin, Linda. 2000. The language of magazines. London: Routledge.
Minářová, Eva. 2011. Stylistika pro žurnalisty. Praha: Grada.
Prater, Karl James, and Jodie Bushell. 2007. Slangová angličtina: Not the Queen's English. Brno: Computer Press.
Přílohy volně vložené
1 dotazník (EN), 1 dotazník (CZ)
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
The student presented his bachelor thesis.
Q: Miššíková: After completion of your work what improvements of analytical method and classification of corpus into subcategories would you consider?
A: The first improvement would be a larger amount of questions, also classification of corpus divided into metaphors, personifications, similes.
Q: Miššíková: What (stylistic/language) function of metaphor do you see as dominant in automotive advertisements? What is the role of context in identifying these functions (impact on the reader)?
A: Metaphors help readers to better understand the described objects, e.g. cars.
Q: Trčková: Are any visual metaphors of cars used in the magazines?
A: Yes, in advertisements.
Q: Trčková: According to the author, why is the average age of readers of Evo lower than that of readers of Auto Express?
A: It depends on the target group of readers, Evo is more serious magazine, in writing you feel the passion, it is more directed to young men.
Q: Trčková: Do the Czech respondents read the magazines in Czech?
A: The magazines in Czech have proper equivalents.
Q: Bell: Why do you mention in your conclusion that the printed magazines are declining? It is not connected to your topic.
A: Well, because readers prefer electronic form of magazines.
Hlasování komise: 4 hlasy pro F, 2 hlasy pro E.
Komise doporučuje dopracovat zadané téma se souhlasem vedoucí práce. V případě, že prof. Miššíková nebude souhlasit, student si zvolí nové téma a nového vedoucího práce.