Diplomová práce se zabývá tématem hodnocení kvality oboru sociální pedagogiky. V teoretické části hovoříme o samotném oboru sociální pedagogiky, v krátkosti uvádíme vývoj sociální pedagogiky z historického hlediska, dále současné pojetí sociální pedagogiky, vysvětlujeme, kdo je to sociální pedagog, jaké jsou jeho možnosti uplatnění. Jedna z kapitol taktéž pojednává o Ústavu pedagogických věd Fakulty humanitních studií ve Zlíně a jeho oboru sociální pedagogiky. Druhá kapitola je zaměřena na pedagogickou evaluaci, která hraje důležitou roli, v celkovém hodnocení kvality školy u pedagogů, studentů i široké veřejnosti. Třetí kapitola už je konkrétnější a blíží se k výzkumnému nástroji, který je použit v praktické části naší diplomové práce. Třetí kapitola pojednává o tom, jak se dá měřit kvalita, kde se s měřením kvality můžeme setkat a jaké nástroje a metody můžeme použít v rámci zjišťování kvality ve školách, ale celkově ve všech sférách služeb.
V praktické části vycházíme z dotazníkové metody měření kvality SERVQUAL, jež zkoumá ve dvou částech dotazníku pět dimenzí. Tyto dimenze jsou označeny jako hmotné zajištění, spolehlivost, zodpovědný přístup, jistota a empatie. Na základě rozdílu očekávání a reality dostáváme parametr kvality v jednotlivých dimenzích a zkoumáme souvislosti mezi nimi a studijním prospěchem.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the quality assessment of the branch of social pedagogy. In the theoretical part we talk about the field of social pegagogy, briefly , we talk about the development of social pedagogy from a historical perspective , as well as the current concept of social pedagogy, we explain who is a social pedagogue and what are the possibilities of his employment opportunities. The first chapter also discusses about The Department of Pedagogical Sciences at the Faculty of Humanities in Zlín and the field of social pedagogy. The second chapter is focused on the pedagogical evaluation, which plays an important role in the overall quality of schools for teachers, students and the general public. The third chapter discusses how quality can be measured, where we can meet the measurement quality and which tools and methods you can use for the determination of school quality, but also in all spheres of services. The practical part is based on a questionnaire method of measuring the quality by SERVQUAL, which examines five dimensions in two parts of the questionnaire. These dimensions are identified as material security, reliability, responsible attitude, confidence and empathy. We get quality parameter in various dimensions which is based on the difference between expectations and reality and we examine the relations between them and the study results.
Klíčová slova
Sociální pedagogika, spokojenost, klima školy, dotazník SERVQUAL, Ústav pedagogických věd, pedagogická evaluace, absolvent, management kvality.
Klíčová slova v angličtině
Social pedagogy, satisfaction, school climate, SERVQUAL questionnaire, Department of Educational Sciences, pedagogical evaluation, graduate, Quality Management.
Rozsah průvodní práce
65
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá tématem hodnocení kvality oboru sociální pedagogiky. V teoretické části hovoříme o samotném oboru sociální pedagogiky, v krátkosti uvádíme vývoj sociální pedagogiky z historického hlediska, dále současné pojetí sociální pedagogiky, vysvětlujeme, kdo je to sociální pedagog, jaké jsou jeho možnosti uplatnění. Jedna z kapitol taktéž pojednává o Ústavu pedagogických věd Fakulty humanitních studií ve Zlíně a jeho oboru sociální pedagogiky. Druhá kapitola je zaměřena na pedagogickou evaluaci, která hraje důležitou roli, v celkovém hodnocení kvality školy u pedagogů, studentů i široké veřejnosti. Třetí kapitola už je konkrétnější a blíží se k výzkumnému nástroji, který je použit v praktické části naší diplomové práce. Třetí kapitola pojednává o tom, jak se dá měřit kvalita, kde se s měřením kvality můžeme setkat a jaké nástroje a metody můžeme použít v rámci zjišťování kvality ve školách, ale celkově ve všech sférách služeb.
V praktické části vycházíme z dotazníkové metody měření kvality SERVQUAL, jež zkoumá ve dvou částech dotazníku pět dimenzí. Tyto dimenze jsou označeny jako hmotné zajištění, spolehlivost, zodpovědný přístup, jistota a empatie. Na základě rozdílu očekávání a reality dostáváme parametr kvality v jednotlivých dimenzích a zkoumáme souvislosti mezi nimi a studijním prospěchem.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the quality assessment of the branch of social pedagogy. In the theoretical part we talk about the field of social pegagogy, briefly , we talk about the development of social pedagogy from a historical perspective , as well as the current concept of social pedagogy, we explain who is a social pedagogue and what are the possibilities of his employment opportunities. The first chapter also discusses about The Department of Pedagogical Sciences at the Faculty of Humanities in Zlín and the field of social pedagogy. The second chapter is focused on the pedagogical evaluation, which plays an important role in the overall quality of schools for teachers, students and the general public. The third chapter discusses how quality can be measured, where we can meet the measurement quality and which tools and methods you can use for the determination of school quality, but also in all spheres of services. The practical part is based on a questionnaire method of measuring the quality by SERVQUAL, which examines five dimensions in two parts of the questionnaire. These dimensions are identified as material security, reliability, responsible attitude, confidence and empathy. We get quality parameter in various dimensions which is based on the difference between expectations and reality and we examine the relations between them and the study results.
Klíčová slova
Sociální pedagogika, spokojenost, klima školy, dotazník SERVQUAL, Ústav pedagogických věd, pedagogická evaluace, absolvent, management kvality.
Klíčová slova v angličtině
Social pedagogy, satisfaction, school climate, SERVQUAL questionnaire, Department of Educational Sciences, pedagogical evaluation, graduate, Quality Management.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k oboru sociální pedagogika a evaluace vysokoškolského studia z pohledu studentů.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k oboru sociální pedagogika a evaluace vysokoškolského studia z pohledu studentů.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CHVÁTALOVÁ, A., J. KOHOUTEK a H. ŠEBKOVÁ. Zajišťování kvality v českém vysokém školství. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk ve spolupráci s Centrem pro studium vysokého školství a Univerzitou Jana Evangelisty Purkyně, 2008. ISBN 978-80-7380-154-0.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-274-3470-5.
SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
SURHONE, L. M., M. T. TIMPLEDON a S. F. MARSEKEN. Social pedagogy: holistic education, sociology, psychology, education, philosophy. Beau Bassin, Mauritius: VDM Publishing, 2010. ISBN 978-613-2-06270-3.
UPCRAFT, M. a J. H. SCHUH. Assessment in student affairs: a guide for practitioners. San Francisco: Jossey-Bass Publishers, 1996. ISBN 0-7879-0212-8.
Seznam doporučené literatury
CHVÁTALOVÁ, A., J. KOHOUTEK a H. ŠEBKOVÁ. Zajišťování kvality v českém vysokém školství. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk ve spolupráci s Centrem pro studium vysokého školství a Univerzitou Jana Evangelisty Purkyně, 2008. ISBN 978-80-7380-154-0.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-274-3470-5.
SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
SURHONE, L. M., M. T. TIMPLEDON a S. F. MARSEKEN. Social pedagogy: holistic education, sociology, psychology, education, philosophy. Beau Bassin, Mauritius: VDM Publishing, 2010. ISBN 978-613-2-06270-3.
UPCRAFT, M. a J. H. SCHUH. Assessment in student affairs: a guide for practitioners. San Francisco: Jossey-Bass Publishers, 1996. ISBN 0-7879-0212-8.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila důvod volby tématu diplomové práce. Poté se zaměřila na prezentaci výzkumného nástroje spolu s designem výzkumného šetření. Na závěr zkušební komisi seznámila s konkrétními výstupy výzkumu.
Zkušební komise poukázala na nevhodnou formulaci některých otázek v dotazníku. Dále zkušební komise diskutovala se studentkou nad vhodností statistické analýzy dat.
Proč máte proměnnou studentský prospěch? Studentka zodpověděla otázku. Studentka zodpověděla otázky od vedoucího i oponenta diplomové práce.