Diplomová práce se zabývá žákem se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné školní třídě a především tím, zda mají jeho speciální vzdělávací potřeby vliv na jeho postavení v kolektivu ostatních spolužáků ve třídě, kterou navštěvuje. Praktická část práce je zaměřena na vybranou třídu, kterou navštěvuje žák se speciálními vzdělávacími potřebami a zabývá se interpersonálními vztahy v této třídě s konkrétním zaměřením na sociokulturně znevýhodněného žáka.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on a student with special educational needs integrated in an ordinary class. An emphasis is put on the question whether his or her special educational needs have an influence on his or her status possition inside the collective at the school attended by him or her. The practical part of the thesis is dealing with a concrete class which is attended by the student with special educational needs. It is also concerned with interpersonal relationship in the class with a specific focus on socio-culturally disabled student.
Klíčová slova
speciální vzdělávací potřeby, sociální znevýhodnění, integrace, inkluze, třídní klima, šikana
Klíčová slova v angličtině
special educational needs, social disadvantage, integration, inclusion, classroom climate, bullying
Rozsah průvodní práce
108 s. (155 394 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá žákem se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné školní třídě a především tím, zda mají jeho speciální vzdělávací potřeby vliv na jeho postavení v kolektivu ostatních spolužáků ve třídě, kterou navštěvuje. Praktická část práce je zaměřena na vybranou třídu, kterou navštěvuje žák se speciálními vzdělávacími potřebami a zabývá se interpersonálními vztahy v této třídě s konkrétním zaměřením na sociokulturně znevýhodněného žáka.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on a student with special educational needs integrated in an ordinary class. An emphasis is put on the question whether his or her special educational needs have an influence on his or her status possition inside the collective at the school attended by him or her. The practical part of the thesis is dealing with a concrete class which is attended by the student with special educational needs. It is also concerned with interpersonal relationship in the class with a specific focus on socio-culturally disabled student.
Klíčová slova
speciální vzdělávací potřeby, sociální znevýhodnění, integrace, inkluze, třídní klima, šikana
Klíčová slova v angličtině
special educational needs, social disadvantage, integration, inclusion, classroom climate, bullying
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, sociálně patologických jevů na základní škole a interpersonálních vztahů ve školní třídě.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace smíšeného výzkumu formou sociometrického testu a rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, sociálně patologických jevů na základní škole a interpersonálních vztahů ve školní třídě.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace smíšeného výzkumu formou sociometrického testu a rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica, 2008. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Public promotion. ISBN 987-80-969944-0-3.
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ, 2010. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3070-7.
HRADEČNÁ. Marie a kol., 1995. Vybrané problémy sociální pedagogiky. Praha: Karolinum - nakladatelství Univerzity Karlovy. ISBN 80-7184-015-7.
KYRIACOU, Chris, 2005. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál. ISBN 80-7178-945-3.
SLAMĚNÍK, Ivan, 2011. Emoce a interpersonální vztahy. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3311-1.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica, 2008. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Public promotion. ISBN 987-80-969944-0-3.
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ, 2010. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3070-7.
HRADEČNÁ. Marie a kol., 1995. Vybrané problémy sociální pedagogiky. Praha: Karolinum - nakladatelství Univerzity Karlovy. ISBN 80-7184-015-7.
KYRIACOU, Chris, 2005. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál. ISBN 80-7178-945-3.
SLAMĚNÍK, Ivan, 2011. Emoce a interpersonální vztahy. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3311-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila design výzkumného šetření a poté uvedla konkrétní výstupy výzkumu. Na prezentaci diplomové práce byla výborně připravena. Hovořila srozumitelně a jasně. Během obhajoby diplomové práce zodpověděla otázku od vedoucího DP.