Diplomová práca sa zaoberá mentoringom ako spôsobom metodickej podpory učiteľov na základných a stredných školách Zlínskeho kraja. Teoretická časť práce pozostáva z dvoch hlavných kapitol, pričom prvá kapitola opisuje profesiu pedagóga z hľadiska jej vzniku, charakteristiky a vývoja. Druhá kapitola sa sústreďuje na mentoring v obecnej rovine a postupne prechádza k oblasti kľúčovej pre diplomovú prácu mentoring v školstve.
Praktická časť práce pozostáva z dvoch výskumných oblastí. Jedná sa o úroveň kvality výuky na školách Zlínskeho kraja a o vnímanie prínosu zavedeného systému mentoringu u vybraných učiteľov. Obidve oblasti záujmu sú dôležitými faktormi v snahe dosiahnuť zvýšenie kvality vzdelávania. Vhľad do tejto problematiky sa snažíme poskytnúť tak, aby bol čo najlepšie prakticky využiteľný.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is concerned with mentoring as a way of methodological support of teachers from elementary and secondary schools in the Zlin region. Theoretical part of the thesis contains of two main chapters. The first one describes the profession of a teacher from the angle of its creation, characteristics and development. The second chapter focuses on mentoring on a general level and consistently leads to an area which is key for the diploma thesis mentoring in an educational system.
The practical part consists of two research areas which are a quality of education in schools from the Zlin region and the teachers perception of an established mentoring system's contribution. Both of the interest areas present important factors while trying to achieve rising in an educational quality. The key insight of this thesis is supposed to be provided as useful in practice as possible.
mentoring, methodological support of teachers, educational quality
Rozsah průvodní práce
132 s. (203 498 znakov)
Jazyk
SK
Anotace
Diplomová práca sa zaoberá mentoringom ako spôsobom metodickej podpory učiteľov na základných a stredných školách Zlínskeho kraja. Teoretická časť práce pozostáva z dvoch hlavných kapitol, pričom prvá kapitola opisuje profesiu pedagóga z hľadiska jej vzniku, charakteristiky a vývoja. Druhá kapitola sa sústreďuje na mentoring v obecnej rovine a postupne prechádza k oblasti kľúčovej pre diplomovú prácu mentoring v školstve.
Praktická časť práce pozostáva z dvoch výskumných oblastí. Jedná sa o úroveň kvality výuky na školách Zlínskeho kraja a o vnímanie prínosu zavedeného systému mentoringu u vybraných učiteľov. Obidve oblasti záujmu sú dôležitými faktormi v snahe dosiahnuť zvýšenie kvality vzdelávania. Vhľad do tejto problematiky sa snažíme poskytnúť tak, aby bol čo najlepšie prakticky využiteľný.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is concerned with mentoring as a way of methodological support of teachers from elementary and secondary schools in the Zlin region. Theoretical part of the thesis contains of two main chapters. The first one describes the profession of a teacher from the angle of its creation, characteristics and development. The second chapter focuses on mentoring on a general level and consistently leads to an area which is key for the diploma thesis mentoring in an educational system.
The practical part consists of two research areas which are a quality of education in schools from the Zlin region and the teachers perception of an established mentoring system's contribution. Both of the interest areas present important factors while trying to achieve rising in an educational quality. The key insight of this thesis is supposed to be provided as useful in practice as possible.
mentoring, methodological support of teachers, educational quality
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k mentoringu, evaluaci vzdělávání a metodické podpoře pedagogických pracovníků.
Příprava metodiky výzkumné části, specifikace otázek k rozhovorům a sebehodnotících škál.
Realizace kvantitativního výzkumu a kvalitativního výzkumu zaměřeného na vnímání přínosu programu mentoringu na vybraných školách Zlínského kraje.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k mentoringu, evaluaci vzdělávání a metodické podpoře pedagogických pracovníků.
Příprava metodiky výzkumné části, specifikace otázek k rozhovorům a sebehodnotících škál.
Realizace kvantitativního výzkumu a kvalitativního výzkumu zaměřeného na vnímání přínosu programu mentoringu na vybraných školách Zlínského kraje.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CHVÁL, Martin. Posuzování rozvoje kompetence k učení ve výuce. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2057-2.
RYŠKA, Radim. Kvalita škol a hodnocení výsledků vzdělávání. Praha: Vydavatelství Pedagogické fakulty, UK v Praze, 2008. ISBN 978-80-7290-368-9.
SHEA, Gordon F. Mentoring: How to Develop Successful Mentor Behaviors. USA: Axzo Press, 2002. ISBN 978-1-56052-642-1.
ŠNEBERGER, Václav. Co je mentoring a jeho zavádění na škole. Ostrava: Repronis, 2012. ISBN 978-80-7329-331-4.
VOGEL, Walter. Jak se učí učitelé?: tipy a triky pro každodenní život učitelů. Plzeň: Fraus, 2009. ISBN 978-80-7238-851-6.
Seznam doporučené literatury
CHVÁL, Martin. Posuzování rozvoje kompetence k učení ve výuce. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2057-2.
RYŠKA, Radim. Kvalita škol a hodnocení výsledků vzdělávání. Praha: Vydavatelství Pedagogické fakulty, UK v Praze, 2008. ISBN 978-80-7290-368-9.
SHEA, Gordon F. Mentoring: How to Develop Successful Mentor Behaviors. USA: Axzo Press, 2002. ISBN 978-1-56052-642-1.
ŠNEBERGER, Václav. Co je mentoring a jeho zavádění na škole. Ostrava: Repronis, 2012. ISBN 978-80-7329-331-4.
VOGEL, Walter. Jak se učí učitelé?: tipy a triky pro každodenní život učitelů. Plzeň: Fraus, 2009. ISBN 978-80-7238-851-6.
Přílohy volně vložené
Príloha P I: Sebahodnotiaci nástroj
Príloha P II: Rozhovor
Príloha P III: Zoznam kódov z otvoreného kódovania
Príloha P IV: Metodika mentoringu príručka pre učiteľov
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila design výzkumného šetření a poté přistoupila k představení konkrétních výstupů. Studentka byla na obhajobu diplomové práce výborně připravena. Dr. Hrbáčková ocenila způsob prezentace diplomové práce.