Diplomová práce je zaměřena na tvorbu hodnotového systému klientů zařízení ústavní výchovy. Práce vymezuje pojmy hodnoty, hodnotový systém, dále přibližuje osobnost klientů, kterým je naři-zována ústavní výchova a přibližuje teoretická východiska ústavní výchovy. Empirická část vychází z analýzy výpovědí klientů výchovného ústavu. Klade si za cíl rozpoznat preferované hodnoty těch-to jedinců, dále chce zjistit, zda má ústavní výchova vliv na tvorbu a změny v jejich hodnotovém systému. Na základě analýzy výpovědí otevřeným kódováním nabízíme praktické závěry, které mohou pomoci při zkvalitnění práce zaměstnanců výchovného ústavu a jejich přístupu ke klientům.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on institutional education and its influence on creating value system of clients. The thesis defines the values, value system, also approaches the personality of clients who have ordered institutional care and aproaches the theoretical starting points of institutional care. The em-pirical section offers an analysis of clients testimonies from educational institute. It aims to identify preferred values of these individuals and to determine whether the institutional care has influence on creating their value system. Based on the analysis of statements by open coding offers practical conclusions that can help in improving the work of the staff of the educational institute and their approach to clients.
Klíčová slova
hodnotový systém, výchova, ústavní výchova, výchovný ústav, kvalitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
value system, education, institutional education, educational institute, qualitative research
Rozsah průvodní práce
95 (158 775 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na tvorbu hodnotového systému klientů zařízení ústavní výchovy. Práce vymezuje pojmy hodnoty, hodnotový systém, dále přibližuje osobnost klientů, kterým je naři-zována ústavní výchova a přibližuje teoretická východiska ústavní výchovy. Empirická část vychází z analýzy výpovědí klientů výchovného ústavu. Klade si za cíl rozpoznat preferované hodnoty těch-to jedinců, dále chce zjistit, zda má ústavní výchova vliv na tvorbu a změny v jejich hodnotovém systému. Na základě analýzy výpovědí otevřeným kódováním nabízíme praktické závěry, které mohou pomoci při zkvalitnění práce zaměstnanců výchovného ústavu a jejich přístupu ke klientům.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on institutional education and its influence on creating value system of clients. The thesis defines the values, value system, also approaches the personality of clients who have ordered institutional care and aproaches the theoretical starting points of institutional care. The em-pirical section offers an analysis of clients testimonies from educational institute. It aims to identify preferred values of these individuals and to determine whether the institutional care has influence on creating their value system. Based on the analysis of statements by open coding offers practical conclusions that can help in improving the work of the staff of the educational institute and their approach to clients.
Klíčová slova
hodnotový systém, výchova, ústavní výchova, výchovný ústav, kvalitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
value system, education, institutional education, educational institute, qualitative research
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k ústavní výchově a hodnotovému systému mládeže.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k ústavní výchově a hodnotovému systému mládeže.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
EYRE, Linda a Richard M. EYRE. Jak naučit děti hodnotám. 2. vydání. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-275-1.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0219-6.
KUČEROVÁ, Stanislava. Člověk, hodnoty, výchova: kapitoly z filosofie. Prešov: Manacon, 1996. ISBN 8085668343.
STRAUSS, Anselm L. a Juliet CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení podané ruce, 1999. ISBN 80-85834-60-X.
TAXOVÁ, Jiřina. Pedagogicko-psychologické zvláštnosti dospívání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987.
Seznam doporučené literatury
EYRE, Linda a Richard M. EYRE. Jak naučit děti hodnotám. 2. vydání. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-275-1.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0219-6.
KUČEROVÁ, Stanislava. Člověk, hodnoty, výchova: kapitoly z filosofie. Prešov: Manacon, 1996. ISBN 8085668343.
STRAUSS, Anselm L. a Juliet CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení podané ruce, 1999. ISBN 80-85834-60-X.
TAXOVÁ, Jiřina. Pedagogicko-psychologické zvláštnosti dospívání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala diplomovou práci. Nejprve se zaměřila na design výzkumu. Dále byla vyzvána zkušební komisí k uvedení konkrétních výstupů, na základě toho komisi seznámila s paradigmatickým modelem. Studentka zodpověděla otázky od vedoucího i oponenta DP.
Dr. Hladík: Co je hlavní příčinou změny hodnotové orientace vašeho výzkumného souboru? Styk s rodinou. Mají ,,nové" hodnoty trvalý charakter? Studentka zodpověděla otázku. Dr. Hladík ocenil náročný sběr dat.