Diplomová práce se zabývá způsoby prevence kyberšikany u žáků 1. stupně základních škol v Jihomoravském kraji. Cílem práce je zjistit současný stav preventivní činnosti a zmapovat konkrétní způsoby prevence kyberšikany u žáků 4. a 5. tříd základních škol. Diplomová práce se skládá ze dvou hlavních částí. První část práce je teoretická, popisuje jev šikany a kyberšikany, mladší školní věk a prevenci. Ve druhé části práce je popsán výzkum kyberšikany u žáků a školních metodiků prevence. Výzkum je realizován pomocí dotazníkového šetření. Výsledkem diplomové práce je zjistit, jakým způsobem je prováděna prevence kyberšikany u žáků 4. a 5. tříd základních škol. Získaná data by mohla sloužit ke zlepšení této prevence.
Anotace v angličtině
This thesis deals with ways to Prevent Cyberbullying in Lower Primary School Pupils in South Moravia region. The aim of my work is to find out state of the art preventative acti-vities and to chart the specific steps of how to Prevention Methods Cyberbullying by Pupils 4th and 5th classes Primary Schools. The thesis consists into two main parts. The first part is theoretical, describes the phenomenon of bullying and cyberbullying, young school age and prevention. The second part of the thesis describes the research of bullying and cyberbullying by pupils and school methods of prevention. The research is conducted by using questionnaires. The result of the thesis is to find out what way is carried out Prevention of Cyberbullying by Pupils 4th and 5th classes Primary Schools. The data gained could serve as a base of improvement those prevention.
Klíčová slova
šikana, kyberšikana, oběť, agresor, mladší školní věk, prevence
Klíčová slova v angličtině
bullyin, cyberbullying, victim, aggressor, young school age, prevention
Rozsah průvodní práce
119 s. (185 521)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá způsoby prevence kyberšikany u žáků 1. stupně základních škol v Jihomoravském kraji. Cílem práce je zjistit současný stav preventivní činnosti a zmapovat konkrétní způsoby prevence kyberšikany u žáků 4. a 5. tříd základních škol. Diplomová práce se skládá ze dvou hlavních částí. První část práce je teoretická, popisuje jev šikany a kyberšikany, mladší školní věk a prevenci. Ve druhé části práce je popsán výzkum kyberšikany u žáků a školních metodiků prevence. Výzkum je realizován pomocí dotazníkového šetření. Výsledkem diplomové práce je zjistit, jakým způsobem je prováděna prevence kyberšikany u žáků 4. a 5. tříd základních škol. Získaná data by mohla sloužit ke zlepšení této prevence.
Anotace v angličtině
This thesis deals with ways to Prevent Cyberbullying in Lower Primary School Pupils in South Moravia region. The aim of my work is to find out state of the art preventative acti-vities and to chart the specific steps of how to Prevention Methods Cyberbullying by Pupils 4th and 5th classes Primary Schools. The thesis consists into two main parts. The first part is theoretical, describes the phenomenon of bullying and cyberbullying, young school age and prevention. The second part of the thesis describes the research of bullying and cyberbullying by pupils and school methods of prevention. The research is conducted by using questionnaires. The result of the thesis is to find out what way is carried out Prevention of Cyberbullying by Pupils 4th and 5th classes Primary Schools. The data gained could serve as a base of improvement those prevention.
Klíčová slova
šikana, kyberšikana, oběť, agresor, mladší školní věk, prevence
Klíčová slova v angličtině
bullyin, cyberbullying, victim, aggressor, young school age, prevention
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se ke kyberšikaně, její prevenci a řešení u žáků na základní škole.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníků.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se ke kyberšikaně, její prevenci a řešení u žáků na základní škole.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníků.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-513-X.
KREJČÍ, Veronika. Kyberšikana: kybernetická šikana. Olomouc: E-Bezpečí, 2010. ISBN 978-80-254-7791-5.
MIOVSKÝ, Michal. a kol. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Sdružení SCAN, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7.
ROTTOVÁ, Nina. a kol. Kyberšikana a její prevence: Příručka pro učitele. Plzeň: Člověk v tísni, 2009. ISBN 978-80-86961-78-1.
VYKOPALOVÁ, Hana. Sociálněpatologické jevy v současné společnosti. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. ISBN 8024403374.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Seznam doporučené literatury
KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-513-X.
KREJČÍ, Veronika. Kyberšikana: kybernetická šikana. Olomouc: E-Bezpečí, 2010. ISBN 978-80-254-7791-5.
MIOVSKÝ, Michal. a kol. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Sdružení SCAN, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7.
ROTTOVÁ, Nina. a kol. Kyberšikana a její prevence: Příručka pro učitele. Plzeň: Člověk v tísni, 2009. ISBN 978-80-86961-78-1.
VYKOPALOVÁ, Hana. Sociálněpatologické jevy v současné společnosti. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. ISBN 8024403374.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka na úvod obhajoby diplomové práce zdůvodnila volbu tématu a poté uvedla stěžejní pojmy vyplývající z teoretické části DP. Následně prezentovala design výzkumu a konkrétní výstupy výzkumného šetření. Studentka zodpověděla otázky k obhajobě.
Dr. Hrbáčková: Ze kterých otázek v dotazníku jste vytvořila kategorie zařazení respondentů? Ze všech. Zkušební komise poukázala na to, že ze všech otázek v dotazníku nelze tyto kategorie vytvořit. Studentka dál obhajovala tuto připomínku.