Východiska: Předmětem bakalářské práce je vyjádřit souvislost didaktických děl,výroků a idejí Jana Amose Komenského v kontextu se sociální pedagogikou. Upozornit na jeho snahu o systematizaci lidského vědění, stavu světa a celé sociální společnosti. Vyhledat uplatnění reforem Jana Amose v rámci výchovy a vzdělávání do běžné praxe. Poukázat na člověka, který svými pokrokovými myšlenkami týkajícími se problematiky školství a mezilidských vztahů oslovil celé generace.
Cíle: Cílem výzkumu bylo zjistit, zda je rozsah znalostí týkajících se osoby Jana Amose Komenského u žáků 7. a 8. tříd základních škol dostačující, a jestli nejsou informace o něm vyučovány v malé míře. Druhá část výzkumu řeší odpověď na hlavní hypotézu, zda se v odkazech a dílech Jana Amose Komenského nachází stěžejní aspekty dokazující jeho vliv na rozvoj sociální pedagogiky.
Metody a výsledky: V první části výzkumu byla použita metoda kvantitativního šetření za pomoci dotazníku obsahujícího uzavřené otázky. Jako zkoumaný vzorek byli osloveni žáci 7.a 8. tříd Základní školy v Kloboukách u Brna. Z daných výsledků znázorněných pomocí tabulek a grafů vyplývá, že znalosti týkající se problematiky Komenského jsou u této kategorie populace na vysoké úrovni a na této konkrétní škole vyučovány v dostatečné míře. Ve druhé části výzkumu, za použití historicko-srovnávací metody a objasnění názorů některých komeniologů, byla zjištěna kladná odpověď na danou hypotézu.
Závěry: Jan Amos Komenský zcela určitě svými geniálními myšlenkami, odkazy, publikacemi a celkovou organizací školství ovlivnil rozvoj sociální pedagogiky. V době, kdy žil, byl tento pojem neznámý, ale dokonale vyjádřil jeho podstatu.
Anotace v angličtině
Backgrounds: The bachelor thesis aims at interconnections between Johann Amos Comenius's works, claims and ideas in the context of social pedagogy. It points out his effort to systematize human knowledge, state of the world and the whole society. Besides this the thesis seeks for practicalapplication of his innovations in education and interperssonal relationships addressed many generations.
Aims: The aim of the research was to find out whether pupils of 7th and 8th grades in lower secondary school know Comenius at required level and whether the information about him was presented adequately. The second part of the research was focused on the main hypothesis aimed aat those crucial aspects in Comenius's works that would prove his influence on development of social pedagogy.
Methods and findings: The first, quantitative part was based on a questionnaire with closeended items. The research sample consisted of 7th and 8th graders of a lower secondary school in Klobouky u Brna. The findings, wich are in tables and graphs, showed a high level of the respondents' knowledge of Comenius. Moreover, the topic at the school was taught adequately. To confirm the hypothesis a historical comprative method was used in the second part of the research.
Conclusion: Johann Amos Comenius undoubtedly influenced the development of social pedagogy through his fundamental ideas, publications, works and the organization of schools. Despite the fact that at his time the term social pedagogy was unknown he fully stated its essence.
Klíčová slova
Klíčová slova: sociální pedagogika, socializace, mezilidské vztahy, výchova a vzdělávání, didaktická díla Jana Amose Komenského, organizace školství, pansofická škola
Klíčová slova v angličtině
Key words: social pedagogy, interpersonal relationships, educatin, didactic works of Johann Amos Comenius, system of schools, pansofic school
Rozsah průvodní práce
59 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Východiska: Předmětem bakalářské práce je vyjádřit souvislost didaktických děl,výroků a idejí Jana Amose Komenského v kontextu se sociální pedagogikou. Upozornit na jeho snahu o systematizaci lidského vědění, stavu světa a celé sociální společnosti. Vyhledat uplatnění reforem Jana Amose v rámci výchovy a vzdělávání do běžné praxe. Poukázat na člověka, který svými pokrokovými myšlenkami týkajícími se problematiky školství a mezilidských vztahů oslovil celé generace.
Cíle: Cílem výzkumu bylo zjistit, zda je rozsah znalostí týkajících se osoby Jana Amose Komenského u žáků 7. a 8. tříd základních škol dostačující, a jestli nejsou informace o něm vyučovány v malé míře. Druhá část výzkumu řeší odpověď na hlavní hypotézu, zda se v odkazech a dílech Jana Amose Komenského nachází stěžejní aspekty dokazující jeho vliv na rozvoj sociální pedagogiky.
Metody a výsledky: V první části výzkumu byla použita metoda kvantitativního šetření za pomoci dotazníku obsahujícího uzavřené otázky. Jako zkoumaný vzorek byli osloveni žáci 7.a 8. tříd Základní školy v Kloboukách u Brna. Z daných výsledků znázorněných pomocí tabulek a grafů vyplývá, že znalosti týkající se problematiky Komenského jsou u této kategorie populace na vysoké úrovni a na této konkrétní škole vyučovány v dostatečné míře. Ve druhé části výzkumu, za použití historicko-srovnávací metody a objasnění názorů některých komeniologů, byla zjištěna kladná odpověď na danou hypotézu.
Závěry: Jan Amos Komenský zcela určitě svými geniálními myšlenkami, odkazy, publikacemi a celkovou organizací školství ovlivnil rozvoj sociální pedagogiky. V době, kdy žil, byl tento pojem neznámý, ale dokonale vyjádřil jeho podstatu.
Anotace v angličtině
Backgrounds: The bachelor thesis aims at interconnections between Johann Amos Comenius's works, claims and ideas in the context of social pedagogy. It points out his effort to systematize human knowledge, state of the world and the whole society. Besides this the thesis seeks for practicalapplication of his innovations in education and interperssonal relationships addressed many generations.
Aims: The aim of the research was to find out whether pupils of 7th and 8th grades in lower secondary school know Comenius at required level and whether the information about him was presented adequately. The second part of the research was focused on the main hypothesis aimed aat those crucial aspects in Comenius's works that would prove his influence on development of social pedagogy.
Methods and findings: The first, quantitative part was based on a questionnaire with closeended items. The research sample consisted of 7th and 8th graders of a lower secondary school in Klobouky u Brna. The findings, wich are in tables and graphs, showed a high level of the respondents' knowledge of Comenius. Moreover, the topic at the school was taught adequately. To confirm the hypothesis a historical comprative method was used in the second part of the research.
Conclusion: Johann Amos Comenius undoubtedly influenced the development of social pedagogy through his fundamental ideas, publications, works and the organization of schools. Despite the fact that at his time the term social pedagogy was unknown he fully stated its essence.
Klíčová slova
Klíčová slova: sociální pedagogika, socializace, mezilidské vztahy, výchova a vzdělávání, didaktická díla Jana Amose Komenského, organizace školství, pansofická škola
Klíčová slova v angličtině
Key words: social pedagogy, interpersonal relationships, educatin, didactic works of Johann Amos Comenius, system of schools, pansofic school
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce. S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na život J.A.Komenského,
- na výchovné a vzdělávací cíle J.A. Komenského ve spojitosti se sociální pedagogikou.
Součástí práce bude empirické šetření event.realizovaný kvantitativní výzkum prostřednictvím dotazníků mezi mladšími žáky základních škol, zaměřený na osobnost J.A. Komenského.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce. S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na život J.A.Komenského,
- na výchovné a vzdělávací cíle J.A. Komenského ve spojitosti se sociální pedagogikou.
Součástí práce bude empirické šetření event.realizovaný kvantitativní výzkum prostřednictvím dotazníků mezi mladšími žáky základních škol, zaměřený na osobnost J.A. Komenského.
Seznam doporučené literatury
Bakošová, Z. Lubelová, G. Potočárová, M. Sociálna pedagogika. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelstvo, 2005.
Kolláriková, Z. Předškolní a primární pedagogika = Predškolná a elementárna pedagogika. Bratislava: Praha: Portál, 2001.
Komenský, J. A. Didaktika velká. Praha: Nakladatelství Dědictví Komenského, 1930.
Komenský, J. A. Orbis sensualium pictus. Beroun: Machart,2012.
Komenský, J. A. Informatorium školy mateřské. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992.
Komenský, J. A. Obecná porada o nápravě věcí lidských. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1992.
Kožík,F. Anděl míru. Praha: Albatros, 1984.
Pávková, J. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2002.
Vališová, A. Kazíková, H. a kolektiv. Pedagogika pro učitele.Praha: Grada, 2007.
Seznam doporučené literatury
Bakošová, Z. Lubelová, G. Potočárová, M. Sociálna pedagogika. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelstvo, 2005.
Kolláriková, Z. Předškolní a primární pedagogika = Predškolná a elementárna pedagogika. Bratislava: Praha: Portál, 2001.
Komenský, J. A. Didaktika velká. Praha: Nakladatelství Dědictví Komenského, 1930.
Komenský, J. A. Orbis sensualium pictus. Beroun: Machart,2012.
Komenský, J. A. Informatorium školy mateřské. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992.
Komenský, J. A. Obecná porada o nápravě věcí lidských. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1992.
Kožík,F. Anděl míru. Praha: Albatros, 1984.
Pávková, J. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2002.
Vališová, A. Kazíková, H. a kolektiv. Pedagogika pro učitele.Praha: Grada, 2007.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, portréty, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděl dobře