Pojednání o vzniku Jednoty bratrské, její činnosti v oblasti šíření náboženství, humanitární práce, sociální péče, kultury, vědy, výchovy a vzdělávání v návaznosti na sociální pedagogiku. Součástí práce je popis činnosti Jednoty bratrské ve srovnání s jezuitským řádem v historii a dnes; zmíněna jsou nejvýznačnější centra a školy Jednoty bratrské. Zmínka patří nejvlivnějším představitelům církve.
Anotace v angličtině
A Treatise on formation of the Unity of the Brethren, their activities in dissemination of religion, humanitarian work, social care, culture, science and education in relation to social pedagogy. Part of this work is the description of the Unity of Brethren in comparison with the Jesuits in history and today; there are mentioned most distinguished centers and schools of the Unity of the Brethren. There are mentioned the most influential leaders of the Church.
Klíčová slova
Jezuitský řád, Tovaryšstvo Ježíšovo, vzdělávání, výchova, edukace, páter Koniáš, Jiří Josef Kamel, Petr Faber, historie a současnost jezuitského řádu, jezuitská mimoškolní výchova, misionářská činnost, hodnocení a prokazování znalostí v jezuitských školách z historického pohledu, J. A. Komenský, sociální pedagogika v činnosti jezuitského řádu, výchova dětí a mládeže dříve a nyní, sv. Ignác z Loyoly, církev, Jednota bratrská, analýza výzkumu, šikana, výchova ve škole Tovaryšstva Ježíšova, výchova ve škole českobratrské, historické pohledy na školství, učitelské kompetence, role učitele, učitel jako vzor, zakládající dokumenty církve Jednoty bratrské, politické a hospodářské poměry v Evropě, Lukáš Pražský, Jan Rokycana, vznik Jednoty bratrské, vznik Tovaryšstva Ježíšova, humanitní činnost, sociální činnost, misionářská činnost, Jan Augusta, Jan Blahoslav, nejvýznamnější sbory a školy Jednoty bratrské v českých zemí z pohledu historie, principy českobratrského školství, principy jezuitského školství, stupně škol, ovlivnění současného školství myšlenkami J. A. Komenského, odměny a tresty z pohledu historického vývoje, současné hodnocení žáků, hygienické podmínky ve třídách.
Klíčová slova v angličtině
Jesuit order, Journeymanship of Jesus, schooling, education, priest Konias, Jiri Josef Kamel, Petr Faber, history and the present of jesuit order, jesuit afterschool education, missionary work, evaluation and knowledge results in jesuit schools from the past up to now, J. A. Komensky, social pedagogy in functioning of jesuit order, education of children and youngsters in the past and nowadays, st. Ignac from Loyola, Church, Unity of the Brethren, analysis of exploration, bullying, education in the school of Society of Jesus, education in the school of Bohemian Brethren, historical perspectives on education, teaching competencies, role of the teacher, the teacher as pattern, the founding documents of Unity of the Brethren, political and economic situation in Europe, Lukáš Pražský, Jan Rokycana, the formation of the Unity of the Brethren, the formation of the Society of Jesus, humanities, social activities, missionary activities, Jan Augusta, Jan Blahoslav, the most important churches and schools of the Unity of the Brethren in the Czech lands from the perspective of history, principles of Bohemian Brethren education, principles of Jesuit education, school grades, influencing of contemporary education by ideas of J. A. Comenius, rewards and punishments from the perspective of historical development, the current assessment of pupils, hygienic conditions in classrooms
Rozsah průvodní práce
112
Jazyk
CZ
Anotace
Pojednání o vzniku Jednoty bratrské, její činnosti v oblasti šíření náboženství, humanitární práce, sociální péče, kultury, vědy, výchovy a vzdělávání v návaznosti na sociální pedagogiku. Součástí práce je popis činnosti Jednoty bratrské ve srovnání s jezuitským řádem v historii a dnes; zmíněna jsou nejvýznačnější centra a školy Jednoty bratrské. Zmínka patří nejvlivnějším představitelům církve.
Anotace v angličtině
A Treatise on formation of the Unity of the Brethren, their activities in dissemination of religion, humanitarian work, social care, culture, science and education in relation to social pedagogy. Part of this work is the description of the Unity of Brethren in comparison with the Jesuits in history and today; there are mentioned most distinguished centers and schools of the Unity of the Brethren. There are mentioned the most influential leaders of the Church.
Klíčová slova
Jezuitský řád, Tovaryšstvo Ježíšovo, vzdělávání, výchova, edukace, páter Koniáš, Jiří Josef Kamel, Petr Faber, historie a současnost jezuitského řádu, jezuitská mimoškolní výchova, misionářská činnost, hodnocení a prokazování znalostí v jezuitských školách z historického pohledu, J. A. Komenský, sociální pedagogika v činnosti jezuitského řádu, výchova dětí a mládeže dříve a nyní, sv. Ignác z Loyoly, církev, Jednota bratrská, analýza výzkumu, šikana, výchova ve škole Tovaryšstva Ježíšova, výchova ve škole českobratrské, historické pohledy na školství, učitelské kompetence, role učitele, učitel jako vzor, zakládající dokumenty církve Jednoty bratrské, politické a hospodářské poměry v Evropě, Lukáš Pražský, Jan Rokycana, vznik Jednoty bratrské, vznik Tovaryšstva Ježíšova, humanitní činnost, sociální činnost, misionářská činnost, Jan Augusta, Jan Blahoslav, nejvýznamnější sbory a školy Jednoty bratrské v českých zemí z pohledu historie, principy českobratrského školství, principy jezuitského školství, stupně škol, ovlivnění současného školství myšlenkami J. A. Komenského, odměny a tresty z pohledu historického vývoje, současné hodnocení žáků, hygienické podmínky ve třídách.
Klíčová slova v angličtině
Jesuit order, Journeymanship of Jesus, schooling, education, priest Konias, Jiri Josef Kamel, Petr Faber, history and the present of jesuit order, jesuit afterschool education, missionary work, evaluation and knowledge results in jesuit schools from the past up to now, J. A. Komensky, social pedagogy in functioning of jesuit order, education of children and youngsters in the past and nowadays, st. Ignac from Loyola, Church, Unity of the Brethren, analysis of exploration, bullying, education in the school of Society of Jesus, education in the school of Bohemian Brethren, historical perspectives on education, teaching competencies, role of the teacher, the teacher as pattern, the founding documents of Unity of the Brethren, political and economic situation in Europe, Lukáš Pražský, Jan Rokycana, the formation of the Unity of the Brethren, the formation of the Society of Jesus, humanities, social activities, missionary activities, Jan Augusta, Jan Blahoslav, the most important churches and schools of the Unity of the Brethren in the Czech lands from the perspective of history, principles of Bohemian Brethren education, principles of Jesuit education, school grades, influencing of contemporary education by ideas of J. A. Comenius, rewards and punishments from the perspective of historical development, the current assessment of pupils, hygienic conditions in classrooms
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- činnost jezuitského, českobratrského a necírkevního školství z pohledu historie i současnosti
- metody a výuku propagované J. A. Komenským
- sociální prvek ve výuce v církevním i necírkevním školství
- humanitní a kulturní činnost v edukačním procesu
Součástí práce bude sociologický výzkum zaměřený na zjištění rozdílů mezi jezuitským a českobratrským školstvím z pohledu minulosti a současnosti, na zjištění rozdílů ve výchovném působení na žáka v současném církevním a necírkevním školství.
Respondenti budou členěni do dvou skupin - členové řádu Jednoty bratrské (nejlépe s pedagogickou praxí) a necírkevní pedagogové (na počátku, v průběhu, na konci pedagogické praxe). Při analýze získaných dat naváži na analýzu uvedenou v mé bakalářské práci (jezuitské školství) a údaje vzájemně porovnám.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- činnost jezuitského, českobratrského a necírkevního školství z pohledu historie i současnosti
- metody a výuku propagované J. A. Komenským
- sociální prvek ve výuce v církevním i necírkevním školství
- humanitní a kulturní činnost v edukačním procesu
Součástí práce bude sociologický výzkum zaměřený na zjištění rozdílů mezi jezuitským a českobratrským školstvím z pohledu minulosti a současnosti, na zjištění rozdílů ve výchovném působení na žáka v současném církevním a necírkevním školství.
Respondenti budou členěni do dvou skupin - členové řádu Jednoty bratrské (nejlépe s pedagogickou praxí) a necírkevní pedagogové (na počátku, v průběhu, na konci pedagogické praxe). Při analýze získaných dat naváži na analýzu uvedenou v mé bakalářské práci (jezuitské školství) a údaje vzájemně porovnám.
Seznam doporučené literatury
Právní předpisy, zákony, vyhlášky
Úmluva o právech dítěte 104/1991 Sb.
Vyhláška o základním vzdělávání č. 18/2005 Sb.
Vyhláška č. 410/2005 Sb. o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých a změnách uveřejněných v zákoně č. 343/2009 Sb.
Zákon č. 561/2004 Sb. (Školský zákon) in http://www.zakonycr.cz/seznamy/561-2004-Sb-zákon-o-predskolnim-zakladnim-strednim-vyssim-odbornem-a-jinem-vzdelavani-(skolsky-zákon).html
Knihy, syntetické práce, monografie
Bílý, J. Jezuita Antonín Koniáš - Osobnost a doba. 1. vyd. Praha: Vyšehrad, spol. s r.o., 1996, 280 s. ISBN 80-7021-191-1
Bobková - Valentová, K. Každodenní život učitele a žáka jezuitského gymnázia. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2006, 280 s. ISBN 80-246-1082-5
Černý, K. et Havlík, J. M. Jezuité a mor. 1. vyd. Praha: NLN, 2008, 214 s. ISBN 978-80-7106-967-6
Čornejová, I. Tovaryšstvo Ježíšovo - Jezuité v Čechách. 1. vyd. Praha: Mladá Fronta, 1995, 245 s. ISBN: 80-204-0471-6
de Dalmases, C. Otec a magister - Ignác z Loyoly, jeho život a dílo. Praha: česká provincie T. J., 1992, 272 s.
Jirásko, L. Církevní řády a kongregace v zemích českých. Praha: Fénix, 1991, ISBN 80-85245-11-6
Jůva, V. et al. Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Brno: Paido, 2001, ISBN 80-85931-95-8
Jůva, V. jun. et sen. Stručné dějiny pedagogiky, 1. vyd. Brno: Paido, 2003, ISBN 80-7315-062-X
Jůzl, M. Základy pedagogiky. Brno: Institut mezioborových studií Brno, 2010
Komenský, J. A. Čítanka Komenského - ze spisu Jana Amose Komenského vybral a úvodem opatřil Karel Wolf Želichovský. 2. vyd. Přerov: Radoušek, 158 s.
Polišenský, J. et Pařízek, V. Jan Amos Komenský a jeho odkaz dnešku. 1. vyd. Praha: SPN, 1987, 178 s.
Říman, J. et al. Malá československá encyklopedie. Svazek III. I - L. 1. vyd. Praha: Academia, 1986, 912 s.
Somr, M. a kolektiv. Dějiny školství a pedagogiky. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987, 359 s.
Wright, J. Jezuité - Misie, mýty a dějiny. 1. vyd. Praha: Bbart 2004, 335 s. ISBN 80-7341-780-4
Seznam doporučené literatury
Právní předpisy, zákony, vyhlášky
Úmluva o právech dítěte 104/1991 Sb.
Vyhláška o základním vzdělávání č. 18/2005 Sb.
Vyhláška č. 410/2005 Sb. o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých a změnách uveřejněných v zákoně č. 343/2009 Sb.
Zákon č. 561/2004 Sb. (Školský zákon) in http://www.zakonycr.cz/seznamy/561-2004-Sb-zákon-o-predskolnim-zakladnim-strednim-vyssim-odbornem-a-jinem-vzdelavani-(skolsky-zákon).html
Knihy, syntetické práce, monografie
Bílý, J. Jezuita Antonín Koniáš - Osobnost a doba. 1. vyd. Praha: Vyšehrad, spol. s r.o., 1996, 280 s. ISBN 80-7021-191-1
Bobková - Valentová, K. Každodenní život učitele a žáka jezuitského gymnázia. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2006, 280 s. ISBN 80-246-1082-5
Černý, K. et Havlík, J. M. Jezuité a mor. 1. vyd. Praha: NLN, 2008, 214 s. ISBN 978-80-7106-967-6
Čornejová, I. Tovaryšstvo Ježíšovo - Jezuité v Čechách. 1. vyd. Praha: Mladá Fronta, 1995, 245 s. ISBN: 80-204-0471-6
de Dalmases, C. Otec a magister - Ignác z Loyoly, jeho život a dílo. Praha: česká provincie T. J., 1992, 272 s.
Jirásko, L. Církevní řády a kongregace v zemích českých. Praha: Fénix, 1991, ISBN 80-85245-11-6
Jůva, V. et al. Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Brno: Paido, 2001, ISBN 80-85931-95-8
Jůva, V. jun. et sen. Stručné dějiny pedagogiky, 1. vyd. Brno: Paido, 2003, ISBN 80-7315-062-X
Jůzl, M. Základy pedagogiky. Brno: Institut mezioborových studií Brno, 2010
Komenský, J. A. Čítanka Komenského - ze spisu Jana Amose Komenského vybral a úvodem opatřil Karel Wolf Želichovský. 2. vyd. Přerov: Radoušek, 158 s.
Polišenský, J. et Pařízek, V. Jan Amos Komenský a jeho odkaz dnešku. 1. vyd. Praha: SPN, 1987, 178 s.
Říman, J. et al. Malá československá encyklopedie. Svazek III. I - L. 1. vyd. Praha: Academia, 1986, 912 s.
Somr, M. a kolektiv. Dějiny školství a pedagogiky. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987, 359 s.
Wright, J. Jezuité - Misie, mýty a dějiny. 1. vyd. Praha: Bbart 2004, 335 s. ISBN 80-7341-780-4