Sociálně pedagogická práce ve školní družině je zkoumaná v teoretické i empirické rovině. Pozornost je zaměřena na výchovně vzdělávací metody ve volnočasové zájmové organizaci školní družiny institutu základní školy a jeho vliv na rozvoj kompetencí dítěte mladšího školního věku. Teoretická část v prvé řadě popisuje nejdůležitější vývojové charakteristiky mladšího dítěte. Následně poukazuje na funkci a poslání školní družiny, důležitost přístupu vychovatelů k sociálně pedagogické práci ve vztahu budování a rozvoje zdravého duševního vývoje dítěte a respektu dítěte k normám společnosti. Ve výzkumné části je realizované šetření, jehož cílem bylo analyzovat činnosti ze sociálně pedagogického pohledu a vyjednotit případné příčiny nekázně. Dílčím úkolem byl návrh vlastní aktivity sociálně pedagogické práce.
Anotace v angličtině
Socially pedagogical work in the school centr in theoretical and empirical level. Attention is focused on pedagogical and educational in the leisure time interest organization of after-school childcare institute of primary school and its influence on development of the capabilities of children of younger school age. Theoretical part describes the most important developmental characteristics of the younger child. It points on a function and a role of the after-chool childcare subsequently. Next then is importance of approach of instructors to the socially pedagogical work in relation to building and development of healthy mental evolution of children and children´s respect to the norms of society. In the reserch part is executed an investigation, which traget was to analyze activities from socially pedagogical side poind of view and to point out possible reasons of indiscipline. Partial task was to plan of own activities of socially pedagogical work.
Klíčová slova
školní družina, vychovatel, výchova, individualita dítěte, sociální kompetence, kázeň, sociálně pedagogická práce.
Klíčová slova v angličtině
after-school childcare, instructor, education, individuality of child, social competency, discipline, socially pedagogical work.
Rozsah průvodní práce
76 s. (18 216)
Jazyk
CZ
Anotace
Sociálně pedagogická práce ve školní družině je zkoumaná v teoretické i empirické rovině. Pozornost je zaměřena na výchovně vzdělávací metody ve volnočasové zájmové organizaci školní družiny institutu základní školy a jeho vliv na rozvoj kompetencí dítěte mladšího školního věku. Teoretická část v prvé řadě popisuje nejdůležitější vývojové charakteristiky mladšího dítěte. Následně poukazuje na funkci a poslání školní družiny, důležitost přístupu vychovatelů k sociálně pedagogické práci ve vztahu budování a rozvoje zdravého duševního vývoje dítěte a respektu dítěte k normám společnosti. Ve výzkumné části je realizované šetření, jehož cílem bylo analyzovat činnosti ze sociálně pedagogického pohledu a vyjednotit případné příčiny nekázně. Dílčím úkolem byl návrh vlastní aktivity sociálně pedagogické práce.
Anotace v angličtině
Socially pedagogical work in the school centr in theoretical and empirical level. Attention is focused on pedagogical and educational in the leisure time interest organization of after-school childcare institute of primary school and its influence on development of the capabilities of children of younger school age. Theoretical part describes the most important developmental characteristics of the younger child. It points on a function and a role of the after-chool childcare subsequently. Next then is importance of approach of instructors to the socially pedagogical work in relation to building and development of healthy mental evolution of children and children´s respect to the norms of society. In the reserch part is executed an investigation, which traget was to analyze activities from socially pedagogical side poind of view and to point out possible reasons of indiscipline. Partial task was to plan of own activities of socially pedagogical work.
Klíčová slova
školní družina, vychovatel, výchova, individualita dítěte, sociální kompetence, kázeň, sociálně pedagogická práce.
Klíčová slova v angličtině
after-school childcare, instructor, education, individuality of child, social competency, discipline, socially pedagogical work.
Zásady pro vypracování
Zadané zvolené téma diplomové práce bude zpracováno dle publikovaného materiálu Institutu mezioborových studií "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na popis poslání a činnosti školní družiny,
- na identifikaci a analýzu jednotlivých používaných pedagogických metod ve školní družině,
- na provedení kvalitativního šetření ve školní družině vybrané základní školy se zaměřením na analýzu činností ze sociálně pedagogického hlediska,
- na analýzu případných příčin nekázně ve školní družině.
Součástí práce bude návrh vlastní aktivity sociálně pedagogické práce ve školní družině.
Zásady pro vypracování
Zadané zvolené téma diplomové práce bude zpracováno dle publikovaného materiálu Institutu mezioborových studií "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na popis poslání a činnosti školní družiny,
- na identifikaci a analýzu jednotlivých používaných pedagogických metod ve školní družině,
- na provedení kvalitativního šetření ve školní družině vybrané základní školy se zaměřením na analýzu činností ze sociálně pedagogického hlediska,
- na analýzu případných příčin nekázně ve školní družině.
Součástí práce bude návrh vlastní aktivity sociálně pedagogické práce ve školní družině.
Seznam doporučené literatury
BALKOVÁ, K. Náměty pro školní družinu: deset projektů s konkrétními činnostmi. 2. vyd. Praha: Portál, 2010, ISBN 978-80-7367-802-9.
BENDL, S. Strašidlo nekázně aneb Hledání východiska ze školských labyrintů. 1. vyd. Praha: TH, 1998, ISBN 80-86065-13-8.
HÁJEK, B. Jak vytvořit vzdělávací program pro školní družiny. 1. vyd. Praha: Portál, 2007, ISBN 978-80-7367-233-1.
HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času. Praha: Portál, 2011, ISBN 978-80-262-0030-7.
HÁJEK, B., PÁVKOVÁ, J. a kol. Školní družina. 3. aktual. vyd. Praha: Portál, 2011, ISBN 978-80-7367-900-2.
HOPF, A. Sociální pedagogika pro učitele: pomoc pro každý všední den ve škole. Praha: Univerzita Karlova, 2001, ISBN 80-7290-053-6.
PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012, ISBN 978-80-247-3470-5.
ŠVAŘÍČEK, R. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007, ISBN 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
BALKOVÁ, K. Náměty pro školní družinu: deset projektů s konkrétními činnostmi. 2. vyd. Praha: Portál, 2010, ISBN 978-80-7367-802-9.
BENDL, S. Strašidlo nekázně aneb Hledání východiska ze školských labyrintů. 1. vyd. Praha: TH, 1998, ISBN 80-86065-13-8.
HÁJEK, B. Jak vytvořit vzdělávací program pro školní družiny. 1. vyd. Praha: Portál, 2007, ISBN 978-80-7367-233-1.
HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času. Praha: Portál, 2011, ISBN 978-80-262-0030-7.
HÁJEK, B., PÁVKOVÁ, J. a kol. Školní družina. 3. aktual. vyd. Praha: Portál, 2011, ISBN 978-80-7367-900-2.
HOPF, A. Sociální pedagogika pro učitele: pomoc pro každý všední den ve škole. Praha: Univerzita Karlova, 2001, ISBN 80-7290-053-6.
PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012, ISBN 978-80-247-3470-5.
ŠVAŘÍČEK, R. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007, ISBN 978-80-7367-313-0.
Přílohy volně vložené
1 disketa
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem