Bakalářská práce je zaměřena na postoj současné společnosti k fyzickým trestům na dětech v regionu Kroměříže. Současně se práce zamýšlí nad možností, zda je společnost schopna vychovávat své děti bez použití fyzických trestů a zda akceptuje i jiné alternativní výchovné metody. Teoretická část se zaměřuje na pojmy výchova, nástroje výchovy, pojem trest, regulace trestů, preventivní opatření, rodičovská zodpovědnost a úloha rodičů ve výchově. V praktické části jsou zpracovány výsledky kvantitativního šetření, provedené se skupinou dětí, rodičů a pedagogů.
Anotace v angličtině
The bachelor´s work concentrates on attitude of present society to children´s physical punishments in region of Kroměříž. At the same time, the work reflects society´s possibility of upbringing of children without use of physical punishments and of acceptance of other alternative educational methods. Theoretical part of work concentrates on concepts: upbringing, instruments of upbringing, concept of punishment, regulation of punishment, preventive measures, parental responsibility and educational role of parents. There are compiled results of quantitive research among group of children, parents and pedagogues in practical part of work.
Bakalářská práce je zaměřena na postoj současné společnosti k fyzickým trestům na dětech v regionu Kroměříže. Současně se práce zamýšlí nad možností, zda je společnost schopna vychovávat své děti bez použití fyzických trestů a zda akceptuje i jiné alternativní výchovné metody. Teoretická část se zaměřuje na pojmy výchova, nástroje výchovy, pojem trest, regulace trestů, preventivní opatření, rodičovská zodpovědnost a úloha rodičů ve výchově. V praktické části jsou zpracovány výsledky kvantitativního šetření, provedené se skupinou dětí, rodičů a pedagogů.
Anotace v angličtině
The bachelor´s work concentrates on attitude of present society to children´s physical punishments in region of Kroměříž. At the same time, the work reflects society´s possibility of upbringing of children without use of physical punishments and of acceptance of other alternative educational methods. Theoretical part of work concentrates on concepts: upbringing, instruments of upbringing, concept of punishment, regulation of punishment, preventive measures, parental responsibility and educational role of parents. There are compiled results of quantitive research among group of children, parents and pedagogues in practical part of work.
Zadané a zvolené téma bude zpracované podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- shromáždění důvodů od odborníků a laické veřejnosti k obhajobě tělesných
trestů a v opačném případě k odmítnutí tělesných trestů
- vymezení hranice mezi týráním a fyzickým trestem
- dopad tělesných trestů na psychiku dítěte, na jeho vývoj a na vztahy v rodině
- dopady zákazu tělesných trestů (ve školství, v rodinách)
Součástí práce bude empirické šetření event. realizovaný výzkum zaměřený na zjištění vztahu (věkové, vzdělanostní....) sociální skupiny k fyzickým trestům.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracované podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- shromáždění důvodů od odborníků a laické veřejnosti k obhajobě tělesných
trestů a v opačném případě k odmítnutí tělesných trestů
- vymezení hranice mezi týráním a fyzickým trestem
- dopad tělesných trestů na psychiku dítěte, na jeho vývoj a na vztahy v rodině
- dopady zákazu tělesných trestů (ve školství, v rodinách)
Součástí práce bude empirické šetření event. realizovaný výzkum zaměřený na zjištění vztahu (věkové, vzdělanostní....) sociální skupiny k fyzickým trestům.
Seznam doporučené literatury
Dunovský, J. Rodina a její poruchy ve vztahu k dítěti. Praha: MPSV, 1986.
Forwardová, S. a Buck, C. Když nám rodiče ničí život. Praha: Motto, 2008. ISBN 978-80-7246-417-3
Kast-Zahn, K. Jak naučit děti pravidlům. Praha: Computer Press, 2008. ISBN 978-80-251-2042-2
Lenderová, M. a Rýdl, K. Radostné dětství. Praha: Paseka, 2006. ISBN 80-7185-647-9
Matějčka, Z. Po dobrém nebo po zlém. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-562-0133-5
Prekopová, J. Pevné objetí. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-614-8
Prekopová, J. I rodiče by měli dělat chyby. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-766-4
Vaníčková, E. Tělesné tresty dětí. Praha: GRADA, 2004. ISBN 80-247-0814-0
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Dunovský, J. Rodina a její poruchy ve vztahu k dítěti. Praha: MPSV, 1986.
Forwardová, S. a Buck, C. Když nám rodiče ničí život. Praha: Motto, 2008. ISBN 978-80-7246-417-3
Kast-Zahn, K. Jak naučit děti pravidlům. Praha: Computer Press, 2008. ISBN 978-80-251-2042-2
Lenderová, M. a Rýdl, K. Radostné dětství. Praha: Paseka, 2006. ISBN 80-7185-647-9
Matějčka, Z. Po dobrém nebo po zlém. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-562-0133-5
Prekopová, J. Pevné objetí. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-614-8
Prekopová, J. I rodiče by měli dělat chyby. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-766-4
Vaníčková, E. Tělesné tresty dětí. Praha: GRADA, 2004. ISBN 80-247-0814-0
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděla dobře
3. Ing. Ocetková: Proč byla stanovena hypotéza č. 2 tak jak byla stanovena?
- odpověděla dobře
prof. Jílek: Kdy byly zakázány fyzické tresty?
- odpověděla dobře
Dr. Tannenbergerová: Jak byl sestavován dotazník, jeho největší rizika vzhledem k cílové skupině rodiče?