Bakalářská práce "Sociální komunikace jako metoda sociální pedagogiky ve školním prostředí" pojednává o vzniku sociální pedagogiky jako vědní disciplíny a metodách, které tuto vědu dále rozvíjí. Popisuje faktory výchovného procesu v rodině i ve školním prostředí. Zaměřuje se na osobnost pedagoga, osobnost žáka a jejich vzájemnou interakci. Velkou měrou se na vztahu všech subjektů ve škole podílí školní prostředí. V závěru teoretické části je objasňována problematika komunikace a komunikačních bariér. V praktické části se zabývám otázkami, zda žáci 2. stupně základní školy by si přáli mít na své škole sociálního pedagoga a zda komunikace mezi žáky a učiteli je empatická.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis "Social communication as a method of social pedagogy in the school environment," discusses the emergence of social pedagogy as a science and methods which develops this science further on. It describes the factors of the educational process in family and school environment too. It focuses on the personality of the teacher, the pupil´s personality and their mutual interaction. To a geat degree, on the relationship of all entities at school, there participates school environment. At the end of the theoretical part there are clarified issues of communication and communication barriers. In the practical part I deal with the questions whether the pupils of the second grade of primary school would like to have your school a social pedagogue in theirschool and whether communication between pupils and teachers is empathetic.
Klíčová slova
sociální pedagogika, škola, rodina, osobnost žáka a učitele, interakce mezi učitelem a žákem, pedagogická komunikace, verbální komunikace, neverbální komunikace, konflikty v komunikaci a sociální pedagog
Klíčová slova v angličtině
social pedagogy, school, family, personality of the pupil and the teacher, interaction between the teacher and the pupil, pedagogical communication, verbal communication, nonverbal communication, conflicts in communication and a social pedagogue
Rozsah průvodní práce
61
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce "Sociální komunikace jako metoda sociální pedagogiky ve školním prostředí" pojednává o vzniku sociální pedagogiky jako vědní disciplíny a metodách, které tuto vědu dále rozvíjí. Popisuje faktory výchovného procesu v rodině i ve školním prostředí. Zaměřuje se na osobnost pedagoga, osobnost žáka a jejich vzájemnou interakci. Velkou měrou se na vztahu všech subjektů ve škole podílí školní prostředí. V závěru teoretické části je objasňována problematika komunikace a komunikačních bariér. V praktické části se zabývám otázkami, zda žáci 2. stupně základní školy by si přáli mít na své škole sociálního pedagoga a zda komunikace mezi žáky a učiteli je empatická.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis "Social communication as a method of social pedagogy in the school environment," discusses the emergence of social pedagogy as a science and methods which develops this science further on. It describes the factors of the educational process in family and school environment too. It focuses on the personality of the teacher, the pupil´s personality and their mutual interaction. To a geat degree, on the relationship of all entities at school, there participates school environment. At the end of the theoretical part there are clarified issues of communication and communication barriers. In the practical part I deal with the questions whether the pupils of the second grade of primary school would like to have your school a social pedagogue in theirschool and whether communication between pupils and teachers is empathetic.
Klíčová slova
sociální pedagogika, škola, rodina, osobnost žáka a učitele, interakce mezi učitelem a žákem, pedagogická komunikace, verbální komunikace, neverbální komunikace, konflikty v komunikaci a sociální pedagog
Klíčová slova v angličtině
social pedagogy, school, family, personality of the pupil and the teacher, interaction between the teacher and the pupil, pedagogical communication, verbal communication, nonverbal communication, conflicts in communication and a social pedagogue
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metoda psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na sociální pedagogiku jako vědní disciplínu;
- na sociální a pedagogickou komunikaci;
- na výchovu jako součást socializace;
- na prevenci sociálně pedagogických jevů, které ovlivňují klima školy.
Součástí práce bude empirické šetření zaměřené na zjištění komunikace ve školním prostředí.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metoda psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na sociální pedagogiku jako vědní disciplínu;
- na sociální a pedagogickou komunikaci;
- na výchovu jako součást socializace;
- na prevenci sociálně pedagogických jevů, které ovlivňují klima školy.
Součástí práce bude empirické šetření zaměřené na zjištění komunikace ve školním prostředí.
Seznam doporučené literatury
Čapek, R. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010.
Kraus, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
Kraus, B., Poláčková, V. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001.
Křivohlavý, J. Jak si lépe porozumíme. Praha: Svoboda, 1988.
Laca, S., Pasternáková, L. Komunikácia vo svete edukácie. Brno: IMS, 2012.
Mareš, J., Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995.
Nelešovská, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005.
Radvan, E., Vavřík, M. Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách. Brno: IMS, 2009.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Čapek, R. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010.
Kraus, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
Kraus, B., Poláčková, V. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001.
Křivohlavý, J. Jak si lépe porozumíme. Praha: Svoboda, 1988.
Laca, S., Pasternáková, L. Komunikácia vo svete edukácie. Brno: IMS, 2012.
Mareš, J., Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995.
Nelešovská, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005.
Radvan, E., Vavřík, M. Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách. Brno: IMS, 2009.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studentky
2. Otázky vedoucího a oponentky bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. dr. Dalajka: Jak jste zajistila, že respondenti pochopili termíny použité v dotazníku?
- odpověděla částečně
dr. Dalajka: Otázky k formulaci položek v dotazníku.