Tato diplomová práce se v teoretické části zabývá analýzou osobnosti Ježíše Krista v evangeliích, vznikem a vývojem katolické církve a protestantismu, srovnáním katolické a protestantské christologie, analýzou Kristova mravního programu, jeho poselství lásky. Dále práce popisuje současnou sociální pedagogiku a snaží se nalézat pedagogické prvky v osobnosti Krista a význam jeho učení pro současnost. Praktická část práce je zaměřena na drobný sociologický výzkum mapující odlišné pojetí Krista v katolickém a protestantském myšlení. Cílem práce bylo zjistit, zda existují rozdíly ve vnímání osobnosti Ježíše Krista mezi katolickými a protestantskými věřícími a jak toto odlišné vnímání ovlivňuje duchovní i soukromý život příslušníků těchto náboženství.
Anotace v angličtině
This M.Sc. thesis deals with the theoretical analysis of the personality of Jesus Christ in the Gospels, and with the emergence and development of the Catholic Church and Protestantism. It also compares Catholic and Protestant Christology and it analyses the Christ's moral program, his message of love. It also describes the current social pedagogy and tries to find pedagogical elements in the personality of Christ and the importance of his teachings for the present. The practical part is focused on small-scale sociological research charting different conception of Christ in the Catholic and Protestant thinking. The aim of the study was to determine whether there are differences in the perception of the personality of Jesus Christ between the members of the Catholic Church and the Protestant churches and how that difference affects the perception of the spiritual and the private life of believers of these religions.
Klíčová slova
Ježíš Kristus, církev, protestantismus, christologie, pedagogika
Klíčová slova v angličtině
Jesus Christ, the Church, Protestantism, Christology, pedagogy
Rozsah průvodní práce
97
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se v teoretické části zabývá analýzou osobnosti Ježíše Krista v evangeliích, vznikem a vývojem katolické církve a protestantismu, srovnáním katolické a protestantské christologie, analýzou Kristova mravního programu, jeho poselství lásky. Dále práce popisuje současnou sociální pedagogiku a snaží se nalézat pedagogické prvky v osobnosti Krista a význam jeho učení pro současnost. Praktická část práce je zaměřena na drobný sociologický výzkum mapující odlišné pojetí Krista v katolickém a protestantském myšlení. Cílem práce bylo zjistit, zda existují rozdíly ve vnímání osobnosti Ježíše Krista mezi katolickými a protestantskými věřícími a jak toto odlišné vnímání ovlivňuje duchovní i soukromý život příslušníků těchto náboženství.
Anotace v angličtině
This M.Sc. thesis deals with the theoretical analysis of the personality of Jesus Christ in the Gospels, and with the emergence and development of the Catholic Church and Protestantism. It also compares Catholic and Protestant Christology and it analyses the Christ's moral program, his message of love. It also describes the current social pedagogy and tries to find pedagogical elements in the personality of Christ and the importance of his teachings for the present. The practical part is focused on small-scale sociological research charting different conception of Christ in the Catholic and Protestant thinking. The aim of the study was to determine whether there are differences in the perception of the personality of Jesus Christ between the members of the Catholic Church and the Protestant churches and how that difference affects the perception of the spiritual and the private life of believers of these religions.
Klíčová slova
Ježíš Kristus, církev, protestantismus, christologie, pedagogika
Klíčová slova v angličtině
Jesus Christ, the Church, Protestantism, Christology, pedagogy
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenského výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel, použitím metody textové a konceptuální analýzy, komparace a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena :
- na analýzu osoby Krista z evangelií, zejména mravní složky jeho působení, zda opravdu odpovídá současnému humanismu, zda je možné najít "kruté" složky Kristovy osobnosti, které by současná sociální pedagogika hodnotila spíše negativně,
- na srovnání Krista s jinými postavami, hodnocenými jako možné morální vzory,
- na pečlivou analýzu Kristova mravního programu, jeho "poselství lásky",
- na srovnání katolické a protestantské christologie vyznačující se jiným pojetím Krista,
- na drobný sociologický výzkum mapující odlišné pojetí Krista v katolických farnostech a protestantských sborech.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenského výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel, použitím metody textové a konceptuální analýzy, komparace a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena :
- na analýzu osoby Krista z evangelií, zejména mravní složky jeho působení, zda opravdu odpovídá současnému humanismu, zda je možné najít "kruté" složky Kristovy osobnosti, které by současná sociální pedagogika hodnotila spíše negativně,
- na srovnání Krista s jinými postavami, hodnocenými jako možné morální vzory,
- na pečlivou analýzu Kristova mravního programu, jeho "poselství lásky",
- na srovnání katolické a protestantské christologie vyznačující se jiným pojetím Krista,
- na drobný sociologický výzkum mapující odlišné pojetí Krista v katolických farnostech a protestantských sborech.
Seznam doporučené literatury
Bible, Nový Zákon. Praha: Česká biblická společnost, 1995.
Benedikt XVI. Naděje pro Evropu? Praha: Scriptum, 1993.
Benedikt XVI. Ježíš Nazaretský. Brno: Barrister a Principial, 2010.
Halík,T. Smířená různost. Praha: Portál, 2011.
Kung, H. Malé dějiny katolické církve. Brno: Barrister a Principial, 2010.
Lubsczyk, H. Evangelia v obrazech. Praha: Zvon, 1993.
Machovec, M. Ježíš pro moderního člověka. Praha: Akropolis, 2003.
Meň, A. Syn člověka. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2011.
Seznam doporučené literatury
Bible, Nový Zákon. Praha: Česká biblická společnost, 1995.
Benedikt XVI. Naděje pro Evropu? Praha: Scriptum, 1993.
Benedikt XVI. Ježíš Nazaretský. Brno: Barrister a Principial, 2010.
Halík,T. Smířená různost. Praha: Portál, 2011.
Kung, H. Malé dějiny katolické církve. Brno: Barrister a Principial, 2010.
Lubsczyk, H. Evangelia v obrazech. Praha: Zvon, 1993.
Machovec, M. Ježíš pro moderního člověka. Praha: Akropolis, 2003.
Meň, A. Syn člověka. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2011.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové (bakalářské) práce ? viz posudky
- odpověděla
3.ˇdoc. Laca - Z jakého důvodu jste vzala 4 evangelia v rámci otázky " Kristus jako pedagog"? - odpověděla dobře
Mgr. Vavřík - Jaká byla operacionalizace hypotéz? - odpověděla částečně
Mgr. Tannenbergerová - Jakým způsobem jste vybírala výzkumný vzorek respondentů? - odpověděla dobře
prof. Jílek - Byli mezi respondenty i knězi? - odpověděla dobře