ABSTRAKT
Ve své práci jsem se snažila nastínit, jak má probíhat správný vývoj dítěte v oblasti grafomotoriky a jaké případné problémy mohou nastat, pokud se u dítěte v dané oblasti objeví nějaká rizika. Jakou podporu je třeba vést ke korekci, aby se nedostatky odstranily co nejdříve.
Cílem bakalářské práce bylo zaměřit se na efektivitu zlepšení vypozorovaných rizik u dětí zařazených do edukačně stimulačních skupin. Uvedená metoda se na základě výše popsaného výzkumu ukázala jako správně zvolený postup při korekci možných rizik a dalšímu procvičování dovedností u předškolních dětí. Společná práce dítěte a rodiče přináší dětem radost ze společné hry, rodičům dává možnost posoudit úroveň dovedností svého dítěte a ukazuje, jak s dětmi ještě dále pracovat v domácím prostředí, aby vstup do školy byl radostný a úspěšný.
Anotace v angličtině
ABSTRACT
The bachelor work is aimed at good preschool children´s development of fine motor skills, finding out problems and risks to help increase the accuracy of handwriting as soon as possible.
The work is focused on the efficacy improvement of noticed problems in special children education groups.
The result of the survey shows that this method is right for correction risks and for practising skills of preschool children.
The cooperation parents with their children is very important, because children can enjoy playing games and parents can judge and consider the level of children´s skills. This interaction that is in safe home place shows parents how and what they can do for their children to attend primary school joyfully and successfully.
ABSTRAKT
Ve své práci jsem se snažila nastínit, jak má probíhat správný vývoj dítěte v oblasti grafomotoriky a jaké případné problémy mohou nastat, pokud se u dítěte v dané oblasti objeví nějaká rizika. Jakou podporu je třeba vést ke korekci, aby se nedostatky odstranily co nejdříve.
Cílem bakalářské práce bylo zaměřit se na efektivitu zlepšení vypozorovaných rizik u dětí zařazených do edukačně stimulačních skupin. Uvedená metoda se na základě výše popsaného výzkumu ukázala jako správně zvolený postup při korekci možných rizik a dalšímu procvičování dovedností u předškolních dětí. Společná práce dítěte a rodiče přináší dětem radost ze společné hry, rodičům dává možnost posoudit úroveň dovedností svého dítěte a ukazuje, jak s dětmi ještě dále pracovat v domácím prostředí, aby vstup do školy byl radostný a úspěšný.
Anotace v angličtině
ABSTRACT
The bachelor work is aimed at good preschool children´s development of fine motor skills, finding out problems and risks to help increase the accuracy of handwriting as soon as possible.
The work is focused on the efficacy improvement of noticed problems in special children education groups.
The result of the survey shows that this method is right for correction risks and for practising skills of preschool children.
The cooperation parents with their children is very important, because children can enjoy playing games and parents can judge and consider the level of children´s skills. This interaction that is in safe home place shows parents how and what they can do for their children to attend primary school joyfully and successfully.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce. S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- vývoj schopností u dětí v předškolním věku s důrazem na grafomotorické dovednosti
- poruchy v oblasti grafomotoriky a senzorické koordinace
- práce s dětmi v rámci edukativně stimulačních skupin
Součástí práce bude kvalitativní výzkum, zaměřený na efektivitu práce edukativně stimulačních skupin.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce. S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- vývoj schopností u dětí v předškolním věku s důrazem na grafomotorické dovednosti
- poruchy v oblasti grafomotoriky a senzorické koordinace
- práce s dětmi v rámci edukativně stimulačních skupin
Součástí práce bude kvalitativní výzkum, zaměřený na efektivitu práce edukativně stimulačních skupin.
Seznam doporučené literatury
Bezděková, J. Učíme naše dítě mluvit. TeMi CZ, 2007.
Doležalová, J. Rozvoj grafomotoriky v projektech. Praha: PORTÁL, 2010.
Kirbiová, A. Dysgrafie a další poruchy motoriky. Praha: PORTÁL, 2000.
Looserová, A.; Piecertová, N.; Dienerová, G. grafomotorika pro děti předškolního věku. Praha: PORTÁL, 2007.
Strassmeier, W. 260 cvičení pro děti raného věku. Praha: PORTÁL, 1997.
Vodička, I. Nechte leváky drápat. Praha: PORTÁL, 2008.
Vágnerová, M. Vývojová psychologie I.. Praha: Karolinum, 2005.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto projektu.
Seznam doporučené literatury
Bezděková, J. Učíme naše dítě mluvit. TeMi CZ, 2007.
Doležalová, J. Rozvoj grafomotoriky v projektech. Praha: PORTÁL, 2010.
Kirbiová, A. Dysgrafie a další poruchy motoriky. Praha: PORTÁL, 2000.
Looserová, A.; Piecertová, N.; Dienerová, G. grafomotorika pro děti předškolního věku. Praha: PORTÁL, 2007.
Strassmeier, W. 260 cvičení pro děti raného věku. Praha: PORTÁL, 1997.
Vodička, I. Nechte leváky drápat. Praha: PORTÁL, 2008.
Vágnerová, M. Vývojová psychologie I.. Praha: Karolinum, 2005.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto projektu.