Práce pojednává o možnostech vzdělávání v sociálních službách ve smyslu získávání prak-tických kompetencí na základě předpokladu důležitosti vzdělávání pro zvyšování, respekti-ve udržování kvality sociálních služeb. Vysvětleny jsou pojmy, které jsou důležité pro po-chopení systému fungování sociálních služeb i ty, které souvisí s celoživotním a dalším vzděláváním dospělých, konkrétně pracovníků v sociálních službách a sociálních pracovní-ků. Práce okrajově mapuje vybranou nabídku kurzů s akreditovaným programem (MPSV) v hl. m. Praha. V neposlední řadě na základě dotazníkového šetření, metodou kvantitativ-ního výzkumu analyzuje možnosti vzdělávání, názory na něj a spokojenost s ním mezi sa-motnými sociálními pracovníky a pracovníky v sociálních službách.
Anotace v angličtině
The work deals with the possibilities of education in social services in terms of acquisition of practical competencies based on the assumption of importance of education to increase, or maintain the quality of social services. The concepts that are important for the un-derstanding of the functioning of social services are explained as well as those associated with lifelong and continuing education of adults, particularly social services workers and social workers. Work marginally maps the selected portfolio of continuing education in the capital city of Prague. Finally, based on the survey, a method of quantitative research ana-lyzes the possibilities of education, views on it and a level of satisfaction between social workers and social service workers.
Klíčová slova
sociální služby celoživotní vzdělávání další vzdělávání neformální vzdělávání soci-ální pracovník pracovník v sociálních službách vzdělávání v sociálních službách kvali-ta sociálních služeb praktické kompetence plánování vzdělávání motivace akreditace udělované MPSV pro oblast celoživotního vzdělávání sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách
Klíčová slova v angličtině
social services, lifelong education, continuing education, non-formal education, social wor-ker, worker in social services, education in social services, the quality of social services, practical skills, education planning, motivation, accreditation awarded by Ministry of La-bour and Social Affairs in the field of lifelong learning for social workers and social service workers
Rozsah průvodní práce
73
Jazyk
CZ
Anotace
Práce pojednává o možnostech vzdělávání v sociálních službách ve smyslu získávání prak-tických kompetencí na základě předpokladu důležitosti vzdělávání pro zvyšování, respekti-ve udržování kvality sociálních služeb. Vysvětleny jsou pojmy, které jsou důležité pro po-chopení systému fungování sociálních služeb i ty, které souvisí s celoživotním a dalším vzděláváním dospělých, konkrétně pracovníků v sociálních službách a sociálních pracovní-ků. Práce okrajově mapuje vybranou nabídku kurzů s akreditovaným programem (MPSV) v hl. m. Praha. V neposlední řadě na základě dotazníkového šetření, metodou kvantitativ-ního výzkumu analyzuje možnosti vzdělávání, názory na něj a spokojenost s ním mezi sa-motnými sociálními pracovníky a pracovníky v sociálních službách.
Anotace v angličtině
The work deals with the possibilities of education in social services in terms of acquisition of practical competencies based on the assumption of importance of education to increase, or maintain the quality of social services. The concepts that are important for the un-derstanding of the functioning of social services are explained as well as those associated with lifelong and continuing education of adults, particularly social services workers and social workers. Work marginally maps the selected portfolio of continuing education in the capital city of Prague. Finally, based on the survey, a method of quantitative research ana-lyzes the possibilities of education, views on it and a level of satisfaction between social workers and social service workers.
Klíčová slova
sociální služby celoživotní vzdělávání další vzdělávání neformální vzdělávání soci-ální pracovník pracovník v sociálních službách vzdělávání v sociálních službách kvali-ta sociálních služeb praktické kompetence plánování vzdělávání motivace akreditace udělované MPSV pro oblast celoživotního vzdělávání sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách
Klíčová slova v angličtině
social services, lifelong education, continuing education, non-formal education, social wor-ker, worker in social services, education in social services, the quality of social services, practical skills, education planning, motivation, accreditation awarded by Ministry of La-bour and Social Affairs in the field of lifelong learning for social workers and social service workers
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucí práce bude práce zaměřena:
- shrnutí vybraného pojmosloví v sociálních službách (druhy služeb, standardy, kompetence)
- přiblížení klasifikace pracovníků a v té souvislosti druhy vzdělávání (formální, neformální, informální, další).
- popis situace vzdělávání v oblasti sociálních služeb včetně příslušného legislativního zakotvení. Také bude blíže rozebráno, co to znamená akreditace vzdělávacího programu a tvorba vzdělávacího plánu organizace.
- prostudování existence a působení organizací, které se soustředí na vzdělávání sociálních pracovníků v Praze
- součástí práce bude šetření v podobě kvalitativního výzkumu, který se bude zaměřovat na hlavní cíl práce, tedy skutečnost: zda se pracovníci účastní právě těch vzdělávacích akcí, které jim následně pomohou ve zkvalitnění jejich práce, v získání potřebného sebevědomí danou činnost vykonávat a zda nabyté vědomosti opravdu využijí v praxi. Bude také vznesena otázka, zda jim povinnosti a podmínky nebrání vzdělávat se v jiné potřebné oblasti a tím způsobem, který by jim vyhovoval nejvíce.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucí práce bude práce zaměřena:
- shrnutí vybraného pojmosloví v sociálních službách (druhy služeb, standardy, kompetence)
- přiblížení klasifikace pracovníků a v té souvislosti druhy vzdělávání (formální, neformální, informální, další).
- popis situace vzdělávání v oblasti sociálních služeb včetně příslušného legislativního zakotvení. Také bude blíže rozebráno, co to znamená akreditace vzdělávacího programu a tvorba vzdělávacího plánu organizace.
- prostudování existence a působení organizací, které se soustředí na vzdělávání sociálních pracovníků v Praze
- součástí práce bude šetření v podobě kvalitativního výzkumu, který se bude zaměřovat na hlavní cíl práce, tedy skutečnost: zda se pracovníci účastní právě těch vzdělávacích akcí, které jim následně pomohou ve zkvalitnění jejich práce, v získání potřebného sebevědomí danou činnost vykonávat a zda nabyté vědomosti opravdu využijí v praxi. Bude také vznesena otázka, zda jim povinnosti a podmínky nebrání vzdělávat se v jiné potřebné oblasti a tím způsobem, který by jim vyhovoval nejvíce.
Seznam doporučené literatury
HAVRDOVÁ, Z. Kompetence v praxi sociální práce: metodická příručka pro učitele a supervizory v sociální práci. Praha: Osmium, vydavatelství a nakladatelství, 1999, 167 s. ISBN 80-902-0818-5.
JANOUŠKOVÁ, K. a kol. Metodické a koordinační dovednosti v sociálních službách: sborník studijních textů pro metodiky sociální prevence a sociální kurátory pověřené koordinační činností. Editor Klára Janoušková. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Zdravotně sociální fakulta, katedra sociální práce, 2007, 351 s. ISBN 978-80-7368-229-3.
MATOUŠEK, O. Encyklopedie sociální práce. Vyd. 1. Editor Alois Křišťan. Praha: Portál, 2013, 570 s. ISBN 978-80-262-0366-7.
MINISTERSTVO PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ. Pracovní dokument odborného kolegia pro tvorbu věcného záměru zákona o sociálních pracovnících a profesní komoře (profesní zákon): Konzultační dokument MPSV pro období leden až březen 2014. Dostupné z: http://www.mpsv.cz/files/clanky/17207/profesni_zakon.pdf
VODÁK, J. a KUCHARČÍKOVÁ, A. Efektivní vzdělávání zaměstnanců. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2011, 237 s. Management (Grada). ISBN 978-80-247-3651-8.
vyhláška č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů
zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů
Seznam doporučené literatury
HAVRDOVÁ, Z. Kompetence v praxi sociální práce: metodická příručka pro učitele a supervizory v sociální práci. Praha: Osmium, vydavatelství a nakladatelství, 1999, 167 s. ISBN 80-902-0818-5.
JANOUŠKOVÁ, K. a kol. Metodické a koordinační dovednosti v sociálních službách: sborník studijních textů pro metodiky sociální prevence a sociální kurátory pověřené koordinační činností. Editor Klára Janoušková. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Zdravotně sociální fakulta, katedra sociální práce, 2007, 351 s. ISBN 978-80-7368-229-3.
MATOUŠEK, O. Encyklopedie sociální práce. Vyd. 1. Editor Alois Křišťan. Praha: Portál, 2013, 570 s. ISBN 978-80-262-0366-7.
MINISTERSTVO PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ. Pracovní dokument odborného kolegia pro tvorbu věcného záměru zákona o sociálních pracovnících a profesní komoře (profesní zákon): Konzultační dokument MPSV pro období leden až březen 2014. Dostupné z: http://www.mpsv.cz/files/clanky/17207/profesni_zakon.pdf
VODÁK, J. a KUCHARČÍKOVÁ, A. Efektivní vzdělávání zaměstnanců. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2011, 237 s. Management (Grada). ISBN 978-80-247-3651-8.
vyhláška č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů
zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. prof. Jílek: Proč jste zvolila tak velký počet hypotéz?