Diplomová práce je zaměřena na odchod dítěte z dětského domova. Cílem teoretické části je popsat legislativní postup při propouštění dítěte či mladého zletilého člověka z dětského domova, vystihnout průběh přípravy na odchod z dětského domova a na běžný život, charakterizovat oblast zaměstnání a varianty bydlení, a uvést projekty vybraných neziskových organizací. Praktická část obsahuje výzkum, jehož cílem je zjistit způsob přípravy na odchod z dětského domova, její užitečnost a dostatečnost, a také zjistit informovanost mladého zletilého člověka o následné péči, která je určena mladým lidem po odchodu z dětského domova.
Anotace v angličtině
The Diploma thesis is directed at leaving of the child from children's home. The target of the theoretical part is to describe the legislative procedure during the dis-missals of the child or young people of age from children's home, to express aptly the course of preparation for leaving from children's home and for common life, to characterize the area of employment and the variants of living, to introduce the projects of selected non-profit organizations. The practical part includes research with the target to provide the way of preparation to leave children's home, its usefulness and sufficiency and also to discover the knowledge of young people of age about the subsequent care determined to young people after children's home leaving.
Klíčová slova
dětský domov, ústavní výchova, prodloužený pobyt, volba a příprava na budoucí povolání, socializace, sociální kompetence, sociální učení, úřad práce, návrat k rodině, dům na půli cesty, projekty neziskových organizací
Klíčová slova v angličtině
children's home, institutional education, prolonged stay, choice and preparation for the future employment, socialization, social competence, social learning, employment office, return to the family, halfway house, projects of non-profit organizations
Rozsah průvodní práce
88
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na odchod dítěte z dětského domova. Cílem teoretické části je popsat legislativní postup při propouštění dítěte či mladého zletilého člověka z dětského domova, vystihnout průběh přípravy na odchod z dětského domova a na běžný život, charakterizovat oblast zaměstnání a varianty bydlení, a uvést projekty vybraných neziskových organizací. Praktická část obsahuje výzkum, jehož cílem je zjistit způsob přípravy na odchod z dětského domova, její užitečnost a dostatečnost, a také zjistit informovanost mladého zletilého člověka o následné péči, která je určena mladým lidem po odchodu z dětského domova.
Anotace v angličtině
The Diploma thesis is directed at leaving of the child from children's home. The target of the theoretical part is to describe the legislative procedure during the dis-missals of the child or young people of age from children's home, to express aptly the course of preparation for leaving from children's home and for common life, to characterize the area of employment and the variants of living, to introduce the projects of selected non-profit organizations. The practical part includes research with the target to provide the way of preparation to leave children's home, its usefulness and sufficiency and also to discover the knowledge of young people of age about the subsequent care determined to young people after children's home leaving.
Klíčová slova
dětský domov, ústavní výchova, prodloužený pobyt, volba a příprava na budoucí povolání, socializace, sociální kompetence, sociální učení, úřad práce, návrat k rodině, dům na půli cesty, projekty neziskových organizací
Klíčová slova v angličtině
children's home, institutional education, prolonged stay, choice and preparation for the future employment, socialization, social competence, social learning, employment office, return to the family, halfway house, projects of non-profit organizations
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- legislativní úpravu odchodu dítěte z dětského domova,
- přípravu na odchod dítěte z dětského domova - přípravu na budoucí povolání, sociální učení a rozvoj sociálních kompetencí,
- možnosti bydlení dětí odcházejících z dětského domova,
- projekty podporující dítě při odchodu z dětského domova a možností využití soc. pedagogiky.
Součástí práce bude empirické šetření event. realizovaný výzkum zaměřený na zjištění připravenosti dětí odcházejících z dětského domova - formou dotazníku nebo rozhovorů s vychovatelkami a dětmi.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- legislativní úpravu odchodu dítěte z dětského domova,
- přípravu na odchod dítěte z dětského domova - přípravu na budoucí povolání, sociální učení a rozvoj sociálních kompetencí,
- možnosti bydlení dětí odcházejících z dětského domova,
- projekty podporující dítě při odchodu z dětského domova a možností využití soc. pedagogiky.
Součástí práce bude empirické šetření event. realizovaný výzkum zaměřený na zjištění připravenosti dětí odcházejících z dětského domova - formou dotazníku nebo rozhovorů s vychovatelkami a dětmi.
Seznam doporučené literatury
ČÁP,J. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1993, 415 s. ISBN 80-706-6534-3.
MATOUŠEK,O.,MATOUŠKOVÁ.A. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál, 2011, 336 s. ISBN 978-807-3678-258.
ŘEZÁČ,J. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998, 268 s. ISBN 80-859-3148-6.
ŠKOVIERA, A. Dilemata náhradní výchovy. Praha: Portál, 2007, 143 s. ISBN
80-7367-318-5.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
ČÁP,J. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1993, 415 s. ISBN 80-706-6534-3.
MATOUŠEK,O.,MATOUŠKOVÁ.A. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál, 2011, 336 s. ISBN 978-807-3678-258.
ŘEZÁČ,J. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998, 268 s. ISBN 80-859-3148-6.
ŠKOVIERA, A. Dilemata náhradní výchovy. Praha: Portál, 2007, 143 s. ISBN
80-7367-318-5.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.