Diplomová práce na téma ?Prevence sociálně patologických jevů v mateřské škole? se v teoretické části zabývá vhodnými činnostmi, které mohou být uplatňovány v mateřské škole a v rodině předškolního dítěte, v rámci primární prevence. Dále práce objasňuje pojmy, týkající se sociální patologie a prevence, hledá odpovědi, zda média působí na vznik sociálně patologických jevů. Zároveň se snaží nalézt možnosti, kterými může v prevenci sociálně patologických jevů přispět profese sociálního pedagoga. Praktická část je prostřednictvím rozhovorů zaměřena na výzkum postojů a názorů k problematice nežádoucích jevů, očima pedagogických pracovnic mateřských škol a také rodičů čtyř konkrétních dětí v předškolním věku.
Anotace v angličtině
The theoretical part of this Master Thesis entitled ?Prevention of socially pathological phenomena in kindergarten? deals with activities that can be appropriately applied both in kindergartens and in families of preschool children within the area of primary prevention. Further, it clarifies terms related to social pathology and prevention and searches for answers to the question whether media can affect the appearance of socially pathological phenomena. At the same time, it attempts to find possibilities for social teachers to contribute to the prevention of socially pathological phenomena. Via interviews, the practical part of the thesis focuses on researching the attitudes and opinions regarding undesired phenomena from the point of view of teachers in kindergartens and parents of four specific preschool children.
Prevention, social pathology, social-pathological phenomena, pre-school education, kindergarten, family, upbringing.
Rozsah průvodní práce
130 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce na téma ?Prevence sociálně patologických jevů v mateřské škole? se v teoretické části zabývá vhodnými činnostmi, které mohou být uplatňovány v mateřské škole a v rodině předškolního dítěte, v rámci primární prevence. Dále práce objasňuje pojmy, týkající se sociální patologie a prevence, hledá odpovědi, zda média působí na vznik sociálně patologických jevů. Zároveň se snaží nalézt možnosti, kterými může v prevenci sociálně patologických jevů přispět profese sociálního pedagoga. Praktická část je prostřednictvím rozhovorů zaměřena na výzkum postojů a názorů k problematice nežádoucích jevů, očima pedagogických pracovnic mateřských škol a také rodičů čtyř konkrétních dětí v předškolním věku.
Anotace v angličtině
The theoretical part of this Master Thesis entitled ?Prevention of socially pathological phenomena in kindergarten? deals with activities that can be appropriately applied both in kindergartens and in families of preschool children within the area of primary prevention. Further, it clarifies terms related to social pathology and prevention and searches for answers to the question whether media can affect the appearance of socially pathological phenomena. At the same time, it attempts to find possibilities for social teachers to contribute to the prevention of socially pathological phenomena. Via interviews, the practical part of the thesis focuses on researching the attitudes and opinions regarding undesired phenomena from the point of view of teachers in kindergartens and parents of four specific preschool children.
Prevention, social pathology, social-pathological phenomena, pre-school education, kindergarten, family, upbringing.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vymezení základních pojmů týkající se problematiky sociálně patologických jevů, jejich tříděním;
- na problematiku prevence rizikového chování v prostředí mateřské školy;
- na hledání odpovědi na otázku, jakými metodami a formami lze preventivně působit na děti;
- na možnosti, kterými může sociální pedagogika přispět k prevenci rizikového chování.
Součástí práce bude realizovaný smíšený výzkum zaměřený na zjištění současného stavu týkající se prevence v předškolním vzdělávání v mateřských školách, při kterém se předpokládá spolupráce s vybranými brněnskými mateřskými školami.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vymezení základních pojmů týkající se problematiky sociálně patologických jevů, jejich tříděním;
- na problematiku prevence rizikového chování v prostředí mateřské školy;
- na hledání odpovědi na otázku, jakými metodami a formami lze preventivně působit na děti;
- na možnosti, kterými může sociální pedagogika přispět k prevenci rizikového chování.
Součástí práce bude realizovaný smíšený výzkum zaměřený na zjištění současného stavu týkající se prevence v předškolním vzdělávání v mateřských školách, při kterém se předpokládá spolupráce s vybranými brněnskými mateřskými školami.
Seznam doporučené literatury
Elliottová, M. Jak ochránit své dítě. Praha: Portál, 1995.
Fichnová, K., Szobiová, E. Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí. Praha: Portál, 2007.
Fulghum, R. Všechno, co opravdu potřebuji znát, jsem se naučil v mateřské škole. Praha: Agro, 1996.
Gillnerová, I. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2012.
Koťátková, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005.
Procházka, M. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Elliottová, M. Jak ochránit své dítě. Praha: Portál, 1995.
Fichnová, K., Szobiová, E. Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí. Praha: Portál, 2007.
Fulghum, R. Všechno, co opravdu potřebuji znát, jsem se naučil v mateřské škole. Praha: Agro, 1996.
Gillnerová, I. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2012.
Koťátková, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005.
Procházka, M. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky) }
odpověděla vyčerpávajícím způsobem}