Diplomová práce se zabývá tématem postavení a uplatnění sociálního pedagoga na trhu práce. Pojednává o sociální pedagogice jako o vědním oboru a o jejím významu pro společnost. Dále se zabývá obecným pojetím trhu práce a možnostmi uplatnění sociálního pedagoga v různých rezortech trhu práce v ČR. Poskytuje náhled na jeho "profesní model" a jeho kompetence. V rámci trhu práce je více rozebrán rezort školství a pedagogické profese, které na trhu práce nabízí. Poznatky, které jsou uvedeny v teoretické části, jsou využity pro výzkumný projekt v části praktické. Jedná se o kvantitativní výzkum, u kterého byla data získána pomocí dotazníku. Výzkumný vzorek tvořili pedagogové základních škol v Brně a Brně - venkov. Cílem výzkumu bylo zjistit, zda by se z pohledu pedagogů uplatnila pozice sociálního pedagoga na základní škole a zda by měli zájem o jeho ustanovení do samostatné funkce pracovníka základní školy. Výsledek výzkumu může sloužit jako dílčí podklad pro řešení otázky legislativního ukotvení sociální pedagoga na základní škole do katalogu prací.
Anotace v angličtině
Master thesis deals with the status and role of social pedagogue in the labor market. It discusses the social pedagogy as a science discipline and its importance to the society and it deals with the general concept of the labor market and opportunities for social pedagogue in various areas of the labor market in Brno and Brno - venkov. It also provides a preview of his "profession model" and its competence. Emphasis is given to the education part of the labor market and professional opportunities it has to offer. The findings, which are presented in the theoretical part, are used for the research project in the practical part. It is a quantitative research for which the data were obtained using a questionnaire. The research sample consisted of teachers of primary schools in Brno and Brno - venkov. The aim of the research was to determine whether social pedagogue position would find application in the primary school and whether teachers would be interested in creating legislative basis for such position. The result of the research can serve as a partial basis for addressing legislative anchoring of the social pedagugue in the catalog of jobs.
Klíčová slova
Klíčová slova: sociální pedagogika, sociální pedagog, kompetence, trh práce, profese sociálního pedagoga, základní škola jako oblast trhu práce, pedagog
Klíčová slova v angličtině
Keywords: social pedagogy, social educator, skills, labor market, social pedagogue profession, primary school as the labor market, pedagogue
Rozsah průvodní práce
90 s. (112 279 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá tématem postavení a uplatnění sociálního pedagoga na trhu práce. Pojednává o sociální pedagogice jako o vědním oboru a o jejím významu pro společnost. Dále se zabývá obecným pojetím trhu práce a možnostmi uplatnění sociálního pedagoga v různých rezortech trhu práce v ČR. Poskytuje náhled na jeho "profesní model" a jeho kompetence. V rámci trhu práce je více rozebrán rezort školství a pedagogické profese, které na trhu práce nabízí. Poznatky, které jsou uvedeny v teoretické části, jsou využity pro výzkumný projekt v části praktické. Jedná se o kvantitativní výzkum, u kterého byla data získána pomocí dotazníku. Výzkumný vzorek tvořili pedagogové základních škol v Brně a Brně - venkov. Cílem výzkumu bylo zjistit, zda by se z pohledu pedagogů uplatnila pozice sociálního pedagoga na základní škole a zda by měli zájem o jeho ustanovení do samostatné funkce pracovníka základní školy. Výsledek výzkumu může sloužit jako dílčí podklad pro řešení otázky legislativního ukotvení sociální pedagoga na základní škole do katalogu prací.
Anotace v angličtině
Master thesis deals with the status and role of social pedagogue in the labor market. It discusses the social pedagogy as a science discipline and its importance to the society and it deals with the general concept of the labor market and opportunities for social pedagogue in various areas of the labor market in Brno and Brno - venkov. It also provides a preview of his "profession model" and its competence. Emphasis is given to the education part of the labor market and professional opportunities it has to offer. The findings, which are presented in the theoretical part, are used for the research project in the practical part. It is a quantitative research for which the data were obtained using a questionnaire. The research sample consisted of teachers of primary schools in Brno and Brno - venkov. The aim of the research was to determine whether social pedagogue position would find application in the primary school and whether teachers would be interested in creating legislative basis for such position. The result of the research can serve as a partial basis for addressing legislative anchoring of the social pedagugue in the catalog of jobs.
Klíčová slova
Klíčová slova: sociální pedagogika, sociální pedagog, kompetence, trh práce, profese sociálního pedagoga, základní škola jako oblast trhu práce, pedagog
Klíčová slova v angličtině
Keywords: social pedagogy, social educator, skills, labor market, social pedagogue profession, primary school as the labor market, pedagogue
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na charakteristiku sociální pedagogiky jako vědního oboru;
- na charakteristiku trhu práce v současné době (zejména v oblasti působení sociálního pedagoga);
- na analýzu možností a podmínek profesního uplatnění sociálních pedagogů na pracovním trhu (zejména v oblasti školství);
- na hledání odpovědi na otázku, proč se sociální pedagogiku doposud nepodařilo prosadit do katalogu pedagogických profesí;
Součástí práce bude empirické šetření event. realizovaný výzkum (kvantitativní, kvalitativní, smíšený) zaměřený na zjištění kritérií ideálního profilu sociálního pedagoga v souvislosti s jeho eventuálním působením v oblasti školství.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na charakteristiku sociální pedagogiky jako vědního oboru;
- na charakteristiku trhu práce v současné době (zejména v oblasti působení sociálního pedagoga);
- na analýzu možností a podmínek profesního uplatnění sociálních pedagogů na pracovním trhu (zejména v oblasti školství);
- na hledání odpovědi na otázku, proč se sociální pedagogiku doposud nepodařilo prosadit do katalogu pedagogických profesí;
Součástí práce bude empirické šetření event. realizovaný výzkum (kvantitativní, kvalitativní, smíšený) zaměřený na zjištění kritérií ideálního profilu sociálního pedagoga v souvislosti s jeho eventuálním působením v oblasti školství.
Seznam doporučené literatury
Gulova, L. Sociální práce. Praha: Grada Publishing a.s., 2011.
Kraus, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008
Kuchař, P. Trh práce : sociologická analýza. Praha: Karolinum, 2007
Květenská, D. Úvod do sociální práce pro pomáhající profese. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Gulova, L. Sociální práce. Praha: Grada Publishing a.s., 2011.
Kraus, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008
Kuchař, P. Trh práce : sociologická analýza. Praha: Karolinum, 2007
Květenská, D. Úvod do sociální práce pro pomáhající profese. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponeta diplomové práce
odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. doc. Jůzl - výsledky výzkumné části práce
odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Dr. Neslušanová - profese sociálního pedagoga v oblasti školstv