Tato práce se zabývá infekcí způsobenou virem lidského imunodeficitu (HIV) a onemocněním zvaným syndrom získaného selhání imunity (AIDS). Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je popsána stručná charakteristika viru HIV a jeho vztah k onemocnění AIDS. Jsou zde uvedeny cesty přenosu viru HIV, příznaky projevující se po nakažení tímto virem a možnosti léčby HIV infekce. Dále je zde popsána prevence proti nakažení virem HIV v běžném životě člověka i v nemocničním prostředí. Lidé trpící touto infekcí mají svá práva a povinnosti. Teoretickou část uzavírají právní a etické aspekty, se kterými se lidé infikovaní virem HIV mohou setkat.
Praktická část je zaměřena na provedení analýzy dotazníkového šetření u žáků středních zdravotnických škol, s cílem zjistit míru jejich znalostí o prevenci, přenosu a léčbě infekce HIV.
Anotace v angličtině
The thesis deals with infections caused by the human immunodeficiency virus (HIV) and with the acquired immune deficiency syndrome (AIDS). The thesis is divided into a theoretical and practical part. The theoretical part briefly characterizes HIV and HIV link to the AIDS disease. It describes the HIV transmission routes, symptoms appearing after infection with the virus and possibilities of HIV infection treatment. It further deals with the prevention of HIV infection in everyday life and in healthcare facilities.
People suffering from this infection have their rights and duties. The theoretical part is concluded by legal and ethical issues which HIV-infected people may encounter.
The practical part focuses on a questionnaire inquiry carried out among secondary nursing school students with the aim of determining the level of their knowledge about the prevention, transmission and treatment of HIV infections.
Tato práce se zabývá infekcí způsobenou virem lidského imunodeficitu (HIV) a onemocněním zvaným syndrom získaného selhání imunity (AIDS). Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je popsána stručná charakteristika viru HIV a jeho vztah k onemocnění AIDS. Jsou zde uvedeny cesty přenosu viru HIV, příznaky projevující se po nakažení tímto virem a možnosti léčby HIV infekce. Dále je zde popsána prevence proti nakažení virem HIV v běžném životě člověka i v nemocničním prostředí. Lidé trpící touto infekcí mají svá práva a povinnosti. Teoretickou část uzavírají právní a etické aspekty, se kterými se lidé infikovaní virem HIV mohou setkat.
Praktická část je zaměřena na provedení analýzy dotazníkového šetření u žáků středních zdravotnických škol, s cílem zjistit míru jejich znalostí o prevenci, přenosu a léčbě infekce HIV.
Anotace v angličtině
The thesis deals with infections caused by the human immunodeficiency virus (HIV) and with the acquired immune deficiency syndrome (AIDS). The thesis is divided into a theoretical and practical part. The theoretical part briefly characterizes HIV and HIV link to the AIDS disease. It describes the HIV transmission routes, symptoms appearing after infection with the virus and possibilities of HIV infection treatment. It further deals with the prevention of HIV infection in everyday life and in healthcare facilities.
People suffering from this infection have their rights and duties. The theoretical part is concluded by legal and ethical issues which HIV-infected people may encounter.
The practical part focuses on a questionnaire inquiry carried out among secondary nursing school students with the aim of determining the level of their knowledge about the prevention, transmission and treatment of HIV infections.
Studium literatury a zdrojů související s přenosem, prevencí a léčbou infekce HIV.
Vymezení pojmů HIV, AIDS a zpracování teoretické části.
Stanovení dílčích cílů.
Příprava metodiky průzkumné části.
Oslovení vedení vybraných středních zdravotnických škol.
Výběr respondentů.
Realizace průzkumu na středních zdravotnických školách.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace výsledků šetření.
Zásady pro vypracování
Studium literatury a zdrojů související s přenosem, prevencí a léčbou infekce HIV.
Vymezení pojmů HIV, AIDS a zpracování teoretické části.
Stanovení dílčích cílů.
Příprava metodiky průzkumné části.
Oslovení vedení vybraných středních zdravotnických škol.
Výběr respondentů.
Realizace průzkumu na středních zdravotnických školách.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace výsledků šetření.
Seznam doporučené literatury
BARTŮŇKOVÁ, Jiřina. Imunodeficience. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0244-4.
JEDLIČKA, Jaroslav a Jiří STUPKA. Mezinárodní směrnice pro HIV/AIDS a lidská práva. Praha: Státní zdravotní ústav, 2007. ISBN 978-80-7071-292-4.
MAZER, Vlastimil. AIDS: Úvod do patogenézy ochorenia, klinického obrazu a liečby. Infekcia HIV pri drogovej závislosti. Prevencia a profylaxia. Bratislava: Slovak Academic Press, 1999. ISBN 80-88908-39-6.
MUNZAROVÁ, Marta. Vybrané kapitoly z lékařské etiky. II. Aktuální etická problematika některých lékařských oborů. Brno: Masarykova univerzita, Lékařská fakulta, 2000. ISBN 0-210-2416-X.
VOTAVA, Miroslav. Lékařská mikrobiologie speciální. Brno: Neptun, 2003. ISBN 80-902896-6-5.
Seznam doporučené literatury
BARTŮŇKOVÁ, Jiřina. Imunodeficience. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0244-4.
JEDLIČKA, Jaroslav a Jiří STUPKA. Mezinárodní směrnice pro HIV/AIDS a lidská práva. Praha: Státní zdravotní ústav, 2007. ISBN 978-80-7071-292-4.
MAZER, Vlastimil. AIDS: Úvod do patogenézy ochorenia, klinického obrazu a liečby. Infekcia HIV pri drogovej závislosti. Prevencia a profylaxia. Bratislava: Slovak Academic Press, 1999. ISBN 80-88908-39-6.
MUNZAROVÁ, Marta. Vybrané kapitoly z lékařské etiky. II. Aktuální etická problematika některých lékařských oborů. Brno: Masarykova univerzita, Lékařská fakulta, 2000. ISBN 0-210-2416-X.
VOTAVA, Miroslav. Lékařská mikrobiologie speciální. Brno: Neptun, 2003. ISBN 80-902896-6-5.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Měla byste zájem zapojit se do aktivit pro větší informovanost žáků či studentů v problematice
HIV/AIDS? Jaké konkrétní kroky (aktivity) byste navrhovala? (dr. Snopek)
Co vás nejvíce při zpracovávání této problematiky nejvíce oslovilo a překvapilo? (dr. Snopek)
Studentka během prezentace velmi přesvědčivě a vyčerpávajícím způsobem odpověděla na položené otázky.