Tato bakalářská práce se zabývá integrací dětí s poruchou autistického spektra do běžné společnosti. Teoretická část je zaměřena na popis jednotlivých poruch autistického spektra, na péči o děti s poruchou autistického spektra a na integraci dětí s poruchou autistického spektra. Praktická část je tvořena kvalitativním výzkumem, který je realizován polostruktu-rovanými rozhovory s rodiči, s jejich dětmi s poruchou autistického spektra a s vedoucími zájmových kroužků. Cílem bakalářské práce je posoudit kvalitu integrace dětí s poruchou autistického spektra ve volnočasových aktivitách z pohledu rodičů a vedoucích zájmových kroužků. V závěru práce interpretuje výsledky výzkumného šetření.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the integration of the children with autism spectrum disor-der to our society. The theoretical part is focused on description of each autism spectrum disorders, then on the work with the children with autism spectrum disorders and their in-tegration. The practical part consists of the qualitative research which is realized by semi structured interviews with the parents, their children and the leaders of the hobby groups. The goal of this bachelor thesis is to evaluate the quality of the integration of the children with autism spectrum disorder to the leisure time activities from the point of view of their parents and the hobby groups´ leaders. At the end of this work I interpret the results of my research.
Klíčová slova
poruchy autistického spektra, integrace, dítě, volnočasové aktivity
Tato bakalářská práce se zabývá integrací dětí s poruchou autistického spektra do běžné společnosti. Teoretická část je zaměřena na popis jednotlivých poruch autistického spektra, na péči o děti s poruchou autistického spektra a na integraci dětí s poruchou autistického spektra. Praktická část je tvořena kvalitativním výzkumem, který je realizován polostruktu-rovanými rozhovory s rodiči, s jejich dětmi s poruchou autistického spektra a s vedoucími zájmových kroužků. Cílem bakalářské práce je posoudit kvalitu integrace dětí s poruchou autistického spektra ve volnočasových aktivitách z pohledu rodičů a vedoucích zájmových kroužků. V závěru práce interpretuje výsledky výzkumného šetření.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the integration of the children with autism spectrum disor-der to our society. The theoretical part is focused on description of each autism spectrum disorders, then on the work with the children with autism spectrum disorders and their in-tegration. The practical part consists of the qualitative research which is realized by semi structured interviews with the parents, their children and the leaders of the hobby groups. The goal of this bachelor thesis is to evaluate the quality of the integration of the children with autism spectrum disorder to the leisure time activities from the point of view of their parents and the hobby groups´ leaders. At the end of this work I interpret the results of my research.
Klíčová slova
poruchy autistického spektra, integrace, dítě, volnočasové aktivity
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti integrace dětí s poruchou autistického spektra.
Příprava metodiky a výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů (s cílem zjistit míru a kvalitu integrace dětí s poruchou autistického spektra).
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti integrace dětí s poruchou autistického spektra.
Příprava metodiky a výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů (s cílem zjistit míru a kvalitu integrace dětí s poruchou autistického spektra).
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
DE CLERQ, Hilde. Mami, je to člověk, nebo zvíře? Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-235-5.
GILLBERG, Christipher. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-498-4.
PIPEKOVÁ, Jarmila a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
RICHMAN, Shira. Výchova dětí s autismem. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-102-6.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-091-7.
Seznam doporučené literatury
DE CLERQ, Hilde. Mami, je to člověk, nebo zvíře? Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-235-5.
GILLBERG, Christipher. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-498-4.
PIPEKOVÁ, Jarmila a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
RICHMAN, Shira. Výchova dětí s autismem. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-102-6.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-091-7.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
\leftskip18.0pt
Otázky vedoucího práce:
\leftskip18.0pt
Nacházíte soulad, co se týče spokojenosti, ve vztahu k saturaci potřeb volnočasových aktivit, mezi dětmi s PAS, jejich rodiči a vychovateli? Vyjděte z vlastních zjištění.
\leftskip18.0pt
Otázky oponenta práce:
\leftskip18.0pt
Mohla byste lépe popsat Sociálně aktivizační služby, které uvádíte v teoretické části práce na s. 23 v kontextu práce s dětmi (a rodinami) s poruchou autistického spektra? Kde např. ve Zlínském kraji je tato služba poskytována?
\leftskip18.0pt
Jakým způsobem využijete výsledky Vaší práce?
\leftskip18.0pt
Studentka vhodně zodpověděla otázky položené vedoucím práce i opontentem, které měla pečlivě připravené. Při následné diskuzi adekvátně reagovala na veškeré dotazy komise.