Diplomová práce se zabývá sociální inteligencí u dětí s diagnostikovaným nadáním. Jejím cílem je porovnat dvě skupiny dětí, a sice děti nadané s dětmi z běžných základních škol bez diagnostikovaného nadání. V teoretické části se zaměřuje především na nadání, charakteristiky nadaných dětí, sociální inteligenci a v neposlední řadě na věkovou skupinu dospívajících ve věku 11 - 16 let. V praktické části pak porovnává sledované skupiny
ve třech oblastech sociální inteligence, konkrétně ve zpracování sociálních informací, sociálních dovednostech a sociálním povědomí. Jednotlivé podkategorie sociální inteligence byly stanoveny a zkoumány na základě Tromsovi škály sociální inteligence.
Anotace v angličtině
The thesis is concerned with a social intelligence within gifted children. Its goal is to compare two groups of children which are gifted children and children without a diagnosed talent attending common elementary schools. The theoretical part focuses on the talent, the characteristics of gifted children, the social intelligence and also on the group of adolescents aged from 11 to 16 years. The following practical part compares the observed groups in three areas of social intelligence, specifically in processing social information, social skills and social awareness. The various subcategories of social intelligence were established and studied on the basis of the Tromso range of social intelligence.
Klíčová slova
nadání, nadané děti, sociální inteligence, charakteristiky nadaných jedinců v sociální oblasti, Tromsova škála sociální inteligence
Klíčová slova v angličtině
talent, gifted children, social intelligence, characteristics of gifted individuals in the social field, Tromso social intelligence scale
Rozsah průvodní práce
73 s. (113 641 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá sociální inteligencí u dětí s diagnostikovaným nadáním. Jejím cílem je porovnat dvě skupiny dětí, a sice děti nadané s dětmi z běžných základních škol bez diagnostikovaného nadání. V teoretické části se zaměřuje především na nadání, charakteristiky nadaných dětí, sociální inteligenci a v neposlední řadě na věkovou skupinu dospívajících ve věku 11 - 16 let. V praktické části pak porovnává sledované skupiny
ve třech oblastech sociální inteligence, konkrétně ve zpracování sociálních informací, sociálních dovednostech a sociálním povědomí. Jednotlivé podkategorie sociální inteligence byly stanoveny a zkoumány na základě Tromsovi škály sociální inteligence.
Anotace v angličtině
The thesis is concerned with a social intelligence within gifted children. Its goal is to compare two groups of children which are gifted children and children without a diagnosed talent attending common elementary schools. The theoretical part focuses on the talent, the characteristics of gifted children, the social intelligence and also on the group of adolescents aged from 11 to 16 years. The following practical part compares the observed groups in three areas of social intelligence, specifically in processing social information, social skills and social awareness. The various subcategories of social intelligence were established and studied on the basis of the Tromso range of social intelligence.
Klíčová slova
nadání, nadané děti, sociální inteligence, charakteristiky nadaných jedinců v sociální oblasti, Tromsova škála sociální inteligence
Klíčová slova v angličtině
talent, gifted children, social intelligence, characteristics of gifted individuals in the social field, Tromso social intelligence scale
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k osobnostně sociálním charakteristikám nadaných dětí a sociální inteligenci.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu pomocí dotazníku - Tromso social intelligence scale (TSIS).
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k osobnostně sociálním charakteristikám nadaných dětí a sociální inteligenci.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu pomocí dotazníku - Tromso social intelligence scale (TSIS).
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
HAVIGEROVÁ, Jana Marie. Pět pohledů na nadání. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3857-4.
HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadaní a nadání. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-1998-6.
SILVERA, David H., Monica MARTINUSSEN a Tove I. DAHL. The Tromso Social Intelligence Scale, a self-report measure of social intelligence. Scandinavian Journal of Psychology, 2001. Roč. 42, č. 4, s. 313-319.
VÝROST, Jozef a Ivan SLAMĚNÍK. Sociální psychologie. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1428-8.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
HAVIGEROVÁ, Jana Marie. Pět pohledů na nadání. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3857-4.
HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadaní a nadání. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-1998-6.
SILVERA, David H., Monica MARTINUSSEN a Tove I. DAHL. The Tromso Social Intelligence Scale, a self-report measure of social intelligence. Scandinavian Journal of Psychology, 2001. Roč. 42, č. 4, s. 313-319.
VÝROST, Jozef a Ivan SLAMĚNÍK. Sociální psychologie. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1428-8.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila diplomovou práci. Na úvod prezentovala design výzkumného šetření (výzkumný problém, výzkumné cíle, hypotézy a výzkumný soubor). Dále zkušební komisi seznámila s výstupy výzkumného šetření. V závěru prezentovala limity výzkumu a zodpověděla otázky k obhajobě. Studentka byla na obhajobu diplomové práce velmi dobře připravena.
Dr. Hrbáčková poukázala na velmi dobrou kvalitu diplomové práce.