Diplomová práce "Sociální pedagog v penitenciární praxi" se zabývá možnostmi uplatnění absolventů studijního oboru sociální pedagogika v současném vězeňství. Práce sleduje vývoj sociální pedagogiky od starého Řecka až k současnému pojetí tohoto oboru v Česku a na Slovensku a charakterizuje vztahy sociální pedagogiky a ostatních vědních disciplín. Práce se věnuje profesi a kompetencím sociálního pedagoga a teoretickým možnostem jeho uplatnění v praxi. V neposlední řadě se zaobírá současnou penitenciární praxí a deskripci vytipovaných pracovních pozic. Cílem výzkumu je ověření možností uplatnění absolventa oboru sociální pedagogika v konkrétních vybraných funkcích v praxi, včetně zjištění minimálních požadavků na vzdělání pro výkon těchto funkcí.
Anotace v angličtině
The thesis "The social pedagogue in the penitentiary practice" deals with the possible use of graduates in social of pedagogy in the prison system. Labor follows the development of social pedagogy from ancient Greece to the current approach of the field in the Czech and Slovak and characterizes the relationship of social pedagogy and other disciplines. Labor is dedicated to the profession and the competencies of social pedagogue and the theoretical possibility of its application in practice. Finally, it deals with the current penitentiary practice and description of selected jobs. The aim of the research is to verify the possibility job opportunities for leavers' field of social pedagogy in particular selected functions in practice, and finding the minimum educational requirements for those functions.
Klíčová slova
Sociální pedagog, možnost uplatnění, kompetence, penitenciární praxe, vychovatel, speciální pedagog, vychovatel terapeut, sociální pracovník.
Klíčová slova v angličtině
Social pedagogue, possibility to apply, competence, penitentiary practice, educator, special pedagogue, educator - therapist, social worker.
Rozsah průvodní práce
94 s. (134 373 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce "Sociální pedagog v penitenciární praxi" se zabývá možnostmi uplatnění absolventů studijního oboru sociální pedagogika v současném vězeňství. Práce sleduje vývoj sociální pedagogiky od starého Řecka až k současnému pojetí tohoto oboru v Česku a na Slovensku a charakterizuje vztahy sociální pedagogiky a ostatních vědních disciplín. Práce se věnuje profesi a kompetencím sociálního pedagoga a teoretickým možnostem jeho uplatnění v praxi. V neposlední řadě se zaobírá současnou penitenciární praxí a deskripci vytipovaných pracovních pozic. Cílem výzkumu je ověření možností uplatnění absolventa oboru sociální pedagogika v konkrétních vybraných funkcích v praxi, včetně zjištění minimálních požadavků na vzdělání pro výkon těchto funkcí.
Anotace v angličtině
The thesis "The social pedagogue in the penitentiary practice" deals with the possible use of graduates in social of pedagogy in the prison system. Labor follows the development of social pedagogy from ancient Greece to the current approach of the field in the Czech and Slovak and characterizes the relationship of social pedagogy and other disciplines. Labor is dedicated to the profession and the competencies of social pedagogue and the theoretical possibility of its application in practice. Finally, it deals with the current penitentiary practice and description of selected jobs. The aim of the research is to verify the possibility job opportunities for leavers' field of social pedagogy in particular selected functions in practice, and finding the minimum educational requirements for those functions.
Klíčová slova
Sociální pedagog, možnost uplatnění, kompetence, penitenciární praxe, vychovatel, speciální pedagog, vychovatel terapeut, sociální pracovník.
Klíčová slova v angličtině
Social pedagogue, possibility to apply, competence, penitentiary practice, educator, special pedagogue, educator - therapist, social worker.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce. S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na charakteristiku osobnosti sociálního pedagoga a stanovení jeho kompetencí;
- na analýzu trhu práce v prostředí Vězeňské služby ČR;
- na určení možností uplatnění sociálního pedagoga v tomto prostředí.
Součástí práce bude kvantitativní výzkum, zaměřený na zjištění současného stavu zaměstnanců VS ČR se sociálně-pedagogickým vzděláním ve vybraných věznicích a využití jejich kompetencí v praxi.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce. S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na charakteristiku osobnosti sociálního pedagoga a stanovení jeho kompetencí;
- na analýzu trhu práce v prostředí Vězeňské služby ČR;
- na určení možností uplatnění sociálního pedagoga v tomto prostředí.
Součástí práce bude kvantitativní výzkum, zaměřený na zjištění současného stavu zaměstnanců VS ČR se sociálně-pedagogickým vzděláním ve vybraných věznicích a využití jejich kompetencí v praxi.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Z. Sociální pedagogika ve střední Evropě, současný stav a perspektivy, Brno: IMS, 2009, ISBN 978-80-87182-08-6
HÁLA, J. Úvod do teorie a praxe vězeňství, VŠERS, Č.Budějovice, 2005, 183 s. ISBN 80-86708-05-5
JŮZL, M. a kol. Penologie a penitenciární pedagogika, IMS Brno, 2004, 121 s.
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. 216 s. ISBN 978-80-7367-383-3.
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk - prostředí - výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. 199 s. ISBN 80-7315-004-2.
MÜHLPACHR, P. Kapitoly ze sociální patologie. Brno: IMS, 2003. 84 s.
PŘADKA, M., KNOTOVÁ, D., FALTÝSKOVÁ, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: MU, 2004. 45 s. ISBN 80-210-3469-6.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Z. Sociální pedagogika ve střední Evropě, současný stav a perspektivy, Brno: IMS, 2009, ISBN 978-80-87182-08-6
HÁLA, J. Úvod do teorie a praxe vězeňství, VŠERS, Č.Budějovice, 2005, 183 s. ISBN 80-86708-05-5
JŮZL, M. a kol. Penologie a penitenciární pedagogika, IMS Brno, 2004, 121 s.
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. 216 s. ISBN 978-80-7367-383-3.
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk - prostředí - výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. 199 s. ISBN 80-7315-004-2.
MÜHLPACHR, P. Kapitoly ze sociální patologie. Brno: IMS, 2003. 84 s.
PŘADKA, M., KNOTOVÁ, D., FALTÝSKOVÁ, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: MU, 2004. 45 s. ISBN 80-210-3469-6.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové (bakalářské) práce ? viz posudky }
- odpověděl dobře}
3. Mgr. Dalajka - Z jakých zdrojů jste čerpal pojem "obsahová analýza" - odpověděl dobře
Z jaké metodologie jste čerpal při realizaci vašeho výzkumu (postup, struktura)? - odpověděl dobře