Tato diplomová práce pojednává o vlivu rodinného prostředí na rozvoj osobnosti dítěte. Podrobně popisuje proměny rodiny, typologii a charakteristiku rodinného prostředí. Zabývá se problematikou výchovy dítěte a příčinami výchovných potíží. Zkoumá zátěžové situace a možnosti jejich zvládání. Závěrečná kapitola vymezuje pojem osobnost, popisuje utváření osobnosti, její strukturu, dynamiku a socializační proces.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the influence of the family environment on child´s personality development. It describes a process of change in families, different family types and characteristics of family environment. It deals with patterns of child rearing and causes of child-rearing problems. It examines stressful situations and possible coping strategies. The last chapter defines the term of personality, its formation, structure and dynamics. It describes a process of socialization.
Klíčová slova
Rodina, rodinné prostředí, výchova, poruchy chování, výchovné potíže, zátěžové situace, obranné reakce, osobnost, socializace.
Tato diplomová práce pojednává o vlivu rodinného prostředí na rozvoj osobnosti dítěte. Podrobně popisuje proměny rodiny, typologii a charakteristiku rodinného prostředí. Zabývá se problematikou výchovy dítěte a příčinami výchovných potíží. Zkoumá zátěžové situace a možnosti jejich zvládání. Závěrečná kapitola vymezuje pojem osobnost, popisuje utváření osobnosti, její strukturu, dynamiku a socializační proces.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the influence of the family environment on child´s personality development. It describes a process of change in families, different family types and characteristics of family environment. It deals with patterns of child rearing and causes of child-rearing problems. It examines stressful situations and possible coping strategies. The last chapter defines the term of personality, its formation, structure and dynamics. It describes a process of socialization.
Klíčová slova
Rodina, rodinné prostředí, výchova, poruchy chování, výchovné potíže, zátěžové situace, obranné reakce, osobnost, socializace.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v meteriálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materíálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na druhy a charakteristiku rodinného prostředí;
- na výchovu, výchovné styly a metody v rodině (význam výchovy, současný pohled na výchovu, faktory ovlivňující způsob výchovy,..);
- na osobnost dítěte v jednotlivých životních etapách.
Součástí práce bude sociolgický průzkum (evnt. drobný sociologický výzkum) zaměřený na výchovné styly uplatňované v různých typech rodinného prostředí a jejich dopad na osobnost dítěte.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v meteriálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materíálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na druhy a charakteristiku rodinného prostředí;
- na výchovu, výchovné styly a metody v rodině (význam výchovy, současný pohled na výchovu, faktory ovlivňující způsob výchovy,..);
- na osobnost dítěte v jednotlivých životních etapách.
Součástí práce bude sociolgický průzkum (evnt. drobný sociologický výzkum) zaměřený na výchovné styly uplatňované v různých typech rodinného prostředí a jejich dopad na osobnost dítěte.
Seznam doporučené literatury
Balcar, K. Úvod do studia psychologie osobnosti. Chrudim: Mach, 1991.
Brablcová,V. Manželství, rodina, rodičovství. Praha: Horizont, 1977.
Dunovský, J. Dítě a poruchy rodiny. Praha: Avicenum, 1986.
Kubička, L. Psychologie školního dítěte a jeho výchova v rodině. Praha: Státní zdravotnické nakladatelství, 1963.
Matějček, Z. Děti, rodina a stres. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR, 1994.
Satir, V. Kniha o rodině. Praha: Práh, 1994.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Balcar, K. Úvod do studia psychologie osobnosti. Chrudim: Mach, 1991.
Brablcová,V. Manželství, rodina, rodičovství. Praha: Horizont, 1977.
Dunovský, J. Dítě a poruchy rodiny. Praha: Avicenum, 1986.
Kubička, L. Psychologie školního dítěte a jeho výchova v rodině. Praha: Státní zdravotnické nakladatelství, 1963.
Matějček, Z. Děti, rodina a stres. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR, 1994.
Satir, V. Kniha o rodině. Praha: Práh, 1994.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta
odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. Dr. Mazánková - výsledky praktické části práce
odpověděla vyčerpávajícím způsobem
doc. Jůzl - životní situace rodiny s postiženým dítětem