Diplomová práce je zaměřena na problematiku genderu ve školách. Je rozdělena
na dvě části. Teoretická část se zabývá základními genderovými pojmy a jejich vysvětlením, popisuje vývojové teorie, seznamuje s diskriminací a českou legislativou a je zaměřena na postavení žen a mužů na školách. Druhá část obsahuje životopisy významných osobností historie pedagogiky a nejznámějších spolků a sdružení pro ženy.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on gender issues in schools. Thesis is divided into two parts. First, theoretical, describes a basic gender terms and description
of a theory of human beings development. It brings information about discrimination and Czech legislation. It is overall focused on gender equality
in schools. Second part contend curriculum vitae of important personalities
of pedagogical history and representatives of best known women's associations.
Klíčová slova
Gender, gender studies, doing gender, gender mainstreaming, genderová role, genderové stereotypy, teorie identifikační (psychoanalytická), kognitivně vývojová teorie (na ni navazující teorie genderového schématu), teorie sociálního učení, osobnosti pedagogiky, ženské spolky a sdružení.
Klíčová slova v angličtině
Gender, gender studies, doing gender, gender mainstreaming, gender role, gender stereotypes, identification theory (psychoanalytic), cognitive development theory (the related theory of gender schema), social learning theory, personalities education, women's groups and associations.
Rozsah průvodní práce
121 s. (206 928 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na problematiku genderu ve školách. Je rozdělena
na dvě části. Teoretická část se zabývá základními genderovými pojmy a jejich vysvětlením, popisuje vývojové teorie, seznamuje s diskriminací a českou legislativou a je zaměřena na postavení žen a mužů na školách. Druhá část obsahuje životopisy významných osobností historie pedagogiky a nejznámějších spolků a sdružení pro ženy.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on gender issues in schools. Thesis is divided into two parts. First, theoretical, describes a basic gender terms and description
of a theory of human beings development. It brings information about discrimination and Czech legislation. It is overall focused on gender equality
in schools. Second part contend curriculum vitae of important personalities
of pedagogical history and representatives of best known women's associations.
Klíčová slova
Gender, gender studies, doing gender, gender mainstreaming, genderová role, genderové stereotypy, teorie identifikační (psychoanalytická), kognitivně vývojová teorie (na ni navazující teorie genderového schématu), teorie sociálního učení, osobnosti pedagogiky, ženské spolky a sdružení.
Klíčová slova v angličtině
Gender, gender studies, doing gender, gender mainstreaming, gender role, gender stereotypes, identification theory (psychoanalytic), cognitive development theory (the related theory of gender schema), social learning theory, personalities education, women's groups and associations.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- podstatu problematiky genderu
- maskulinitu a femininitu
- ženy a muže v pedagogice
- možnosti sociální pedagogiky při řešení rovného postavení žen a mužů ve školách
Součástí práce bude empirické šetření event. realizovaný výzkum (kvantitativní, příp.kvalitativní) zaměřený na zjištění genderové problematiky v edukačním procesu.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- podstatu problematiky genderu
- maskulinitu a femininitu
- ženy a muže v pedagogice
- možnosti sociální pedagogiky při řešení rovného postavení žen a mužů ve školách
Součástí práce bude empirické šetření event. realizovaný výzkum (kvantitativní, příp.kvalitativní) zaměřený na zjištění genderové problematiky v edukačním procesu.
Seznam doporučené literatury
Birkenbihl, V. F. Jak se učí chlapci a jak děvčata: rozdíly ve stylu učení, které byste měli znát. 1.vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2009, 111 s. ISBN 978-80-7311-110-6 (váz.).
Kolářová, M. Protest proti globalizaci: gender a feministická kritika. 1.vyd. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2009, 253 s. ISBN 978-80-86429-96-0 (brož.).
Koldinská, K. Gender a sociální právo. 1.vyd. Praha: C.H.Beck, 2010, 240 s. ISBN 978-80-7400-343-1 (brož.).
Křížková, A. Genderová segregace českého trhu práce: kvantitativní a kvalitativní obraz. 1.vyd. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2009, 115 s. ISBN 978-80-7330-165-1 (brož.).
Lippa, R.A. Pohlaví: příroda a výchova. 1.vyd. Praha: Academia, 2009, 432 s. ISBN 978-80-200-1719-2 (váz.).
Sokačová, L. et al. Gender a demokracie 1989 - 2009. Praha: Gender Studies, 2009, 112 s. ISBN 978-80-86520-64-3 (brož.).
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Birkenbihl, V. F. Jak se učí chlapci a jak děvčata: rozdíly ve stylu učení, které byste měli znát. 1.vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2009, 111 s. ISBN 978-80-7311-110-6 (váz.).
Kolářová, M. Protest proti globalizaci: gender a feministická kritika. 1.vyd. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2009, 253 s. ISBN 978-80-86429-96-0 (brož.).
Koldinská, K. Gender a sociální právo. 1.vyd. Praha: C.H.Beck, 2010, 240 s. ISBN 978-80-7400-343-1 (brož.).
Křížková, A. Genderová segregace českého trhu práce: kvantitativní a kvalitativní obraz. 1.vyd. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2009, 115 s. ISBN 978-80-7330-165-1 (brož.).
Lippa, R.A. Pohlaví: příroda a výchova. 1.vyd. Praha: Academia, 2009, 432 s. ISBN 978-80-200-1719-2 (váz.).
Sokačová, L. et al. Gender a demokracie 1989 - 2009. Praha: Gender Studies, 2009, 112 s. ISBN 978-80-86520-64-3 (brož.).
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.