Diplomová práce "Postoje rodičů vůči výchovně vzdělávacímu procesu na základní škole" se zabývá aspekty, které mohou ovlivnit utváření postojů rodičů k výchovně vzdělávacímu procesu na základních školách. Úvod teoretické části je věnován historickým východiskům, která utvářela vztah mezi rodinou a školou v minulosti. Dále jsou v teoretické části popisovány moderní trendy výchovně vzdělávacího procesu. Druhá polovina teoretické části je věnována především rodině, jejímu postavení v moderní společnosti, výchovným stylům současné rodiny i změnám, kterými rodina v postmoderní společnosti prochází. V návaznosti na teoretickou část diplomové práce se praktická část zabývá výzkumem, který byl prováděný na konkrétní základní škole. Cílem výzkumu bylo zjistit, jaká očekávání mají rodiče dětí základní školy od výchovně vzdělávacího procesu. Je zde vysvětlena použitá výzkumná metoda, prezentována získaná data s jejich následnou analýzou. Na základě zjištěných poznatků jsou v závěru práce ověřovány hypotézy, které byly pro tento výzkum stanoveny.
Anotace v angličtině
The diploma thesis " Parents' attitudes to the educational process at a basic school" deals with the aspects that can influence parents' attitudes to the educational process at basic schools. The introduction of the theoretical part is devoted to historical ways out that made the relation between a family and a school in the past.
The modern trends of the educational process are also described in the theoretical part. The second half of the theoretical part is concerned especially with a family, its position in the modern society, the formative styles of the present family and changes that the family in the postmodern society goes through. Further to the theoretical part of the diploma thesis the practical part deals with the research made at a particular basic school. The aim of the research was to find out what expectations the parents of the basic school pupils have to the educational process. The used research method is explained here and the gained data and their follow-up analysis are presented here. In the conclusion the hypothesa appointed for the research are verified on the basis of the established knowledge.
Diplomová práce "Postoje rodičů vůči výchovně vzdělávacímu procesu na základní škole" se zabývá aspekty, které mohou ovlivnit utváření postojů rodičů k výchovně vzdělávacímu procesu na základních školách. Úvod teoretické části je věnován historickým východiskům, která utvářela vztah mezi rodinou a školou v minulosti. Dále jsou v teoretické části popisovány moderní trendy výchovně vzdělávacího procesu. Druhá polovina teoretické části je věnována především rodině, jejímu postavení v moderní společnosti, výchovným stylům současné rodiny i změnám, kterými rodina v postmoderní společnosti prochází. V návaznosti na teoretickou část diplomové práce se praktická část zabývá výzkumem, který byl prováděný na konkrétní základní škole. Cílem výzkumu bylo zjistit, jaká očekávání mají rodiče dětí základní školy od výchovně vzdělávacího procesu. Je zde vysvětlena použitá výzkumná metoda, prezentována získaná data s jejich následnou analýzou. Na základě zjištěných poznatků jsou v závěru práce ověřovány hypotézy, které byly pro tento výzkum stanoveny.
Anotace v angličtině
The diploma thesis " Parents' attitudes to the educational process at a basic school" deals with the aspects that can influence parents' attitudes to the educational process at basic schools. The introduction of the theoretical part is devoted to historical ways out that made the relation between a family and a school in the past.
The modern trends of the educational process are also described in the theoretical part. The second half of the theoretical part is concerned especially with a family, its position in the modern society, the formative styles of the present family and changes that the family in the postmodern society goes through. Further to the theoretical part of the diploma thesis the practical part deals with the research made at a particular basic school. The aim of the research was to find out what expectations the parents of the basic school pupils have to the educational process. The used research method is explained here and the gained data and their follow-up analysis are presented here. In the conclusion the hypothesa appointed for the research are verified on the basis of the established knowledge.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na měnící se požadavky na způsob výchovy dětí v současné společnosti;
- na hledání odpovědi na otázku, co dnešní rodiče očekávají od výchovně vzdělávacího procesu na základní škole;
- na možnosti sociální pedagogiky při uplatňování nových způsobů výchovně vzdělávací práce.
Součástí práce bude empirické šetření event. realizovaný výzkum (kvantitativní, kvalitativní,smíšený) zaměřený na zjištění postojů dnešních rodičů nejen ke škole jako instituci, ale i ke způsobu výchovných metod pedagogů.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na měnící se požadavky na způsob výchovy dětí v současné společnosti;
- na hledání odpovědi na otázku, co dnešní rodiče očekávají od výchovně vzdělávacího procesu na základní škole;
- na možnosti sociální pedagogiky při uplatňování nových způsobů výchovně vzdělávací práce.
Součástí práce bude empirické šetření event. realizovaný výzkum (kvantitativní, kvalitativní,smíšený) zaměřený na zjištění postojů dnešních rodičů nejen ke škole jako instituci, ale i ke způsobu výchovných metod pedagogů.
Seznam doporučené literatury
FEŘTEK, Tomáš. Rodiče vítáni: praktický návod, jak usmířit rodiče a učitele našich dětí. 1. vyd. V Praze: Yinachi, 2011, 112 s. ISBN 978-80-904735-2-2.
HENDL, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza dat. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 583 s. ISBN 80-7178-820-1
KREJČOVÁ, Věra. Aktuální témata výchovy a vzdělávání ve škole: texty pro studijní disciplínu Teorie výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005, 93 s. ISBN 80-7041-391-3.
RABUŠICOVÁ, Milada. Škola a (versus) rodina. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 2004, 176 s. ISBN 80-210-3598-6.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
FEŘTEK, Tomáš. Rodiče vítáni: praktický návod, jak usmířit rodiče a učitele našich dětí. 1. vyd. V Praze: Yinachi, 2011, 112 s. ISBN 978-80-904735-2-2.
HENDL, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza dat. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 583 s. ISBN 80-7178-820-1
KREJČOVÁ, Věra. Aktuální témata výchovy a vzdělávání ve škole: texty pro studijní disciplínu Teorie výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005, 93 s. ISBN 80-7041-391-3.
RABUŠICOVÁ, Milada. Škola a (versus) rodina. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 2004, 176 s. ISBN 80-210-3598-6.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové (bakalářské) práce - viz posudky
- odpověděla dobře
3. Mgr. Dalajka - Ve výzkumu formulujete svá tvrzení jako obecné, ale výzkum provádíte na jedné škole - do jaké míry můžete své poznatky zobecňovat? - odpověděla částečně
doc. Laca - Jaké jsou doporučení pro praxi - na základě výsledků vaší práce? - odpověděla dobře