Diplomová práce je zaměřena na vzdělávání a trávení volného času seniorů. Je zde charakterizován pojem stáří s problémy, které přináší a andragogiky. Definuji smysl celoživotního vzdělávání, volného času, koncept úspěšného stárnutí a aktivní životní styl v postproduktivním věku. Uvádím typy a metody vzdělávání v dospělém věku, možnosti volnočasových aktivit pro seniory a srovnávám nabídku vzdělávacích a volnočasových aktivit ve městě Tišnově a obci Železné. V praktické části provádím sociologický výzkum mezi seniory nad 60 let věku s cílem zjistit rozsah jejich vzdělávacích a volnočasových aktivit a jejich spokojenost s nabídkou v této oblasti.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on education and leisure seniors. There is characterized by an age with the problems that brings, and Adult Education. Define the meaning of lifelong learning, leisure, the concept of successful aging and active lifestyles in advanced age. Mention the types and methods of education in the adult life, possibilities of leisure activities for seniors and compare the range of educational and leisure activities in the village Tišnově and community Železné. In the practical part of doing sociological survey among seniors over the age of 60 in order to determine the extent of their educational and leisure activities and their satisfaction with the offer in this area.
Klíčová slova
Vzdělávání, volný čas, senior, stáří, andragogika, celoživotní vzdělávání, koncept úspěšného stárnutí, aktivní životní styl, motivace, volnočasové aktivity, vzdělávací aktivity.
Klíčová slova v angličtině
Education, leisure, senior, age, adult education, lifelong learning, the concept of successful aging, active-lifestyle, motivation, leisure activities, educational activities.
Rozsah průvodní práce
87
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na vzdělávání a trávení volného času seniorů. Je zde charakterizován pojem stáří s problémy, které přináší a andragogiky. Definuji smysl celoživotního vzdělávání, volného času, koncept úspěšného stárnutí a aktivní životní styl v postproduktivním věku. Uvádím typy a metody vzdělávání v dospělém věku, možnosti volnočasových aktivit pro seniory a srovnávám nabídku vzdělávacích a volnočasových aktivit ve městě Tišnově a obci Železné. V praktické části provádím sociologický výzkum mezi seniory nad 60 let věku s cílem zjistit rozsah jejich vzdělávacích a volnočasových aktivit a jejich spokojenost s nabídkou v této oblasti.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on education and leisure seniors. There is characterized by an age with the problems that brings, and Adult Education. Define the meaning of lifelong learning, leisure, the concept of successful aging and active lifestyles in advanced age. Mention the types and methods of education in the adult life, possibilities of leisure activities for seniors and compare the range of educational and leisure activities in the village Tišnově and community Železné. In the practical part of doing sociological survey among seniors over the age of 60 in order to determine the extent of their educational and leisure activities and their satisfaction with the offer in this area.
Klíčová slova
Vzdělávání, volný čas, senior, stáří, andragogika, celoživotní vzdělávání, koncept úspěšného stárnutí, aktivní životní styl, motivace, volnočasové aktivity, vzdělávací aktivity.
Klíčová slova v angličtině
Education, leisure, senior, age, adult education, lifelong learning, the concept of successful aging, active-lifestyle, motivation, leisure activities, educational activities.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- volnočasové možnosti a smysluplné trávení volného času generace seniorů
- možnosti aktivního vzdělávání seniorů a motivace seniorů k dalšímu vzdělávání
- srovnání možností volnočasové nabídky a vzdělávacích aktivit v obci a ve městě
V rámci sociologického průzkumu se chci zaměřit na:
- názory, motivy a potřeby generace seniorů, týkající se volnočasových a vzdělávacích aktivit
- možnosti, které seniorům nabízí místo jejich bydliště a instituce zaměřené na celoživotní vzdělávání obyvatel
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- volnočasové možnosti a smysluplné trávení volného času generace seniorů
- možnosti aktivního vzdělávání seniorů a motivace seniorů k dalšímu vzdělávání
- srovnání možností volnočasové nabídky a vzdělávacích aktivit v obci a ve městě
V rámci sociologického průzkumu se chci zaměřit na:
- názory, motivy a potřeby generace seniorů, týkající se volnočasových a vzdělávacích aktivit
- možnosti, které seniorům nabízí místo jejich bydliště a instituce zaměřené na celoživotní vzdělávání obyvatel
Seznam doporučené literatury
Hájek, B., Hofbauer, B., Pávková, J. Pedagogické ovlivňování volného času. Praha: Portál 2008
Kopecký, M. Sociální hnutí a vzdělávání dospělých. Praha: Eurolex Bohemia 2004
Kraus, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál 2008
Němec, J. a kol. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. Brno: Paido 2002
Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál 1995
Sak, P. a kol. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál 2007
Šerák, M. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál 2009
Vážanský, M. Základy pedagogiky volného času. Brno: Print- Typia 2001
Periodická literatura: Psychologie dnes. Praha: Portál 2010, 2011
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Hájek, B., Hofbauer, B., Pávková, J. Pedagogické ovlivňování volného času. Praha: Portál 2008
Kopecký, M. Sociální hnutí a vzdělávání dospělých. Praha: Eurolex Bohemia 2004
Kraus, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál 2008
Němec, J. a kol. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. Brno: Paido 2002
Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál 1995
Sak, P. a kol. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál 2007
Šerák, M. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál 2009
Vážanský, M. Základy pedagogiky volného času. Brno: Print- Typia 2001
Periodická literatura: Psychologie dnes. Praha: Portál 2010, 2011
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové (bakalářské) práce ? viz posudky }
- odpověděla dobře}
3. doc.Laca - Jaký je vztah současné mladé generace k seniorům? odpověděla dobře
Mgr. Dalajka - Jak jste vymezila volnočasové aktivity ve výzkumu a jaký smysl má toto vymezení ve vztahu k hypotéze č.1 - odpověděla dobře