Diplomová práce se zabývá problematikou šikany u žáků základních škol. Teoretická část práce se zaměřuje na aktuální projevy a příčiny šikany ve škole a faktory, jež ovlivňují její vznik a další vývoj. Rovněž podává charakteristiku jednotlivých aktérů šikany a popisuje následky, které si sebou tito aktéři odnášejí. Práce poukazuje na jednotlivé možnosti prevence a způsoby řešení šikany na základních školách.
Praktická část přináší informace o výzkumném šetření mezi žáky a učiteli základních škol. Výzkum jednak srovnává pomocí techniky dotazníků výskyt a osobní zkušenost se šikanou dětí, navštěvujících základní školu ve městě a dětí, které pochází z venkovského prostředí, a současně se zaměřuje na praktické zkušenosti pedagogů. Zjišťuje, jak často
se učitelé na školách se šikanou setkávají, jakým způsobem ji řeší a jak se šikaně snaží předcházet.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the issue of bullying among primary school pupils . The theoretical part focuses on current symptoms and causes of bullying at school and the factors influencing the origin and development. It also gives the characteristics of individual actors bullying and describes the consequences that these actors have him take away . The work points out the various possibilities of prevention and ways to address bullying in elementary schools.
The practical section provides information on the scientific research between students and teachers in the primary schools. The research compares on the one hand by means of checklists occurrence of a personal experience with bullying of children attending primary school in the town and the children who come from rural areas, while focusing on the practical experience of teachers . Figuring out how often teachers in schools bullying experienced how it solves and how it seeks to prevent bullying.
Klíčová slova
šikana, prevence, agrese, agresor, oběť, strach
Klíčová slova v angličtině
bullying, prevention, aggression, aggressor, victim, fear
Rozsah průvodní práce
90 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou šikany u žáků základních škol. Teoretická část práce se zaměřuje na aktuální projevy a příčiny šikany ve škole a faktory, jež ovlivňují její vznik a další vývoj. Rovněž podává charakteristiku jednotlivých aktérů šikany a popisuje následky, které si sebou tito aktéři odnášejí. Práce poukazuje na jednotlivé možnosti prevence a způsoby řešení šikany na základních školách.
Praktická část přináší informace o výzkumném šetření mezi žáky a učiteli základních škol. Výzkum jednak srovnává pomocí techniky dotazníků výskyt a osobní zkušenost se šikanou dětí, navštěvujících základní školu ve městě a dětí, které pochází z venkovského prostředí, a současně se zaměřuje na praktické zkušenosti pedagogů. Zjišťuje, jak často
se učitelé na školách se šikanou setkávají, jakým způsobem ji řeší a jak se šikaně snaží předcházet.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the issue of bullying among primary school pupils . The theoretical part focuses on current symptoms and causes of bullying at school and the factors influencing the origin and development. It also gives the characteristics of individual actors bullying and describes the consequences that these actors have him take away . The work points out the various possibilities of prevention and ways to address bullying in elementary schools.
The practical section provides information on the scientific research between students and teachers in the primary schools. The research compares on the one hand by means of checklists occurrence of a personal experience with bullying of children attending primary school in the town and the children who come from rural areas, while focusing on the practical experience of teachers . Figuring out how often teachers in schools bullying experienced how it solves and how it seeks to prevent bullying.
Klíčová slova
šikana, prevence, agrese, agresor, oběť, strach
Klíčová slova v angličtině
bullying, prevention, aggression, aggressor, victim, fear
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na šikanu na 2. stupni základních škol
- na aktéry a oběti šikanování
- na prevenci šikany na ZŠ a možnosti jejího řešení
Součástí práce bude empirické šetření zaměřené na žáky 2. stupně základních škol, kde pomocí kvantitativního výzkumu budeme zjišťovat, zda se žáci osobně setkali s šikanou na škole. Osloveni budou žáci z městských škol a ze škol vesnického typu, přičemž cílem bude porovnat četnost výskytu šikany a zkušenost s šikanou u dětí z vesnice nebo měst.
Druhá část výzkumu bude zaměřena na učitele základních škol, kde budeme také pomocí kvantitativního výzkumného šetření zjišťovat, jak často se šikana u nich na škole vyskytuje, jak se snaží šikaně předcházet a jak samotnou šikanu řeší.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na šikanu na 2. stupni základních škol
- na aktéry a oběti šikanování
- na prevenci šikany na ZŠ a možnosti jejího řešení
Součástí práce bude empirické šetření zaměřené na žáky 2. stupně základních škol, kde pomocí kvantitativního výzkumu budeme zjišťovat, zda se žáci osobně setkali s šikanou na škole. Osloveni budou žáci z městských škol a ze škol vesnického typu, přičemž cílem bude porovnat četnost výskytu šikany a zkušenost s šikanou u dětí z vesnice nebo měst.
Druhá část výzkumu bude zaměřena na učitele základních škol, kde budeme také pomocí kvantitativního výzkumného šetření zjišťovat, jak často se šikana u nich na škole vyskytuje, jak se snaží šikaně předcházet a jak samotnou šikanu řeší.
Seznam doporučené literatury
BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9.
ERB, H. Násilí ve škole a jak mu čelit. 1.vyd. PRAHA: Amulet, 2000. ISBN 80-86299-22-8.
KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5
ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. PRAHA: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9.
VÁGNEROVÁ, K. Minimalizace šikany. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-611-7.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9.
ERB, H. Násilí ve škole a jak mu čelit. 1.vyd. PRAHA: Amulet, 2000. ISBN 80-86299-22-8.
KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5
ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. PRAHA: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9.
VÁGNEROVÁ, K. Minimalizace šikany. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-611-7.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.