Diplomová práce Kyberšikana a její potenciální řešení na základní škole se zabývá sociálně patologickým jevem v kyberprostoru, kyberšikanou. Práce seznamuje se základními pojmy, které se týkají nových médií, internetu a sociálních sítí, popisuje vzájemný vztah mezi tradiční šikanou a kyberšikanou, informuje o jejích příčinách, typech a formách. Věnuje se také oběti a typům agresorů kyberšikany. V neposlední řadě se zaměřuje na řešení a prevenci kyberšikany. Cílem výzkumu je odhalení potencionálního výskytu kyberšikany ve vybrané škole a srovnání s výsledky šetření projektu "Copingové strategie kyberšikany u adolescentů", který byl realizován v letech 2011 - 2012 v ČR
Anotace v angličtině
This thesis entitled Cyberbullying and its Potential Resolution in Primary Schools deals with the socially pathological phenomenon in cyberspace, cyberbullying. The paper familiarizes readers with the basic terms concerning new media, the Internet and social networks, it describes the mutual relationship between traditional bullying and cyberbullying, and provides information on its causes, types and forms. It also deals with victims and types of aggressors engaging in cyberbullying. Finally, it focuses on solutions and prevention of cyberbullying. The aim of the research is to further map the school environment in a selected school, to uncover the potential appearance of phenomena supporting cyberbullying, to propose procedures for resolving this problem and compare them with the results of the project "Copying strategies in cyberbullying at adolescents", which was carried out in the Czech Republic in 2011 - 2012
Klíčová slova
Nová média, kyberprostor, internet, sociální sítě, online násilí, tradiční šikana, kyberšikana, oběť a agresor kyberšikany, řešení a prevence kyberšikany.
Klíčová slova v angličtině
New media, cyberspace, the Internet, social networks, online violence, traditional bullying, cyberbullying, victim and aggressor of cyberbullying, solutions and prevention of cyberbullying.
Rozsah průvodní práce
87
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce Kyberšikana a její potenciální řešení na základní škole se zabývá sociálně patologickým jevem v kyberprostoru, kyberšikanou. Práce seznamuje se základními pojmy, které se týkají nových médií, internetu a sociálních sítí, popisuje vzájemný vztah mezi tradiční šikanou a kyberšikanou, informuje o jejích příčinách, typech a formách. Věnuje se také oběti a typům agresorů kyberšikany. V neposlední řadě se zaměřuje na řešení a prevenci kyberšikany. Cílem výzkumu je odhalení potencionálního výskytu kyberšikany ve vybrané škole a srovnání s výsledky šetření projektu "Copingové strategie kyberšikany u adolescentů", který byl realizován v letech 2011 - 2012 v ČR
Anotace v angličtině
This thesis entitled Cyberbullying and its Potential Resolution in Primary Schools deals with the socially pathological phenomenon in cyberspace, cyberbullying. The paper familiarizes readers with the basic terms concerning new media, the Internet and social networks, it describes the mutual relationship between traditional bullying and cyberbullying, and provides information on its causes, types and forms. It also deals with victims and types of aggressors engaging in cyberbullying. Finally, it focuses on solutions and prevention of cyberbullying. The aim of the research is to further map the school environment in a selected school, to uncover the potential appearance of phenomena supporting cyberbullying, to propose procedures for resolving this problem and compare them with the results of the project "Copying strategies in cyberbullying at adolescents", which was carried out in the Czech Republic in 2011 - 2012
Klíčová slova
Nová média, kyberprostor, internet, sociální sítě, online násilí, tradiční šikana, kyberšikana, oběť a agresor kyberšikany, řešení a prevence kyberšikany.
Klíčová slova v angličtině
New media, cyberspace, the Internet, social networks, online violence, traditional bullying, cyberbullying, victim and aggressor of cyberbullying, solutions and prevention of cyberbullying.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce v její teoretické části zaměřena zejména na:
- konceptuální charakteristiku kyberšikany (povaha, ale taktéž cíle) a sociálně pedagogické zkoumání jejího prostředí;
- primární prevenci kyberšikany na základních školách;
- rozbor možností následného (post delictum) sociálně pedagogického řešení kyberšikany.
Jak je požadováno, do práce bude začleněna empirická část, v níž diplomantka upřednostní kvantitativní výzkum zaměřený na zjištění současného stavu kyberšikany na jedné brněnské základní škole.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce v její teoretické části zaměřena zejména na:
- konceptuální charakteristiku kyberšikany (povaha, ale taktéž cíle) a sociálně pedagogické zkoumání jejího prostředí;
- primární prevenci kyberšikany na základních školách;
- rozbor možností následného (post delictum) sociálně pedagogického řešení kyberšikany.
Jak je požadováno, do práce bude začleněna empirická část, v níž diplomantka upřednostní kvantitativní výzkum zaměřený na zjištění současného stavu kyberšikany na jedné brněnské základní škole.
Seznam doporučené literatury
Field, Evelyn M. Jak se bránit šikaně: praktický rádce pro děti, rodiče i učitele, Praha: G plus G, 2009.
Kolář, M. Bolest šikanování, Praha: Portál, 2005.
Rogers, V. Kyberšikana: pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty, Praha: Portál, 2011.
Říčan, P. Jak na šikanu, Praha: Portál, 2010.
Vaníčková, E. Cesta za poznáním šikany, šikanování mezi dětmi, Praha: ČSOD, 2002.
Vašutová, M. Proměny šikany ve světě nových médií, Praha: MPSV, 2010.
Seznam doporučené literatury
Field, Evelyn M. Jak se bránit šikaně: praktický rádce pro děti, rodiče i učitele, Praha: G plus G, 2009.
Kolář, M. Bolest šikanování, Praha: Portál, 2005.
Rogers, V. Kyberšikana: pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty, Praha: Portál, 2011.
Říčan, P. Jak na šikanu, Praha: Portál, 2010.
Vaníčková, E. Cesta za poznáním šikany, šikanování mezi dětmi, Praha: ČSOD, 2002.
Vašutová, M. Proměny šikany ve světě nových médií, Praha: MPSV, 2010.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce ? viz posudky }
- odpověděla dobře}
3. doc.Laca - Jakou formou lze využíít preventivních opatření k řešení této problematiky, např. i pro rodiče? - odpověděla dobře
PhDr. Plšková - Znáte celorepublikový program nebo projekt, který se komplexně zabývá preventivním programem k využívání PC? - odpověděla částečně
Mgr. Dalajka - Jaké podklady máte k tvrzení, že kyberšikana je závažnější jako šikana? odpověděla dobře
Mgr. Tannenbergerová - Kde se mohou dozvědět základní informace o tomto problému např. děti ze sociálně slabých rodin ? - odpověděla částečně
Mgr. Dalajka - Mají děti obavy, že jim rodiče, jako výchovné opatření, zamítnou přístup k PC ? - odpověděla částečně