Diplomová práce Vandalismus jako patologický problém české společnosti se zabývá vandalismem jako sociálně patologickým jevem, a to ve vztahu k člověku a k současným problémům české společnosti. Práce v teoretické části charakterizuje pojem vandalismus, jeho projevy, biologické a sociokulturní příčiny. Vymezuje klíčové problémy současné české společnosti, se zřetelem na jedince, rodinné, školní a volnočasové prostředí a dává je do vztahu s vandalismem. Zabývá se ekologickou výchovou v prevenci vandalství. Pojednává o prevenci v rámci rodiny, školy, volnočasových aktivit, odborného poradenství, sociální práce. Navrhuje optimální řešení prostřednictvím resocializační pedagogiky, utváření zdravého životního stylu, komunitního přístupu, práce, arteterapie, psychoterapie a sociální pedagogiky. V praktické části se práce zabývá výzkumem vztahu, postoji a názory dětí a mládeže a dospělé populace k vandalismu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis Vandalism as a Pathological Problem of the Czech Society deals with vandalism as a socially pathological phenomenon related to humans and to current problems of the Czech society. In its theoretical part the thesis specifies the term 'vandalism', as well as its symptoms and biological and socio-cultural causes. The thesis defines key problems of the contemporary Czech society with regards to individuals and to family, school and leisure time environments and relates them to vandalism. It discusses the role of environmental education in vandalism prevention. The thesis further deals with family, school and leisure time prevention, counselling and social work. It suggests optimum solutions making use of re-socialization pedagogy, healthy lifestyle development, community approach, work, art therapy, psychotherapy and social pedagogy. The practical part of the thesis is devoted to a survey of attitudes and opinions of children, youth and adults in relation to vandalism.
Klíčová slova
Vandalismus, sociální patologie, sociálně patologické jevy, člověk, společnost, agresivita, rodina, škola, volnočasové aktivity, graffiti (sprejerství), ekologická výchova, prevence, pedagogicko-psychologické poradenství, psychoterapie, resocializační pedagogika, sociální práce, sociální pedagogika, sociální exkluze, narcismus, výzkum, děti a mládež, dospělá populace, práce, zdravý životní styl.
Klíčová slova v angličtině
Vandalism, social pathology, socially pathological phenomena, humans, society, aggressivity, family, school, leisure time activities, graffiti (graffiti spraying), environmental education, prevention, educational and psychological counselling, psychotherapy, re-socialization pedagogy, social work, social pedagogy, social inclusion, narcism, survey, children and youth, adult population, work, healthy lifestyle.
Rozsah průvodní práce
143 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce Vandalismus jako patologický problém české společnosti se zabývá vandalismem jako sociálně patologickým jevem, a to ve vztahu k člověku a k současným problémům české společnosti. Práce v teoretické části charakterizuje pojem vandalismus, jeho projevy, biologické a sociokulturní příčiny. Vymezuje klíčové problémy současné české společnosti, se zřetelem na jedince, rodinné, školní a volnočasové prostředí a dává je do vztahu s vandalismem. Zabývá se ekologickou výchovou v prevenci vandalství. Pojednává o prevenci v rámci rodiny, školy, volnočasových aktivit, odborného poradenství, sociální práce. Navrhuje optimální řešení prostřednictvím resocializační pedagogiky, utváření zdravého životního stylu, komunitního přístupu, práce, arteterapie, psychoterapie a sociální pedagogiky. V praktické části se práce zabývá výzkumem vztahu, postoji a názory dětí a mládeže a dospělé populace k vandalismu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis Vandalism as a Pathological Problem of the Czech Society deals with vandalism as a socially pathological phenomenon related to humans and to current problems of the Czech society. In its theoretical part the thesis specifies the term 'vandalism', as well as its symptoms and biological and socio-cultural causes. The thesis defines key problems of the contemporary Czech society with regards to individuals and to family, school and leisure time environments and relates them to vandalism. It discusses the role of environmental education in vandalism prevention. The thesis further deals with family, school and leisure time prevention, counselling and social work. It suggests optimum solutions making use of re-socialization pedagogy, healthy lifestyle development, community approach, work, art therapy, psychotherapy and social pedagogy. The practical part of the thesis is devoted to a survey of attitudes and opinions of children, youth and adults in relation to vandalism.
Klíčová slova
Vandalismus, sociální patologie, sociálně patologické jevy, člověk, společnost, agresivita, rodina, škola, volnočasové aktivity, graffiti (sprejerství), ekologická výchova, prevence, pedagogicko-psychologické poradenství, psychoterapie, resocializační pedagogika, sociální práce, sociální pedagogika, sociální exkluze, narcismus, výzkum, děti a mládež, dospělá populace, práce, zdravý životní styl.
Klíčová slova v angličtině
Vandalism, social pathology, socially pathological phenomena, humans, society, aggressivity, family, school, leisure time activities, graffiti (graffiti spraying), environmental education, prevention, educational and psychological counselling, psychotherapy, re-socialization pedagogy, social work, social pedagogy, social inclusion, narcism, survey, children and youth, adult population, work, healthy lifestyle.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na pokračování a prohloubení vlastní bakalářské práce Kaplanová, J. Vandalismus, vandalství - projev mladé generace, Brno: IMS, 2012;
- na příčiny a rizika pramenící z vandalismu se zaměřením zejména na sociokulturní dispozice ve vztahu s problémy české společnosti (benevolence společnosti k vandalismu, vč. opomíjení tohoto sociálně patologického jevu, krize rodiny, sociálně patologické jevy, kriminalita, chudoba, sociální exkluze, společenská tolerance alkoholu, stárnutí populace a neúcta ke stáří, ekologické problémy jako ohrožení životního prostoru člověka, změny hodnotového žebříčku a další);
- na řešení a prevenci vandalismu se zaměřením zejména na úlohu rodiny, školy a mimoškolních aktivit;
- na řešení a prevenci vandalismu prostřednictvím výchovy, a to zejména ekologické výchovy;
- na možnosti sociální pedagogiky při nápravě tohoto stavu.
Součástí práce bude empirické šetření event. realizovaný výzkum (kvantitativní, kvalitativní, smíšený) zaměřený na tento jev, přičemž bude proveden kontrolní výzkum prostřednictvím stěžejních otázek z provedeného výzkumu v rámci vlastní bakalářské práce, s rozšířením na aktuálně řešené téma (např. vliv ekologické výchovy v prevenci vandalismu apod.).
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na pokračování a prohloubení vlastní bakalářské práce Kaplanová, J. Vandalismus, vandalství - projev mladé generace, Brno: IMS, 2012;
- na příčiny a rizika pramenící z vandalismu se zaměřením zejména na sociokulturní dispozice ve vztahu s problémy české společnosti (benevolence společnosti k vandalismu, vč. opomíjení tohoto sociálně patologického jevu, krize rodiny, sociálně patologické jevy, kriminalita, chudoba, sociální exkluze, společenská tolerance alkoholu, stárnutí populace a neúcta ke stáří, ekologické problémy jako ohrožení životního prostoru člověka, změny hodnotového žebříčku a další);
- na řešení a prevenci vandalismu se zaměřením zejména na úlohu rodiny, školy a mimoškolních aktivit;
- na řešení a prevenci vandalismu prostřednictvím výchovy, a to zejména ekologické výchovy;
- na možnosti sociální pedagogiky při nápravě tohoto stavu.
Součástí práce bude empirické šetření event. realizovaný výzkum (kvantitativní, kvalitativní, smíšený) zaměřený na tento jev, přičemž bude proveden kontrolní výzkum prostřednictvím stěžejních otázek z provedeného výzkumu v rámci vlastní bakalářské práce, s rozšířením na aktuálně řešené téma (např. vliv ekologické výchovy v prevenci vandalismu apod.).
Seznam doporučené literatury
Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007.
Fischer, S., Škoda, J. Sociální patologie. Praha: Grada, 2009.
Horká, H., Hrdličková, A. Výchova pro 21. století. Brno: Paido, 1998.
Horká. H. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido, 1996.
Jemelka, P. Úvod do ekologické problematiky. Brno: Masarykova univerzita, 2003.
Kraus, B., Hroncová, J. Sociální patologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010.
Kraus, B., Poláčková, V. et al. Člověk - prostředí - výchova. Brno: Paido, 2001.
Lazarová, B. První pomoc při řešení výchovných problémů. Praha: STROM, 1998.
Martínek, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada, 2009.
Matoušek, O., Kroftová, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003.
Pávková, J. a kol. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2008.
Rybář, R. a kol. Člověk - společnost a výchova k hodnotám. Brno: Masarykova univerzita, 2011.
Quesnell, D. M. Co si myslíme, čemu věříme a kdo jsme. Praha: Academia, 2002.
Sochůrek, J. Úvod do sociální patologie. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2009.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007.
Fischer, S., Škoda, J. Sociální patologie. Praha: Grada, 2009.
Horká, H., Hrdličková, A. Výchova pro 21. století. Brno: Paido, 1998.
Horká. H. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido, 1996.
Jemelka, P. Úvod do ekologické problematiky. Brno: Masarykova univerzita, 2003.
Kraus, B., Hroncová, J. Sociální patologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010.
Kraus, B., Poláčková, V. et al. Člověk - prostředí - výchova. Brno: Paido, 2001.
Lazarová, B. První pomoc při řešení výchovných problémů. Praha: STROM, 1998.
Martínek, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada, 2009.
Matoušek, O., Kroftová, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003.
Pávková, J. a kol. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2008.
Rybář, R. a kol. Člověk - společnost a výchova k hodnotám. Brno: Masarykova univerzita, 2011.
Quesnell, D. M. Co si myslíme, čemu věříme a kdo jsme. Praha: Academia, 2002.
Sochůrek, J. Úvod do sociální patologie. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2009.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové (bakalářské) práce - viz posudky
- odpověděla dobře
3. Mgr. Dalajka - Operacionalizovala jste otázky - konkrétně pojem vandalismus - odpovděděla dobře
Mgr. Tannenbergerová - S jakým vzorkem respondentů jste pracovala - odpověděla dobře
Mgr. Dalajka - Konkrétní dotaz k hypotéze č. 3 - Domníváte se, že jste zjišťovala příčiny vandalismu nebo osobní postoj respondenta - odpověděla dobře
Mgr. Vavřík - Doporučení pro další využití výsledků výzkumu - bylo by vhodné doplnit o kvalitativní šetření