Diplomová práce se zabývá zvláštnostmi a odlišnostmi rodin se třemi a více dětmi. Sestává se z teoretické a praktické části. Teoretická část popisuje rodinu v kontextu společnosti a obsahuje tři kapitoly. První kapitola se věnuje tradičnímu pojetí rodiny, současnou rodinou z hlediska četnosti a její měnící se podobou. Druhá kapitola je plně zaměřena na téma tzn. vícečlenných rodin. Třetí kapitola představuje každodenní život vícečlenné rodiny.
Praktická část je založena na kvalitativním výzkumu, který díky kombinaci více metod dospěl k vlastní interpretaci získaných poznatků. Na základě těchto informací byl sestaven soupis charakteristik, které vícečlenné rodiny vystihují a odlišují se tím od rodin s jedním nebo dvěma dětmi.
Anotace v angličtině
This thesis investigates the particularities and singularities of families with three or more children. The study consists of theoretical and practical sections. The theoretical section, comprising three chapters, describes the family in the context of society. The first chapter is devoted to the traditional concept of the family, the size of the typical family at present and its changing form. The second chapter is dedicated to the issue of families made up of multiple members, whereas the third presents the daily life of such a large family.
The practical section is based on qualitative research which, due to the combination of se-veral methods, arrives at a unique interpretation of the data obtained. Consequently, the author lists characteristics typical of families containing three or more children, contrasted with those for families with fewer children.
Family, parents, children, siblings, multi-member family, specifics of family with three or more children, qualitative research, interview.
Rozsah průvodní práce
67 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá zvláštnostmi a odlišnostmi rodin se třemi a více dětmi. Sestává se z teoretické a praktické části. Teoretická část popisuje rodinu v kontextu společnosti a obsahuje tři kapitoly. První kapitola se věnuje tradičnímu pojetí rodiny, současnou rodinou z hlediska četnosti a její měnící se podobou. Druhá kapitola je plně zaměřena na téma tzn. vícečlenných rodin. Třetí kapitola představuje každodenní život vícečlenné rodiny.
Praktická část je založena na kvalitativním výzkumu, který díky kombinaci více metod dospěl k vlastní interpretaci získaných poznatků. Na základě těchto informací byl sestaven soupis charakteristik, které vícečlenné rodiny vystihují a odlišují se tím od rodin s jedním nebo dvěma dětmi.
Anotace v angličtině
This thesis investigates the particularities and singularities of families with three or more children. The study consists of theoretical and practical sections. The theoretical section, comprising three chapters, describes the family in the context of society. The first chapter is devoted to the traditional concept of the family, the size of the typical family at present and its changing form. The second chapter is dedicated to the issue of families made up of multiple members, whereas the third presents the daily life of such a large family.
The practical section is based on qualitative research which, due to the combination of se-veral methods, arrives at a unique interpretation of the data obtained. Consequently, the author lists characteristics typical of families containing three or more children, contrasted with those for families with fewer children.
Family, parents, children, siblings, multi-member family, specifics of family with three or more children, qualitative research, interview.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře k tomuto studijnímu textu.Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- na rodiny s třemi a více dětmi, respektive rodiče těchto rodin,
- na hledání odpovědi na otázku jak odlišné či zvláštní je takové rodinné prostředí,
- na názory rodičů těchto rodin na výchovu dětí.
Součástí práce bude empirické šetření, které bude provedeno kvalitativním způsobem. Tento výzkum bude zaměřen za zjištění specifických vlastností a vlivů ve vícečlenných rodinnách.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře k tomuto studijnímu textu.Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- na rodiny s třemi a více dětmi, respektive rodiče těchto rodin,
- na hledání odpovědi na otázku jak odlišné či zvláštní je takové rodinné prostředí,
- na názory rodičů těchto rodin na výchovu dětí.
Součástí práce bude empirické šetření, které bude provedeno kvalitativním způsobem. Tento výzkum bude zaměřen za zjištění specifických vlastností a vlivů ve vícečlenných rodinnách.
Seznam doporučené literatury
Čapek, J. Pozitivní výchova sourozenců v rodině. Praha: Portál, 2010.
Faber, A. Sourozenci bez rivality. Brno: Computer Press, 2009.
Matějček, Z. Co děti nejvíce potřebují.Praha: Portál, 1994.
Matoušek, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003.
Prekopová, J. Aby láska v rodinách proudila. Praha: Monika Vadasová-Elšíková, 2012.
Prekopová, J. Děti jsou hosté, co hledají cestu. Praha: Portál, 2008.
Vandenberg, P. Velká rodina-velké starosti. Praha: I. Železný, 1997.
Další literatura bude obsažena v projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Čapek, J. Pozitivní výchova sourozenců v rodině. Praha: Portál, 2010.
Faber, A. Sourozenci bez rivality. Brno: Computer Press, 2009.
Matějček, Z. Co děti nejvíce potřebují.Praha: Portál, 1994.
Matoušek, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003.
Prekopová, J. Aby láska v rodinách proudila. Praha: Monika Vadasová-Elšíková, 2012.
Prekopová, J. Děti jsou hosté, co hledají cestu. Praha: Portál, 2008.
Vandenberg, P. Velká rodina-velké starosti. Praha: I. Železný, 1997.
Další literatura bude obsažena v projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupen{í} studenta
2. Ot{á}zky vedouc{í}ho a oponenta diplomov{é} pr{á}ce (viz posudky)
- odpověděla vyčerp{á}vaj{í}c{í}m způsobem
3. Dr. Tannenbergerov{á}: Kategorizovala jste si specifika před v{ý}zkumem nebo až po proveden{í} v{ý}zkumu?