Diplomová práce nazvaná "Pedagogická komunikace jako základ výchovně vzdělávacího procesu" se věnuje problematice samotné pedagogické komunikace. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části bylo moji snahou popsat pojem a historii komunikace se základním členěním komunikace. Dále jsem se věnoval pedagogické komunikaci, osobnosti učitele a žáka a výukovým metodám. V praktické části jsem se prostřednictvím kvantitativního výzkumu zaměřil na nejčastější chyby v pedagogické komunikaci, které způsobují nezájem žáků o probíranou látku.
Anotace v angličtině
Diploma thesis entitled "Pedagogical communication as the basic of educational process" deals with the issue of pedagogical communication itself. The work is divided into theoretical and practical part. In the theoretical part I attempted to describe the concept and history of communication with a basic segmentation of communication. I was also focused on pedagogical communication, personality of the teacher and the pupil and teaching methods. In the practical part, through quantitative research I focused on the most common mistakes in pedagogical communication which arouses the disinterest of pupils on discussed topic.
Klíčová slova
komunikace, osobnost učitele, osobnost žáka, výchovný proces, vzdělávací proces, výukové metody, chyby v pedagogické komunikaci, schopnosti a dovednosti, temperament, výklad pedagoga, didaktické hry, vědomosti.
Klíčová slova v angličtině
communication, the personality of the teacher, the personality of the pupil, the behavioural proces, educational proces, teaching methods, mistakes in pedagogical communication, abilities and skills, temperament, the interpretation of the teacher, didactic games, knowledge.
Rozsah průvodní práce
128 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce nazvaná "Pedagogická komunikace jako základ výchovně vzdělávacího procesu" se věnuje problematice samotné pedagogické komunikace. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části bylo moji snahou popsat pojem a historii komunikace se základním členěním komunikace. Dále jsem se věnoval pedagogické komunikaci, osobnosti učitele a žáka a výukovým metodám. V praktické části jsem se prostřednictvím kvantitativního výzkumu zaměřil na nejčastější chyby v pedagogické komunikaci, které způsobují nezájem žáků o probíranou látku.
Anotace v angličtině
Diploma thesis entitled "Pedagogical communication as the basic of educational process" deals with the issue of pedagogical communication itself. The work is divided into theoretical and practical part. In the theoretical part I attempted to describe the concept and history of communication with a basic segmentation of communication. I was also focused on pedagogical communication, personality of the teacher and the pupil and teaching methods. In the practical part, through quantitative research I focused on the most common mistakes in pedagogical communication which arouses the disinterest of pupils on discussed topic.
Klíčová slova
komunikace, osobnost učitele, osobnost žáka, výchovný proces, vzdělávací proces, výukové metody, chyby v pedagogické komunikaci, schopnosti a dovednosti, temperament, výklad pedagoga, didaktické hry, vědomosti.
Klíčová slova v angličtině
communication, the personality of the teacher, the personality of the pupil, the behavioural proces, educational proces, teaching methods, mistakes in pedagogical communication, abilities and skills, temperament, the interpretation of the teacher, didactic games, knowledge.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálech IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Předběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na historickou stránku komunikace, její vznik, vývoj;
- na sociální komunikaci a její působení na jedince;
- na vliv pedagogické komunikace na výchovný a vzdělávací proces jedince i skupiny.
Součástí práce bude empirické šetření event. realizovaný výzkum (kvantitativní, kvalitativní, smíšený) zaměřený na zjištění rozvoje komunikačních schopností ve vztahu s výchovně vzdělávacím procesem
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálech IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Předběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na historickou stránku komunikace, její vznik, vývoj;
- na sociální komunikaci a její působení na jedince;
- na vliv pedagogické komunikace na výchovný a vzdělávací proces jedince i skupiny.
Součástí práce bude empirické šetření event. realizovaný výzkum (kvantitativní, kvalitativní, smíšený) zaměřený na zjištění rozvoje komunikačních schopností ve vztahu s výchovně vzdělávacím procesem
Seznam doporučené literatury
KŘIVOHLAVÝ, J., MAREŠ, J. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha: SPN, 1989.
MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995.
MAŘÍKOVÁ, M. Rétorika: manuál komunikačních dovedností. Praha: Professional Publishing, 2000.
NAVRÁTIL, S., KLIMEŠ, K., FLEISCHMANN, O. Komunikace v pedagogických situacích. Ústí nad Labem: PF UJEP, 1992.
NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005.
Další literatura bude obsažena v projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
KŘIVOHLAVÝ, J., MAREŠ, J. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha: SPN, 1989.
MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995.
MAŘÍKOVÁ, M. Rétorika: manuál komunikačních dovedností. Praha: Professional Publishing, 2000.
NAVRÁTIL, S., KLIMEŠ, K., FLEISCHMANN, O. Komunikace v pedagogických situacích. Ústí nad Labem: PF UJEP, 1992.
NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005.
Další literatura bude obsažena v projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.