Diplomová práce popisuje vznik a formování Sociální pedagogiky, přibližuje společenské a historické okolnosti, které ovlivnily její postupný vývoj. Práce je zaměřena na vybrané české pedagogy, v jejichž tvorbě sleduje sociálně pedagogickou tématiku. Část práce popisuje vybrané sociálně patologické jevy ve společnosti, které vykazují v dnešní době vzrůstající tendenci a jsou velmi nebezpečné pro celou společnost. Sociální patologie je tak pro současnou sociální pedagogiku velkou výzvou. Cílem práce je vyhledat prvky sociální pedagogiky, které se vyskytují ve vybraných dílech Jana Amose Komenského.
Anotace v angličtině
The diploma work describes the creation of ?Social pedagogy? and its formation under the influence of different social and historical events. The diploma work targets the Czech pedagogues and their selected works with social pedagogy theme. One part of the work deals with the Social pathology phenomena. Nowadays they are unfortunately still increasing and are very dangerous for the whole society. Social patology phenomena is big challenge for today´s Social pedagogy. The target of the diploma work is to find out the social pedagogic elements in the selected works of Jan Amos Komenský.
Klíčová slova
Sociální pedagogika, sociální patologie, vzdělávání, společnost, pedagog, škola, univerzita, rodina, kriminalita, šikana, závislost, prevence, sociální prostředí, multikulturní společnost, volný čas, altruismus, sociologie, psychologie, filozofie, etika, renesance, reformace, humanismus, filantropismus, náprava, kultura, vývoj, náboženství, demokratismus, mír.
Klíčová slova v angličtině
Social pedagogy, social pathology, education, society, pedagogue, school, university, family, criminality, bullying, addiction, prevention, social environment, multicultural society, leisure time, altruism, sociology, psychology, philosophy, ethic, renaissance, reformation, humanism, philanthropism, reform, culture, development, religion, democratism, peace.
Rozsah průvodní práce
102 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce popisuje vznik a formování Sociální pedagogiky, přibližuje společenské a historické okolnosti, které ovlivnily její postupný vývoj. Práce je zaměřena na vybrané české pedagogy, v jejichž tvorbě sleduje sociálně pedagogickou tématiku. Část práce popisuje vybrané sociálně patologické jevy ve společnosti, které vykazují v dnešní době vzrůstající tendenci a jsou velmi nebezpečné pro celou společnost. Sociální patologie je tak pro současnou sociální pedagogiku velkou výzvou. Cílem práce je vyhledat prvky sociální pedagogiky, které se vyskytují ve vybraných dílech Jana Amose Komenského.
Anotace v angličtině
The diploma work describes the creation of ?Social pedagogy? and its formation under the influence of different social and historical events. The diploma work targets the Czech pedagogues and their selected works with social pedagogy theme. One part of the work deals with the Social pathology phenomena. Nowadays they are unfortunately still increasing and are very dangerous for the whole society. Social patology phenomena is big challenge for today´s Social pedagogy. The target of the diploma work is to find out the social pedagogic elements in the selected works of Jan Amos Komenský.
Klíčová slova
Sociální pedagogika, sociální patologie, vzdělávání, společnost, pedagog, škola, univerzita, rodina, kriminalita, šikana, závislost, prevence, sociální prostředí, multikulturní společnost, volný čas, altruismus, sociologie, psychologie, filozofie, etika, renesance, reformace, humanismus, filantropismus, náprava, kultura, vývoj, náboženství, demokratismus, mír.
Klíčová slova v angličtině
Social pedagogy, social pathology, education, society, pedagogue, school, university, family, criminality, bullying, addiction, prevention, social environment, multicultural society, leisure time, altruism, sociology, psychology, philosophy, ethic, renaissance, reformation, humanism, philanthropism, reform, culture, development, religion, democratism, peace.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na historický vývoj sociální pedagogiky se zaměřením na vývoj v českých zemích
- na současné pojetí sociální pedagogiky ve smyslu multidisciplinární vědecké disciplíny
- na hledání prvků sociální pedagogiky v dílech vybraných českých pedagogů
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na historický vývoj sociální pedagogiky se zaměřením na vývoj v českých zemích
- na současné pojetí sociální pedagogiky ve smyslu multidisciplinární vědecké disciplíny
- na hledání prvků sociální pedagogiky v dílech vybraných českých pedagogů
Seznam doporučené literatury
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al., Člověk - prostředí - výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001, 199 s. ISBN 80-7315-004-2
KRAUS, B., SÝKORA P., Sociální pedagogika I. Institut mezioborových studií Brno: BonnyPress, 2009, 63 s.
LACA, S., Sociální pedagogika. Brno: Institut mezioborových studií Brno, 2011, 211 s.
PROCHÁZKA, M., Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012, 208 s. ISBN 978-80-247-3470-5
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J., Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2009, 395 s. ISBN 978-80-7367-647-6
PŘADKA, M., KNOTOVÁ D., FALTÝSKOVÁ J., Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 45 s. ISBN 80-210-3469-6
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al., Člověk - prostředí - výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001, 199 s. ISBN 80-7315-004-2
KRAUS, B., SÝKORA P., Sociální pedagogika I. Institut mezioborových studií Brno: BonnyPress, 2009, 63 s.
LACA, S., Sociální pedagogika. Brno: Institut mezioborových studií Brno, 2011, 211 s.
PROCHÁZKA, M., Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012, 208 s. ISBN 978-80-247-3470-5
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J., Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2009, 395 s. ISBN 978-80-7367-647-6
PŘADKA, M., KNOTOVÁ D., FALTÝSKOVÁ J., Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 45 s. ISBN 80-210-3469-6
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Vystoupení studenta
Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
- odpověděla dobře
doc. Wiegerová:
Jaké jsou "prvky sociální pedagogiky" ve vaší práci? - neodpověděla
Vybrané prvky jste sledovala ve všech vybraných literárních dílech J.A.Komenského? - neodpověděla
prof. Jílek
Na základě jakých kriterií jste učinila osobní a věcnou volbu postupu ve výzkumu? - odpověděla částečně
dr. Sýkora
Zdůvodněte zařazení 2. kapitoly Soc.patologie....do struktury vaší práce.? - odpověděla částečně
Obsahová analýza má svá kriteria, která v práci nejsou respektována. Vysvětlete. - neodpodvěděla