Vo svojej bakalárskej práci sa snažím o prienik jedného so základných stavebných prvkov grafického dizajnu piktogramu, so základnou filozofickou otázkou ľudskej existencie smrťou. Venujem sa histórii, základným princípom a pravidlám tvorby piktogramov a tiež použitím piktogramov v navigačných systémoch. Taktiež sa venujem základným predstavám o duši, umieraní a posmrtnom živote, zároveň symbolom viažucim sa k smrti, umieraniu a posmrtnému životu, naprieč históriou a rôznymi kultúrami.
Predošlé teoretické poznatky syntetizujem do praktickej časti a vytváram imaginárny navigačný systém pre práve zosnulého.
Anotace v angličtině
In my work I am trying to construct intersection between one of the fundamental building blocks of graphic design pictogram, with a basic philosophical questions of human exis-tence the death. The work is devoted to the history of pictograms, basic principles and rules of its creation and the use of pictograms in navigation systems. I also devote attention to the basic idea of the soul, dying and the afterlife, and to symbols related to death, dying and the afterlife across the history and different cultures. I synthesize the previous theoretical knowledge into the practical part and create and ima-ginary navigation system for the recently deceased.
Klíčová slova
piktogram, navigačný systém, história, smrť, duša, život po smrti
Klíčová slova v angličtině
pictogram, navigation system, history, death, the soul, life after death
Rozsah průvodní práce
66
Jazyk
SK
Anotace
Vo svojej bakalárskej práci sa snažím o prienik jedného so základných stavebných prvkov grafického dizajnu piktogramu, so základnou filozofickou otázkou ľudskej existencie smrťou. Venujem sa histórii, základným princípom a pravidlám tvorby piktogramov a tiež použitím piktogramov v navigačných systémoch. Taktiež sa venujem základným predstavám o duši, umieraní a posmrtnom živote, zároveň symbolom viažucim sa k smrti, umieraniu a posmrtnému životu, naprieč históriou a rôznymi kultúrami.
Predošlé teoretické poznatky syntetizujem do praktickej časti a vytváram imaginárny navigačný systém pre práve zosnulého.
Anotace v angličtině
In my work I am trying to construct intersection between one of the fundamental building blocks of graphic design pictogram, with a basic philosophical questions of human exis-tence the death. The work is devoted to the history of pictograms, basic principles and rules of its creation and the use of pictograms in navigation systems. I also devote attention to the basic idea of the soul, dying and the afterlife, and to symbols related to death, dying and the afterlife across the history and different cultures. I synthesize the previous theoretical knowledge into the practical part and create and ima-ginary navigation system for the recently deceased.
Klíčová slova
piktogram, navigačný systém, história, smrť, duša, život po smrti
Klíčová slova v angličtině
pictogram, navigation system, history, death, the soul, life after death
Zásady pro vypracování
Rozsah teoretické práce minimálně 25 stran + obrazové přílohy (dokumentace praktické části). Práci odevzdat v elektronické podobě (dle předepsané celouniverzitní šablony viz Směrnice rektora č. 15/2010) ve formátu PDF na 1 ks CD (DVD) nosiče, dále odevzdat 2 kusy výtisků elektronické podoby práce a 1 výtisk graficky zpracované bakalářské práce, která má volnější grafickou podobu.
Imaginární nadčasový informační systém (sada piktogramů a informační systém s imaginárního prostředí).
Teoretická část: Principy, související aspekty, historie, současné místo piktogramu ve světě dominující vizuální komunikace, proměny tvarosloví a vizuálních aspektů podle dobových estetických kritérií.
Praktická část: Kompletní sada piktogramů a jejich aplikace do imaginárního prostoru, v rámci informačního systému reálně neexistující instituce - (posmrtný, nadpozemský život).
Dále na samostatném nosiči CD-ROM odevzdejte v minimálním počtu 10 kusů obrazovou dokumentaci praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do Portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Zásady pro vypracování
Rozsah teoretické práce minimálně 25 stran + obrazové přílohy (dokumentace praktické části). Práci odevzdat v elektronické podobě (dle předepsané celouniverzitní šablony viz Směrnice rektora č. 15/2010) ve formátu PDF na 1 ks CD (DVD) nosiče, dále odevzdat 2 kusy výtisků elektronické podoby práce a 1 výtisk graficky zpracované bakalářské práce, která má volnější grafickou podobu.
Imaginární nadčasový informační systém (sada piktogramů a informační systém s imaginárního prostředí).
Teoretická část: Principy, související aspekty, historie, současné místo piktogramu ve světě dominující vizuální komunikace, proměny tvarosloví a vizuálních aspektů podle dobových estetických kritérií.
Praktická část: Kompletní sada piktogramů a jejich aplikace do imaginárního prostoru, v rámci informačního systému reálně neexistující instituce - (posmrtný, nadpozemský život).
Dále na samostatném nosiči CD-ROM odevzdejte v minimálním počtu 10 kusů obrazovou dokumentaci praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do Portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Seznam doporučené literatury
BAER Kim: Information Design: Graphic Approaches, Solutions, and Inspiration + 30 Case Studies. Rockport Publishers, Beverly, 2008
GIBSON David: The Wayfinding Handbook: Information Design for Public Places. Princeton Architectural Press, New York, 2009
KOLEKTÍV: Znaky a symboly. Euromedia Group, k.s. - Knižní klub v edici Universum, 2009
MOLLERUN Per: Wayshowing > Wayfinding: Basic and Interactive. BIS Publishers B.V., Amsterdam, 2013
RAYAN Abdullah: Pictograms, Icons and Sign: A Guide to Information Graphics. Thames & Hudson Ltd, London, 2006
A veškeré knihovnícke a jiné fondy s literaturou na území ČR, SR, EU, webové stránky vztahujíci se k tématu, odborné časopisy a další literatura po konzultaci s vedoucím práce.
Seznam doporučené literatury
BAER Kim: Information Design: Graphic Approaches, Solutions, and Inspiration + 30 Case Studies. Rockport Publishers, Beverly, 2008
GIBSON David: The Wayfinding Handbook: Information Design for Public Places. Princeton Architectural Press, New York, 2009
KOLEKTÍV: Znaky a symboly. Euromedia Group, k.s. - Knižní klub v edici Universum, 2009
MOLLERUN Per: Wayshowing > Wayfinding: Basic and Interactive. BIS Publishers B.V., Amsterdam, 2013
RAYAN Abdullah: Pictograms, Icons and Sign: A Guide to Information Graphics. Thames & Hudson Ltd, London, 2006
A veškeré knihovnícke a jiné fondy s literaturou na území ČR, SR, EU, webové stránky vztahujíci se k tématu, odborné časopisy a další literatura po konzultaci s vedoucím práce.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Hodnocení vedoucí praktická: C
Hodnocení oponent praktická: C
Velmi kavalitní, myšlenkově, koncepčně a argumentačně zvládnutá obhajoba. Atypické téma = atyp řešení. Otázky (Illík, Dosoudilová, Wolf, Kajnar) dovedl vhodnými argumenty k dobré komunuikační shodě.