Ve své bakalářské práci jsem se pokusil vytvořit komplexní sadu piktogramů, která bude splňovat požadavky na celistvost a estetickou kvalitu celku, ale také jednotli-vých symbolů.
V teoretické části zkoumám oblasti vizuální komunikace, které se staly východiskem pro vznik piktogramů v různých historických epochách. Zabývám se příčinami jejich vzniku i samotným přístupem renomovaných grafických designerů při tvorbě moder-ních vizuálních systémů.
Praktická část by měla navazovat na mé poznatky z vývoje umění, vizuální komuni-kace, psychologie, i informatiky. Piktogramy by měly být srozumitelné napříč jazyky. Tento soubor by měl ve finální fázi bakalářské práce poskytnout základ pro další roz-šiřování a umožnit v dlouhodobém výhledu obsáhnutí nejčastějších oblastí kde oče-káváme působení lidí různých národností.
Anotace v angličtině
In my thesis, I try to create a comprehensive set of pictograms that will meet the set integrity and the set aesthetic quality, as well as the integrity and aesthetic quality of individual symbols. In the theoretical part I am examining the areas of visual commu-nication, which was the basis for the development of pictograms in various historical epochs. I deal not only with the causes of their formation, but also how renowned, and already established graphic designers, have approached the subject of picto-grams, icons and entire visual systems.
The practical part should build on recent advances in the development of art, visual communication, psychology, and computer science. Pictograms should be understood across all languages. This file should, in the final stage of the bachelor theses, provide a basis for further expansion and allow, in a long-term outlook, encompassment of the most common areas, where we expect interaction between people of different nationalities.
Klíčová slova
piktogram, logogram, ikona, barva, informační systém, orientační sys-tém, ikona jako font,
Klíčová slova v angličtině
piktogram, logogram, icon, colour, information system, wayfinding system, font,
Rozsah průvodní práce
96
Jazyk
CZ
Anotace
Ve své bakalářské práci jsem se pokusil vytvořit komplexní sadu piktogramů, která bude splňovat požadavky na celistvost a estetickou kvalitu celku, ale také jednotli-vých symbolů.
V teoretické části zkoumám oblasti vizuální komunikace, které se staly východiskem pro vznik piktogramů v různých historických epochách. Zabývám se příčinami jejich vzniku i samotným přístupem renomovaných grafických designerů při tvorbě moder-ních vizuálních systémů.
Praktická část by měla navazovat na mé poznatky z vývoje umění, vizuální komuni-kace, psychologie, i informatiky. Piktogramy by měly být srozumitelné napříč jazyky. Tento soubor by měl ve finální fázi bakalářské práce poskytnout základ pro další roz-šiřování a umožnit v dlouhodobém výhledu obsáhnutí nejčastějších oblastí kde oče-káváme působení lidí různých národností.
Anotace v angličtině
In my thesis, I try to create a comprehensive set of pictograms that will meet the set integrity and the set aesthetic quality, as well as the integrity and aesthetic quality of individual symbols. In the theoretical part I am examining the areas of visual commu-nication, which was the basis for the development of pictograms in various historical epochs. I deal not only with the causes of their formation, but also how renowned, and already established graphic designers, have approached the subject of picto-grams, icons and entire visual systems.
The practical part should build on recent advances in the development of art, visual communication, psychology, and computer science. Pictograms should be understood across all languages. This file should, in the final stage of the bachelor theses, provide a basis for further expansion and allow, in a long-term outlook, encompassment of the most common areas, where we expect interaction between people of different nationalities.
Klíčová slova
piktogram, logogram, ikona, barva, informační systém, orientační sys-tém, ikona jako font,
Klíčová slova v angličtině
piktogram, logogram, icon, colour, information system, wayfinding system, font,
Zásady pro vypracování
Rozsah teoretické práce minimálně 25 stran + obrazové přílohy (dokumentace praktické části). Práci odevzdat v elektronické podobě (dle předepsané celouniverzitní šablony viz Směrnice rektora č. 15/2010) ve formátu PDF na 1 ks CD (DVD) nosiče, dále odevzdat 2 kusy výtisků elektronické podoby práce a 1 výtisk graficky zpracované bakalářské práce, která má volnější grafickou podobu.
Teoretická část:
Principy, historie, současné místo piktogramů ve světě vizuální komunikace. Proměny tvarosloví a vizuálních aspektů dle dobových estetických kritérií.
Praktická část:
Komplexní sada piktogramů a jejich užití v orientačních systémech, interaktivních aplikacích a tiskovinách.
Na samostatném nosiči CD-ROM odevzdejte v minimálním počtu 10 kusů obrazovou dokumentaci praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do Portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Zásady pro vypracování
Rozsah teoretické práce minimálně 25 stran + obrazové přílohy (dokumentace praktické části). Práci odevzdat v elektronické podobě (dle předepsané celouniverzitní šablony viz Směrnice rektora č. 15/2010) ve formátu PDF na 1 ks CD (DVD) nosiče, dále odevzdat 2 kusy výtisků elektronické podoby práce a 1 výtisk graficky zpracované bakalářské práce, která má volnější grafickou podobu.
Teoretická část:
Principy, historie, současné místo piktogramů ve světě vizuální komunikace. Proměny tvarosloví a vizuálních aspektů dle dobových estetických kritérií.
Praktická část:
Komplexní sada piktogramů a jejich užití v orientačních systémech, interaktivních aplikacích a tiskovinách.
Na samostatném nosiči CD-ROM odevzdejte v minimálním počtu 10 kusů obrazovou dokumentaci praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do Portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Seznam doporučené literatury
Per Mollerup - Marks of Excellence, Phaidon, London 1997
Los / Dos / Tres/ Logos, Die Gestalten Verlag 2002
MUTABOR - Lingua Grafica, Die Gestalten Verlag, 2001
LogoLounge 1+2 , Rockport, 2003 - 2007
M. Krampen, M. Götte, M. Kneidl - Die Welt der Zeichen, avedition, Germany, 2007
Charlotte Rivers - Innovation in logo Design, RotoVision, Switzerland, 2009
F. Friedl, N. Ott, B. Stein - TYPO /when - who - how/, Könemann, 1998
Richard Hollis - Graphic Design /A Concise History/, Thames&Hudson, London, 2001
Alan and Isabella Livingston - The Thames & Hudson Dictionary of Graphic Design and Designers, Thames&Hudson, London, 2001
Ladislav Sutnar v textech, KANT, Uměleckoprůmyslové museum, 2011
Ladislav Sutnar - Design in Action (angl.)Prague-New York, Argo, 2004
Adrian Frutiger, Signs and Symbols: Their Design and Meaning, Ebury Press, 1998
Adrian Frutiger: Symbole. Geheimnisvolle Bilder-Schriften, Zeichen, Signale, Labyrinthe, Heraldik, Haupt 2008, ISBN 3-258-07323-6
Seznam doporučené literatury
Per Mollerup - Marks of Excellence, Phaidon, London 1997
Los / Dos / Tres/ Logos, Die Gestalten Verlag 2002
MUTABOR - Lingua Grafica, Die Gestalten Verlag, 2001
LogoLounge 1+2 , Rockport, 2003 - 2007
M. Krampen, M. Götte, M. Kneidl - Die Welt der Zeichen, avedition, Germany, 2007
Charlotte Rivers - Innovation in logo Design, RotoVision, Switzerland, 2009
F. Friedl, N. Ott, B. Stein - TYPO /when - who - how/, Könemann, 1998
Richard Hollis - Graphic Design /A Concise History/, Thames&Hudson, London, 2001
Alan and Isabella Livingston - The Thames & Hudson Dictionary of Graphic Design and Designers, Thames&Hudson, London, 2001
Ladislav Sutnar v textech, KANT, Uměleckoprůmyslové museum, 2011
Ladislav Sutnar - Design in Action (angl.)Prague-New York, Argo, 2004
Adrian Frutiger, Signs and Symbols: Their Design and Meaning, Ebury Press, 1998
Adrian Frutiger: Symbole. Geheimnisvolle Bilder-Schriften, Zeichen, Signale, Labyrinthe, Heraldik, Haupt 2008, ISBN 3-258-07323-6
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace, mapy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Hodnocení vedoucí praktická: A
Hodnocení oponent praktická: C
Všechny okolnosti vzniku, realizace a s tím spojených problémů student vysvětlil, argumentoval věcně a správně. Otázky: (Kajnar, Wolf, Baroňová, Dosoudilová) spojené s tématem kvalitně zodpovězeny. Otázka (Krutil) o struktuře a členění sekcí, vysvětlil.