Tato práce se zabývá historickým vývojem učebnice cizího jazyka od prvních textových záznamů
po současnost. Převážně se zaměřuje na tři oblasti. Pedagogickou stránku popi-sující rozvoj pedagogiky a její největší osobnosti, pedagogické směry a výzkumy zabývající se problematikou obsahu, struktury a funkce učebnice. Dále na vizuální stránku zahrnující grafickou a designovou podobu knihy, její tvar, materiály, vývoj písma, použití ilustrace a fotografie. A technologickou stránku, která představuje nejdůležitější technické
a technologické objevy spojené s výrobou knihy, ať už se jedná o ručně psané, tištěné nebo elektronické učebnice.
Praktickou částí je třetí díl učebnice češtiny pro malé cizince volně navazující na již použí-vané tituly.
V této části jsou představeny ukázky grafické úpravy učebnice s využitím
autorských ilustrací.
Anotace v angličtině
The theoretical part of thesis deals with the historical development of foreign language textbooks from the first text records to the present.
Mainly focuses on three areas: educational area describing the development of education and famous people in education, educational trends and research dealing with content, structure and functions of textbooks. Next area is focused to the visual aspect involving graphic design and layout of the book, its shape, materials, development of writing, the use of illustrations and photographs.
The last area concerns technological aspects, which represents the major technical and technological breakthroughs associated with the production of books, whether they are handwritten, printed or electronic textbooks.
The practical part is the third volume of the Czech language textbook for young foreigners. This part presents examples of graphic layout and the illustrations of textbook.
Klíčová slova
učebnice cizího jazyka, historie učebnice, vývoj učebnice, ilustrace, písmo
Klíčová slova v angličtině
foreign language textbooks, history of textbooks, design of textbooks, illustration, font
Rozsah průvodní práce
94 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá historickým vývojem učebnice cizího jazyka od prvních textových záznamů
po současnost. Převážně se zaměřuje na tři oblasti. Pedagogickou stránku popi-sující rozvoj pedagogiky a její největší osobnosti, pedagogické směry a výzkumy zabývající se problematikou obsahu, struktury a funkce učebnice. Dále na vizuální stránku zahrnující grafickou a designovou podobu knihy, její tvar, materiály, vývoj písma, použití ilustrace a fotografie. A technologickou stránku, která představuje nejdůležitější technické
a technologické objevy spojené s výrobou knihy, ať už se jedná o ručně psané, tištěné nebo elektronické učebnice.
Praktickou částí je třetí díl učebnice češtiny pro malé cizince volně navazující na již použí-vané tituly.
V této části jsou představeny ukázky grafické úpravy učebnice s využitím
autorských ilustrací.
Anotace v angličtině
The theoretical part of thesis deals with the historical development of foreign language textbooks from the first text records to the present.
Mainly focuses on three areas: educational area describing the development of education and famous people in education, educational trends and research dealing with content, structure and functions of textbooks. Next area is focused to the visual aspect involving graphic design and layout of the book, its shape, materials, development of writing, the use of illustrations and photographs.
The last area concerns technological aspects, which represents the major technical and technological breakthroughs associated with the production of books, whether they are handwritten, printed or electronic textbooks.
The practical part is the third volume of the Czech language textbook for young foreigners. This part presents examples of graphic layout and the illustrations of textbook.
Klíčová slova
učebnice cizího jazyka, historie učebnice, vývoj učebnice, ilustrace, písmo
Klíčová slova v angličtině
foreign language textbooks, history of textbooks, design of textbooks, illustration, font
Zásady pro vypracování
Rozsah teoretické práce minimálně 25 stran + obrazové přílohy (dokumentace praktické části). Práci odevzdat v elektronické podobě (dle předepsané celouniverzitní šablony viz Směrnice rektora č. 15/2010) ve formátu PDF na 1 ks CD (DVD) nosiče, dále odevzdat 2 kusy výtisků elektronické podoby práce a 1 výtisk graficky zpracované bakalářské práce, která má volnější grafickou podobu.
Kniha jako zdroj zábavy i poučení.
Teoretická část:
Historie a současnost učebnice cizích jazyků.
Praktická část:
Autorský projekt knihy: učebnice češtiny pro cizince.
Na samostatném nosiči CD-ROM odevzdejte v minimálním počtu 10 kusů obrazovou dokumentaci praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do Portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Zásady pro vypracování
Rozsah teoretické práce minimálně 25 stran + obrazové přílohy (dokumentace praktické části). Práci odevzdat v elektronické podobě (dle předepsané celouniverzitní šablony viz Směrnice rektora č. 15/2010) ve formátu PDF na 1 ks CD (DVD) nosiče, dále odevzdat 2 kusy výtisků elektronické podoby práce a 1 výtisk graficky zpracované bakalářské práce, která má volnější grafickou podobu.
Kniha jako zdroj zábavy i poučení.
Teoretická část:
Historie a současnost učebnice cizích jazyků.
Praktická část:
Autorský projekt knihy: učebnice češtiny pro cizince.
Na samostatném nosiči CD-ROM odevzdejte v minimálním počtu 10 kusů obrazovou dokumentaci praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do Portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Seznam doporučené literatury
SAMARA, Timothy. Grafický design: Základní pravidla a způsoby jejich porušování. 1. vyd.
Adéla Hašková, Petra Bidlasová. Praha: Slovart, 2008, 272 s. ISBN 978-80-7391-030-3.
LEPIL, Oldřich. Teorie a praxe tvorby výukových materiálů. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2489-7.
MAŇÁK, J., KLAPKO, D. Učebnice pod lupou. Brno: Paido, 2006.
MAŇÁK, J., KNECHT, P. (eds.) Hodnocení učebnic. Brno: Paido, 2007.
PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky.3. aktualizované vydání. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-567-7.
JŮVA, Vladimír sen., JŮVA, V. Jun. Stručné dějiny pedagogiky. 4. Rozšířené vydání. Brno: Paido, 1997. ISBN 80-85931-43-5.
ERHART, Adolf. Základy jazykovědy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-24612-5.
ZAMAROVSK7, Vojtěch. Na počátku byl sumer. 2. přepracované vydání. Praha: Panorama, 1983
OLIVA, Pavel. Zrození evropské civilizace. 1. Vydání. Praha: Scientia, 1995. ISBN 80-85827-97-2.
ŚWIDERKOVÁ, A. Tvář helénistického světa. 1. vyd. Praha: Panorama, 1983. ISBN 11-108-83-13/34.
ŚWIDERKOVÁ, A. Když papyry promluvily. 1. vyd. Praha: Orbis, 1972. ISBN 11-010-72-13/34.
STROUHAL, Evžen. Život starých Egypťanů. 2., rozšíř. vyd. Londýn : OPUS, 1994.
BORECKÝ, Bořivoj. Antická kultura. 1. Vydání. Praha: Orbis, 1961.
A veškeré knihovnické a jiné fondy s literaturou na území ČR, SR, EU, webové stránky vztahující se k tématu, odborné časopisy a další literatura po konzultaci s vedoucím práce.
Seznam doporučené literatury
SAMARA, Timothy. Grafický design: Základní pravidla a způsoby jejich porušování. 1. vyd.
Adéla Hašková, Petra Bidlasová. Praha: Slovart, 2008, 272 s. ISBN 978-80-7391-030-3.
LEPIL, Oldřich. Teorie a praxe tvorby výukových materiálů. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2489-7.
MAŇÁK, J., KLAPKO, D. Učebnice pod lupou. Brno: Paido, 2006.
MAŇÁK, J., KNECHT, P. (eds.) Hodnocení učebnic. Brno: Paido, 2007.
PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky.3. aktualizované vydání. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-567-7.
JŮVA, Vladimír sen., JŮVA, V. Jun. Stručné dějiny pedagogiky. 4. Rozšířené vydání. Brno: Paido, 1997. ISBN 80-85931-43-5.
ERHART, Adolf. Základy jazykovědy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-24612-5.
ZAMAROVSK7, Vojtěch. Na počátku byl sumer. 2. přepracované vydání. Praha: Panorama, 1983
OLIVA, Pavel. Zrození evropské civilizace. 1. Vydání. Praha: Scientia, 1995. ISBN 80-85827-97-2.
ŚWIDERKOVÁ, A. Tvář helénistického světa. 1. vyd. Praha: Panorama, 1983. ISBN 11-108-83-13/34.
ŚWIDERKOVÁ, A. Když papyry promluvily. 1. vyd. Praha: Orbis, 1972. ISBN 11-010-72-13/34.
STROUHAL, Evžen. Život starých Egypťanů. 2., rozšíř. vyd. Londýn : OPUS, 1994.
BORECKÝ, Bořivoj. Antická kultura. 1. Vydání. Praha: Orbis, 1961.
A veškeré knihovnické a jiné fondy s literaturou na území ČR, SR, EU, webové stránky vztahující se k tématu, odborné časopisy a další literatura po konzultaci s vedoucím práce.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Hodnocení vedoucí praktická: A
Hodnocení oponent praktická: A
Atypické řešení teoretickéé práce ve formě svitku komise ocenila. Otázky (Kajnar, Wolf, Illík) na motivaci, technické aspekty realizace a celkový záměr byly zodpovězeny přesvědčivou formou.