V diplomové práci se zabývám aktivizací seniorů s využitím biografie. Práce je rozdě-lena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části přibližuji problematiku stáří a stár-nutí, vlivy, které působí na stáří a jsou důsledkem mnohých změn, vývoj péče o seniory
se současnou nabídkou péče a zamřením na práci s klienty v domově pro seniory. Dále
ve své práci vymezuji typy demence, jejich vznik a průběh, možnosti léčby a vhodnou ko-munikaci. Popisuji nabídku vhodných aktivizací pro seniory, jejich potřeby a přání, které jsou zaznamenány v individuálním plánování. V neposlední řadě se zabývám psychobio-grafickým modelem péče s využitím vhodné aktivizační techniky pro cílovou skupinu se-niorů včetně osob postihnutých syndromem demence.
V praktické části práce uvádím důvod výběru kvalitativní formy výzkumu, které jsem vzhledem k tématu a problematice této práce zvolila metodou rozhovoru a případové stu-die. Popisuji a analyzuji zkoumaný vzorek několika klientů vybraného zařízení s výsledky vhodné aktivizace dle psychobiografického modelu péče a jeho užití do praxe.
Anotace v angličtině
In this thesis deals with the activation of seniors usin the biography. The work is divi-ded into theoretichal and practical parts. In the theoretical part of old age and aging influ-ences actin on age and are the result of many changes, development of care for seniors with current range of care and focused to work with clients in a home for elderly. Further I set out the types of dementia, their origin and course, treatment options and good communications. Describe the range of appropriate activities for seniors, their needs and wishes, which are recorded in individual planning. Finally, I deal with psychobiographical model of care using motivational techniques suitable for the target group of seniors, icludin people affected by dementia.
In the practical section reaseon for selectin qualitative forms of research that I have gi-ven the topic and the issue of work chosen by interview and case study. Describes and ana-lyzes the research sample multiple clients selected device with the appropriate activation results according psychobiographical care model and its use in practice.
Klíčová slova
Psychobiografický model péče, aktivizace seniorů, demence, stáří a stárnutí.
Klíčová slova v angličtině
Psychobiographical care model, activation of the elderly, dementia, old age, aging.
Rozsah průvodní práce
108
Jazyk
CZ
Anotace
V diplomové práci se zabývám aktivizací seniorů s využitím biografie. Práce je rozdě-lena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části přibližuji problematiku stáří a stár-nutí, vlivy, které působí na stáří a jsou důsledkem mnohých změn, vývoj péče o seniory
se současnou nabídkou péče a zamřením na práci s klienty v domově pro seniory. Dále
ve své práci vymezuji typy demence, jejich vznik a průběh, možnosti léčby a vhodnou ko-munikaci. Popisuji nabídku vhodných aktivizací pro seniory, jejich potřeby a přání, které jsou zaznamenány v individuálním plánování. V neposlední řadě se zabývám psychobio-grafickým modelem péče s využitím vhodné aktivizační techniky pro cílovou skupinu se-niorů včetně osob postihnutých syndromem demence.
V praktické části práce uvádím důvod výběru kvalitativní formy výzkumu, které jsem vzhledem k tématu a problematice této práce zvolila metodou rozhovoru a případové stu-die. Popisuji a analyzuji zkoumaný vzorek několika klientů vybraného zařízení s výsledky vhodné aktivizace dle psychobiografického modelu péče a jeho užití do praxe.
Anotace v angličtině
In this thesis deals with the activation of seniors usin the biography. The work is divi-ded into theoretichal and practical parts. In the theoretical part of old age and aging influ-ences actin on age and are the result of many changes, development of care for seniors with current range of care and focused to work with clients in a home for elderly. Further I set out the types of dementia, their origin and course, treatment options and good communications. Describe the range of appropriate activities for seniors, their needs and wishes, which are recorded in individual planning. Finally, I deal with psychobiographical model of care using motivational techniques suitable for the target group of seniors, icludin people affected by dementia.
In the practical section reaseon for selectin qualitative forms of research that I have gi-ven the topic and the issue of work chosen by interview and case study. Describes and ana-lyzes the research sample multiple clients selected device with the appropriate activation results according psychobiographical care model and its use in practice.
Klíčová slova
Psychobiografický model péče, aktivizace seniorů, demence, stáří a stárnutí.
Klíčová slova v angličtině
Psychobiographical care model, activation of the elderly, dementia, old age, aging.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vymezení stáří a stárnutí,
- na vymezení demence, jejich typů a projevů, přístupy k pacientům v jednotlivých stádiích demence
- formy péče o seniory, včetně nabídky sociálních služeb
- práci se seniory
- aktivizaci seniorů s využitím biografie
Součástí práce bude kvalitativní výzkum, resp. studium dokumentů, ve kterém se zaměřím na určitého klienta a jeho život, u něhož použiji aktivizaci za využití prvků biografie a psychobiografický model péče. Popíši bio-psycho-sociální stáří a stárnutí. Zaměřím se na demenci a její druhy, zejména na Alzheimerovu demenci, ale také na příznaky, komunikaci s lidmi postiženými demencí a v neposlední řadě také na přístupy k pacientům v jednotlivých stádiích demence. Rozčlením různé formy péče o seniory, včetně nabídky sociálních služeb určených právě pro seniorskou populaci. V neposlední řadě se zaměřím na práci se seniory a na aktivizaci seniorů za využití biografie.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vymezení stáří a stárnutí,
- na vymezení demence, jejich typů a projevů, přístupy k pacientům v jednotlivých stádiích demence
- formy péče o seniory, včetně nabídky sociálních služeb
- práci se seniory
- aktivizaci seniorů s využitím biografie
Součástí práce bude kvalitativní výzkum, resp. studium dokumentů, ve kterém se zaměřím na určitého klienta a jeho život, u něhož použiji aktivizaci za využití prvků biografie a psychobiografický model péče. Popíši bio-psycho-sociální stáří a stárnutí. Zaměřím se na demenci a její druhy, zejména na Alzheimerovu demenci, ale také na příznaky, komunikaci s lidmi postiženými demencí a v neposlední řadě také na přístupy k pacientům v jednotlivých stádiích demence. Rozčlením různé formy péče o seniory, včetně nabídky sociálních služeb určených právě pro seniorskou populaci. V neposlední řadě se zaměřím na práci se seniory a na aktivizaci seniorů za využití biografie.
Seznam doporučené literatury
Böhm, E., Psychobiographisches Pflegemodell nach Böhm, Band I: Grundlagen, Verlag Wilhelm Maudrich, Wien-München-Bern, 2004, ISBN 3-85175-768-8.
Janečková, H., Vacková, M. Reminiscence. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-581-3.
Jirák, R., Holmerová, I., Borozová, C. a kolektiv. Demence a jiné poruchy paměti. Praha: Grada, 2009, ISBN 978-80-247-2454-6.
Malíková, E. Péče o seniory v pobytových sociálních zařízeních. Praha: Grada, 2011, s. 29 - 279. ISBN 978-80-247-3148-3.
Mlýnková, J. Péče o staré občany. Praha: Grada, 2011, s. 38 - 177. ISBN 978-80-3872-7.
Mühlpachr, P. Gerontopedagogika. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2004, s.8 -138. ISBN 80-210-3345-2.
Pichaud, C., Thaeaurová, I. Soužití se staršími lidmi. Praha: Portál, 1998, s. 76 - 94. ISBN 80-7178-184-3.
Říčan, P. Cesta životem vývojová psychologie. Praha: Portál, 2004, ISBN 80-7367-124 - 7.
Sýkorová, D. Autonomie ve stáří. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007, ISBN 978-80-86429-62-5.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Böhm, E., Psychobiographisches Pflegemodell nach Böhm, Band I: Grundlagen, Verlag Wilhelm Maudrich, Wien-München-Bern, 2004, ISBN 3-85175-768-8.
Janečková, H., Vacková, M. Reminiscence. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-581-3.
Jirák, R., Holmerová, I., Borozová, C. a kolektiv. Demence a jiné poruchy paměti. Praha: Grada, 2009, ISBN 978-80-247-2454-6.
Malíková, E. Péče o seniory v pobytových sociálních zařízeních. Praha: Grada, 2011, s. 29 - 279. ISBN 978-80-247-3148-3.
Mlýnková, J. Péče o staré občany. Praha: Grada, 2011, s. 38 - 177. ISBN 978-80-3872-7.
Mühlpachr, P. Gerontopedagogika. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2004, s.8 -138. ISBN 80-210-3345-2.
Pichaud, C., Thaeaurová, I. Soužití se staršími lidmi. Praha: Portál, 1998, s. 76 - 94. ISBN 80-7178-184-3.
Říčan, P. Cesta životem vývojová psychologie. Praha: Portál, 2004, ISBN 80-7367-124 - 7.
Sýkorová, D. Autonomie ve stáří. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007, ISBN 978-80-86429-62-5.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce ? viz posudky }
- odpověděla dobře}
3. Mgr. Dalajka - Jaká byla vaše výzkumná otázka? Je dobře stanovena? - odpověděla dobře