Diplomová práce ve své teoretické části identifikuje a charakterizuje pojem mládež a s ní spjaté sociálně patologické jevy, informuje o možných příčinách jejich vzniku, vymezuje právní a následnou procesní stránku při řešení protiprávního jednání mládeže. V závěru teoretické části informuje o základních preventivních programech a postupech civilních institucí a státních orgánech. Empirická část diplomové práce zahrnuje výzkumné šetření, které bylo provedeno prostřednictvím dotazníkové metody u reprezentativního výběru delikventní a ne-delikventní mládeže, které verifikovalo stanovené hypotézy.
Anotace v angličtině
Diploma thesis in theoretical part identifies and distinguishes the concept of youth and their related social pathologies, informs about the possible causes of their occurrence, sets out the legal and procedural aspects followed in dealing with infringement youth. At the end of the theoretical part provides information on basic preventive programs and practices of civil institutions and government bodies. The empirical part of the thesis includes research, which was conducted through a questionnaire survey of a representative selection of delinquent and non-delinquent youth which verified the hypothesis.
Klíčová slova
Sociální patologie, kriminalita, delikvence, vandalismus, přestupek, trestný čin, delikt, vrstevnické skupiny, mládež, subkultura, prevence, veřejná správa, orgány sociálně právní ochrany dětí, kurátor, probace a mediace
Klíčová slova v angličtině
Social pathology, crime, delinquency, vandalism, misdemeanor, offense, offense, peer groups, juvenile, subculture, prevention, public administration, social institutions and legal protection of children, curator, probation and mediation
Rozsah průvodní práce
74 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce ve své teoretické části identifikuje a charakterizuje pojem mládež a s ní spjaté sociálně patologické jevy, informuje o možných příčinách jejich vzniku, vymezuje právní a následnou procesní stránku při řešení protiprávního jednání mládeže. V závěru teoretické části informuje o základních preventivních programech a postupech civilních institucí a státních orgánech. Empirická část diplomové práce zahrnuje výzkumné šetření, které bylo provedeno prostřednictvím dotazníkové metody u reprezentativního výběru delikventní a ne-delikventní mládeže, které verifikovalo stanovené hypotézy.
Anotace v angličtině
Diploma thesis in theoretical part identifies and distinguishes the concept of youth and their related social pathologies, informs about the possible causes of their occurrence, sets out the legal and procedural aspects followed in dealing with infringement youth. At the end of the theoretical part provides information on basic preventive programs and practices of civil institutions and government bodies. The empirical part of the thesis includes research, which was conducted through a questionnaire survey of a representative selection of delinquent and non-delinquent youth which verified the hypothesis.
Klíčová slova
Sociální patologie, kriminalita, delikvence, vandalismus, přestupek, trestný čin, delikt, vrstevnické skupiny, mládež, subkultura, prevence, veřejná správa, orgány sociálně právní ochrany dětí, kurátor, probace a mediace
Klíčová slova v angličtině
Social pathology, crime, delinquency, vandalism, misdemeanor, offense, offense, peer groups, juvenile, subculture, prevention, public administration, social institutions and legal protection of children, curator, probation and mediation
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na rizikové skupiny, u kterých se zpravidla soc. patologické jevy rozvíjí
- na hledání řešení situace těchto rizikových skupin, ale i dalších
- na možnosti sociální pedagogiky a orgánů státní správy při nápravě tohoto stavu.
Součástí práce bude empirické šetření event. realizovaný výzkum (kvantitativní, kvalitativní, smíšený) zaměřený na zjištění příčin vzniku vandalismu u rozdílných sociálních skupin.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na rizikové skupiny, u kterých se zpravidla soc. patologické jevy rozvíjí
- na hledání řešení situace těchto rizikových skupin, ale i dalších
- na možnosti sociální pedagogiky a orgánů státní správy při nápravě tohoto stavu.
Součástí práce bude empirické šetření event. realizovaný výzkum (kvantitativní, kvalitativní, smíšený) zaměřený na zjištění příčin vzniku vandalismu u rozdílných sociálních skupin.
Seznam doporučené literatury
1. ČERMÁK, Ivo. Lidská agrese a její souvislosti. 1.vyd. Žďár nad Sázavou: Fakta, 1998, 204 s. ISBN 80-902-6141-8.
2. JANDOUREK, Jan. Sociologický slovník. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 285 s. ISBN 80-717-8535-0.
3. LABÁTH, Vladimír. Riziková mládež: možnosti potenciálnych zmien. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakl., 2001, 157 s. Studijní texty (Sociologické
nakladatelství), sv. 19. ISBN 80-858-5066-4.
4. MARACZEKOVÁ, Martina. Využití volného času u dětí a mládeže jako prevence kriminality. Brno 2010. Diplomová práce. Masarykova univerzita,
Fakulta sportovních studií.
5. MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeţe: druhy agresí, přístupy k agresívnímu chování, poruchy chování, šikana. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 152 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4723-105.
6. MÜHLPACHR, Pavel. Sociopatologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 194 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, sv. č. 112.
ISBN 978-802-1045-507.
Seznam doporučené literatury
1. ČERMÁK, Ivo. Lidská agrese a její souvislosti. 1.vyd. Žďár nad Sázavou: Fakta, 1998, 204 s. ISBN 80-902-6141-8.
2. JANDOUREK, Jan. Sociologický slovník. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 285 s. ISBN 80-717-8535-0.
3. LABÁTH, Vladimír. Riziková mládež: možnosti potenciálnych zmien. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakl., 2001, 157 s. Studijní texty (Sociologické
nakladatelství), sv. 19. ISBN 80-858-5066-4.
4. MARACZEKOVÁ, Martina. Využití volného času u dětí a mládeže jako prevence kriminality. Brno 2010. Diplomová práce. Masarykova univerzita,
Fakulta sportovních studií.
5. MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeţe: druhy agresí, přístupy k agresívnímu chování, poruchy chování, šikana. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 152 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4723-105.
6. MÜHLPACHR, Pavel. Sociopatologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 194 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, sv. č. 112.
ISBN 978-802-1045-507.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
odpověděl částečně
3. Mgr. Dalajka - Postrádám v práci k ověření hypotézy č. 1 kapitolu zaměřenou na trávení volného času. Může být vandalismus forma trávení volného času? - odpověděl částečně
Phdr. Plšková - Jaký je rozdíl mezi ústavní a ochrannou výchovou? Jakou funkci má diagnostické zařízení - odpověděl částečně