Práce je zaměřena na extremismus a jeho hrozby v postmoderní společnosti. Pojednává o extremismu, jeho projevech a následcích. Vysvětluje a rozebírá rizika i hrozby, které extremistická scéna přináší v ČR, ale i ve světě. Pokouší se zmapovat nejrizikovější skupiny osob, které mohou být extremistickou scénou pohlceny ve smyslu sympatií, ale z druhé strany mapuje i osoby, které jsou ohroženy samotnou ideou extremismu. Hlouběji se práce zabývá oběťmi extremismu, jeho pachateli a charakteristikou trestných činů souvisejících s extremismem. V práci je obsažen historický pohled na tuto problematiku, včetně hledání příčin vzniku extremisticky orientovaných skupin. V závěru jsou uvedeny možnosti řešení tohoto patologického jevu včetně prevence, která je realizována v ČR. Téma práce souvisí se sociální pedagogikou, která představuje aplikované odvětví pedagogiky zabývající se výchovným působením právě na rizikové a sociálně znevýhodněné skupiny mládeže i dospělých.
Anotace v angličtině
The paper is focused on extremism and its threats for postmodern society. It deals with extremism, its manifestations and consequences. The work explains and analyses risks and threats, connected to the extremist scene both in the Czech Republic and abroad. The aim of this paper is to map the most dangerous groups, which could sympathize with the extremist scene, on the other hand also to map individuals, which could be threatened by the idea of extremism itself. The paper examines victims of extremism in depth, its of-fenders and characteristic traits of criminal activity connected to extremism. The paper contains historical perspective on this topic, including inquiry of causes of extremist ori-ented group's origin. In conclusion, possibilities how to solve this problem are indicated, including prevention which is implemented in the Czech Republic. The topic is connected to the social pedagogic, which represents applied field of pedagogic, dealing with the topic of educational influences on high-risk and socially disadvantaged groups of young people and adults.
Práce je zaměřena na extremismus a jeho hrozby v postmoderní společnosti. Pojednává o extremismu, jeho projevech a následcích. Vysvětluje a rozebírá rizika i hrozby, které extremistická scéna přináší v ČR, ale i ve světě. Pokouší se zmapovat nejrizikovější skupiny osob, které mohou být extremistickou scénou pohlceny ve smyslu sympatií, ale z druhé strany mapuje i osoby, které jsou ohroženy samotnou ideou extremismu. Hlouběji se práce zabývá oběťmi extremismu, jeho pachateli a charakteristikou trestných činů souvisejících s extremismem. V práci je obsažen historický pohled na tuto problematiku, včetně hledání příčin vzniku extremisticky orientovaných skupin. V závěru jsou uvedeny možnosti řešení tohoto patologického jevu včetně prevence, která je realizována v ČR. Téma práce souvisí se sociální pedagogikou, která představuje aplikované odvětví pedagogiky zabývající se výchovným působením právě na rizikové a sociálně znevýhodněné skupiny mládeže i dospělých.
Anotace v angličtině
The paper is focused on extremism and its threats for postmodern society. It deals with extremism, its manifestations and consequences. The work explains and analyses risks and threats, connected to the extremist scene both in the Czech Republic and abroad. The aim of this paper is to map the most dangerous groups, which could sympathize with the extremist scene, on the other hand also to map individuals, which could be threatened by the idea of extremism itself. The paper examines victims of extremism in depth, its of-fenders and characteristic traits of criminal activity connected to extremism. The paper contains historical perspective on this topic, including inquiry of causes of extremist ori-ented group's origin. In conclusion, possibilities how to solve this problem are indicated, including prevention which is implemented in the Czech Republic. The topic is connected to the social pedagogic, which represents applied field of pedagogic, dealing with the topic of educational influences on high-risk and socially disadvantaged groups of young people and adults.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS (Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách - IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- užší rozebrání vývoje extremismu v české společnosti a role policie v boji proti němu
- představení nejvýraznějších extremistických hnutí v ČR
- možnosti prevence vůči extremismu
- extremismus a terorismus z pohledu celosvětového problému
- hledání příčin vzniku extremisticky a teroristicky zaměřených hnutí
- projevy extremismu a jejich právní důsledky
Součástí práce bude kvantitativní výzkum (dotazník) zaměřený na zjištění míry tolerance příslušníků bezpečnostních sborů vůči národnostním menšinám a dále na zjištění míry jejich sympatií k extremistickým hnutím v ČR.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS (Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách - IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- užší rozebrání vývoje extremismu v české společnosti a role policie v boji proti němu
- představení nejvýraznějších extremistických hnutí v ČR
- možnosti prevence vůči extremismu
- extremismus a terorismus z pohledu celosvětového problému
- hledání příčin vzniku extremisticky a teroristicky zaměřených hnutí
- projevy extremismu a jejich právní důsledky
Součástí práce bude kvantitativní výzkum (dotazník) zaměřený na zjištění míry tolerance příslušníků bezpečnostních sborů vůči národnostním menšinám a dále na zjištění míry jejich sympatií k extremistickým hnutím v ČR.
Seznam doporučené literatury
- Trestní zákoník číslo 40/2009, Praha: MV ČR s.p.o., 2010.
- Budilová, L., Hirt, T. a kol. Policista v multikulturním prostředí,Praha: MVČR, 2005.
- Čapek, S., Poláková, P. Nebezpečné známosti. Pravicový extremismus v malém příhraničním styku. Drážďany: Kulturbüro Sachsen e.V., 2009.
- Havrdová, E. Tvorba a realizace projektů prevence kriminality mládeže. Praha: Centrum pro veřejnou politiku, 2007.
- Chmelík, J. Extremismus a jeho právní a sociologické aspekty. Praha: Linde Praha a.s., 2001.
- Chromý, J. Kriminalita páchaná na mládeži. Praha: Linde, 2010.
- Jandourek, J. Sociologie zločinu. Praha: Portál, 2011.
- Kraus, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
- Mareš, M. Symboly používané extremisty na území ČR v současnosti. Praha: MVČR, 2006.
- MVČR, Mezinárodní sympozium - Role policie v boji proti rasismu a xenofobii, Sborník přednášek, Praha: Aleš Skřivan ml.
- Šišková, T. Výchova k toleranci a proti rasismu, Praha: Portál, 1998.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
- Trestní zákoník číslo 40/2009, Praha: MV ČR s.p.o., 2010.
- Budilová, L., Hirt, T. a kol. Policista v multikulturním prostředí,Praha: MVČR, 2005.
- Čapek, S., Poláková, P. Nebezpečné známosti. Pravicový extremismus v malém příhraničním styku. Drážďany: Kulturbüro Sachsen e.V., 2009.
- Havrdová, E. Tvorba a realizace projektů prevence kriminality mládeže. Praha: Centrum pro veřejnou politiku, 2007.
- Chmelík, J. Extremismus a jeho právní a sociologické aspekty. Praha: Linde Praha a.s., 2001.
- Chromý, J. Kriminalita páchaná na mládeži. Praha: Linde, 2010.
- Jandourek, J. Sociologie zločinu. Praha: Portál, 2011.
- Kraus, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
- Mareš, M. Symboly používané extremisty na území ČR v současnosti. Praha: MVČR, 2006.
- MVČR, Mezinárodní sympozium - Role policie v boji proti rasismu a xenofobii, Sborník přednášek, Praha: Aleš Skřivan ml.
- Šišková, T. Výchova k toleranci a proti rasismu, Praha: Portál, 1998.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.